Eerste rijtest Hyundai NEXO

Nieuwste generatie waterstofauto niet alleen fiscaal aantrekkelijk

Hyundai levert elektrische auto's op batterijen én met een brandstofcel. De NEXO, hun tweede generatie waterstofauto, gaat wonderen verrichten voor de acceptatie van deze nieuwe techniek.

Omdat de stroom in het geval van een personenwagen met een brandstofcel wordt opgewekt uit waterstof, is de oorsprong van de elektriciteit niet zo controversieel als bij reguliere EV’s. Bovendien is het rijbereik stukken groter: afhankelijk van de meetcyclus komt de nieuwe Hyundai tussen de 666- en 756 kilometer ver op een volle tank. Maar waar je tegenwoordig op de meeste plekken wel terecht kunt voor een laadpaal, is het aantal waterstoftankstations nog marginaal. In 2020 moeten het er vijftien zijn, tegen vier schamele exemplaren nu.

Slechts een handvol fabrikanten heeft de laatste jaren met auto's op waterstof geëxperimenteerd. Met de lessen die zij daarvan hebben geleerd, zijn de Koreanen inmiddels toe aan waterstofauto nummer 2. Was de stamvader nog een variant op de bestaande iX35, de NEXO is een compleet op zichzelf staand model. De futuristische semi-terreinwagen ziet er uit alsof hij zo van een autoshow is geplukt. Dat komt door de matte lak en witte lichten, maar vooral vanwege de aanpassingen die Hyundai heeft doorgevoerd om een zo laag mogelijke luchtweerstand te realiseren. De handgrepen van de deuren schuiven bijvoorbeeld in wanneer de auto gaat rijden en de achterruitenwisser zit niet op de kofferklep, maar gaat schuil onder de dakspoiler.

Met een vanafprijs van € 69.995 is de NEXO voor particuliere klanten vrijwel onbereikbaar, maar wie van de baas een leasewagen mag uitkiezen, doet er goede zaken mee: waterstofauto’s komen namelijk ook ná het begin van 2019 in aanmerking voor 4 procent bijtelling over het gehele aankoopbedrag. Voor reguliere EV’s geldt er vanaf dat moment een bovengrens van 50 mille. De Hyundai heeft op dit moment maar één concurrent: de Toyota Mirai. Die is echter nog eens tien mille duurder dan de NEXO en heeft de carrosserievorm van een sedan.

Geen aanhanger

De NEXO rijdt zoals hij er uit ziet: als een semi-terreinwagen. Je zit hoog op uitstekende stoelen en hebt een redelijk zicht rondom. De aandrijflijn is goed voor een vermogen van 163 pk, het maximum koppel bedraagt 395 Nm. Wie zichzelf al een caravan ziet aankoppelen, moeten we teleurstellen: net als bij de meeste reguliere elektrische auto’s, mag er geen aanhanger achter. Ook al rijdt de Hyundai op stroom: de SUV hoeft niet aan een laadpaal te worden bijgeladen. Je tankt de auto vol met waterstof, waar met behulp van een brandstofcel elektriciteit van wordt gemaakt. De rijbeleving is gelijk aan die van een elektrische auto: omdat je de motor niet hoort, vallen andere geluiden extra op. Windgeruis bijvoorbeeld, of de afrolgeluiden van de banden.

Aan de stuurkolom vinden we dezelfde ‘schakelflippers’ terug als in de IONIQ electric. Ze zijn niet bedoeld om van verzet te wisselen, maar om de mate van regeneratie te beïnvloeden. In de derde en hoogste stand wint de SUV maximaal remenergie terug. In de IONIQ werkt dat perfect, maar de veel zwaardere NEXO heeft voelbaar moeite om al die kilo’s af te schudden. In de praktijk zul je dus geregeld (flink) moeten bijremmen.

Hoogste vorm van autonoom rijden

Alsof de aandrijflijn nog niet revolutionair genoeg is, hebben de Koreanen ook serieus werk gemaakt van de beschikbare veiligheidsuitrusting. Ze claimen dat de NEXO geschikt is voor de hoogste vorm van autonoom rijden. Of de Hyundai daadwerkelijk in staat is om op eigen kracht door onze hoofdstad te laveren, compleet met alle eigenwijze fietsers en voetgangers die daar van het verkeersbeeld deel uitmaken, durven wij ons af te vragen. Tot die tijd is het beschikbare aantal aanvullende hulpsystemen in ieder geval imposant te noemen. De meeste van die systemen worden nog standaard meegeleverd ook. Denk dan bijvoorbeeld aan adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning en dode hoek signalering.

Het binnenste van de NEXO doet denken aan dat van een Lexus, met een brede middenconsole en mooie bouwmaterialen. De bestuurder kijkt uit op twee grote, rechtopstaande schermen waarvan het exemplaar dat bovenaan de middenconsole prijkt, ook als aanraakscherm kan worden gebruikt. Je vindt onderaan ook een set bedieningsknoppen, al is dat wel even zoeken in de knoppenbrij. Voor een moderne auto als deze NEXO doet zo’n overvolle middenconsole ouderwets aan.

Drie waterstoftanks

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is waterstof een gas en niet vloeibaar. Om er genoeg van mee te kunnen nemen, heb je er verhoudingsgewijs dus veel van nodig. Daartoe heeft Hyundai drie waterstoftanks ingebouwd onder de achterbank en de kofferruimte. De laadruimte valt daardoor kleiner uit dan je op basis van het buitenste van de NEXO zou verwachten: minimaal 461- en maximaal 1.466 liter. De achterpassagiers beschikken over meer dan genoeg hoofd- en beenruimte. De middentunnel heeft een bescheiden omvang, zodat er daadwerkelijk even veel mensen op de achterbank plaats kunnen nemen als er veiligheidsgordels in de waterstofauto aanwezig zijn.

Meer lezen

Ook de Wegenwacht rijdt inmiddels op waterstof.
Meer over elektrisch rijden