Dubbeltest Renault Mégane R.S. vs. Volkswagen Up! GTI

Welke snelle gezinsauto komt het dichtst in de buurt van de oer-GTI?

Sinds Volkswagen in 1976 de GTI uitvond, zijn er vele fabrikanten in hun voetsporen getreden. Wij vergelijken de Renault Mégane R.S. en Volkswagen Up! GTI met hun stamvader de Golf GTI: welke nieuweling komt het dichtst in de buurt van de grondbeginselen?

Op papier is dit een ongelijke strijd: de nieuwste generatie Renault Mégane R.S. is goed voor 280 pk, de Up! GTI komt tot 115 stuks. Maar kijken we hoe het allemaal begon, dan benadert de rappe stadsauto akelig dicht zijn overgrootvader. Die was in 1976 al goed voor 110 pk. Bovendien wegen beide modellen nog geen 1.000 kilogram.

Eind jaren ’70 wilde een klein team van Volkswagen-ingenieurs de linkerbaan van de snelweg teruggeven aan het gewone volk. Daartoe ontwikkelden ze een snelle versie van de Volkswagen Golf, die uit kostenoogpunt voor het merendeel uit bestaande onderdelen werd opgebouwd. Het bleek een gat in de markt; in plaats van de beoogde 5.000 exemplaren, verkochten ze wereldwijd bijna een half miljoen stuks van die allereerste GTI.

In de loop der jaren kreeg die gekietelde Golf navolging in de vorm van andere vlotte gezinswagens, die in meer of mindere mate uitblonken in het combineren van prestaties en gebruiksgemak. De meest recente Renault Mégane R.S. staat in schril contrast met de stamvader. Waar de oer-GTI was voorzien van vier versnellingen en wat rode accenten, kun je in het geval van de Fransman kiezen uit drie verschillende onderstellen.

Onlangs brachten wij beide moderne GTI’s samen met een exemplaar van het eerste uur. Eentje die altijd binnen dezelfde familie is gebleven en door vader nog nieuw is gekocht. Hoe verhouden de Mégane en de Up! zich tot de hot hatch waarmee het allemaal begon? Bekijk onze video en praat mee!

 

Lees hier de afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Renault Mégane R.S.
Volkswagen Up! GTI