ANWB-reactie op ontwerp-Klimaatakkoord
De ANWB ondersteunt het bereikte ontwerp-akkoord van de mobiliteitsparagraaf van het klimaatakkoord. De elektrische auto wordt gestimuleerd zodat er een betaalbaar en aantrekkelijk alternatief komt voor de particuliere automobilist, terwijl de bijbehorende lasten evenwichtig worden verdeeld. De bond is zich er echter wel van bewust dat voor een grote meerderheid van haar leden elke verhoging van de autobelastingen onwenselijk is.
Een verhoging voor een deel van de automobilisten was niet te voorkomen door de eisen van het kabinet dat de nieuwverkopen in 2030 100% elektrisch moeten zijn en dat de bijbehorende kosten van de stimuleringsmaatregelen opgevangen dienen te worden binnen het autofiscale domein. En dat de totale opbrengsten van de autobelastingen voor de staatskas hetzelfde blijven.
Omdat de maatschappelijke voordelen van het elektrificeren van het autopark verder gaan dan alleen voor de sector mobiliteit, heeft de ANWB zich aan de mobiliteitstafel ingezet dat ten minste 15% van de kosten niet op de automobilisten mogen neerdalen. De bond juicht het daarom toe dat het kabinet deze wens ondersteunt en daarvoor extra verkenningen aankondigt om dekking van de kosten elders te vinden.
Het afgelopen jaar heeft de ANWB zich aan de mobiliteitstafel van de Klimaattafel ingezet voor haar leden om met een groot aantal partijen plannen te ontwikkelen om de CO2 -uitstoot van het autopark te beperken.
De doelstellingen van de ANWB daarbij zijn dat elektrische auto’s versneld beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar komen voor de particuliere autorijders, deze te subsidiëren en tegelijkertijd een rem te zetten op de stimulering via de zakelijke rijders.
De ANWB heeft zich hard gemaakt om de kosten zo eerlijk mogelijk te verdelen met het principe betalen naar gebruik. De zuinige en 'kleine rijders' dragen minder bij dan de veelrijders en de zakelijke bezitters van auto’s in de hogere autosegmenten. Naarmate er meer elektrische auto’s gaan rijden zullen ook deze autobezitters meebetalen aan de staatskas.
Om te voorkomen dat te hoge kosten op de resterende 'fossiele rijders' worden afgewenteld is in 2023 een evaluatiemoment geprikt om het effect van de maatregelen te evalueren.
Meer nieuws
- Dubbeltest Renault Austral versus Toyota Corolla Cross Hybrid 27 jan 2023
- Special: Jeep Avenger Auto van het Jaar 2023 20 jan 2023
- Autorijden in 2023 weer een beetje duurder 05 jan 2023
- Accijnsverlaging van 1 april wordt verlengd in 2023 29 dec 2022
- Het autojaar in vogelvlucht 19 dec 2022
- Dubbeltest Mazda CX-60 PHEV vs. Volvo XC60 Recharge 16 dec 2022