Seat gebruikt deelauto als proeftuin voor connected diensten

Toekomstige modellen moeten zonder fysieke sleutel te gebruiken zijn

Seat is in Barcelona een deelautoproject gestart, waarmee toekomstige connected diensten worden getest. Je auto van het slot halen zonder fysieke sleutel bijvoorbeeld.

Volgens een Amerikaanse studie maken in 2025 een slordige 37 miljoen mensen gebruik van een deelauto. Waarom zou je nog een personenwagen willen bezitten, wanneer je er op ieder gewenst moment tegen een kleine vergoeding gebruik van kunt maken?

Voor Jordi Claus, die zich bij Seat bezig houdt met stedelijke mobiliteitsvraagstukken, is het zonneklaar: autofabrikanten verkopen straks geen modellen meer, maar diensten. “De toekomstige generatie automobilisten heeft geen eigen vervoermiddel meer voor de deur staan.”

Rol smartphone belangrijk

“Voor hen draait het niet om bezit, maar om gebruiksmogelijkheden. Om het deze mensen zo eenvoudig mogelijk te maken, ontwikkelen wij allerlei connected diensten. Je boodschappen laten bezorgen ín de auto bijvoorbeeld. De smartphone speelt daarbij een belangrijke rol.”

Hoewel Jordi al de nodige proefprojecten heeft begeleid, viel de animo hem tot nog toe tegen. “Je zou denken dat mensen het geweldig vinden om niet meer met volle tassen te hoeven sjouwen, maar na afloop van onze test bleek er niet tot nauwelijks vraag naar een dergelijke dienst.”

Hij kijkt met een zelfde kritische blik naar apps die vandaag de dag al bij nieuwe auto’s worden geleverd. “Je kunt er bijvoorbeeld de kilometerstand mee aflezen en hoeveel brandstof er nog in de tank zit. Leuk om te weten, maar het is geen essentiële informatie.”

Sinds dit voorjaar rijdt er een vloot elektrische Seats door Barcelona, met een nieuwe techniek aan boord waar volgens Jordi niemand zonder kan: “De mogelijkheid om de auto met je telefoon te openen en af te sluiten.” De bedoeling is dat een dergelijke dienst in de toekomst op de reguliere Seat modellen beschikbaar komt. Maar het experiment wordt tegelijk benut om de grootste zwakte van de deelauto te elimineren: het (on)fatsoen van de gebruikers.

“Als ik een elektrische deelauto gebruik, maar hem vervolgens niet bijlaad, kan een volgende reiziger er niet mee weg. Wij kijken nu hoe we de smartphone kunnen gebruiken om mensen op te voeden, zonder dat we direct tot boetes of uitsluiting hoeven over te gaan”, aldus Jordi.

Alleen voor eigen personeel

Het deelautoproject in Barcelona, dat alleen toegankelijk is voor een geselecteerd deel van het eigen personeel, werkt met een app waarmee werknemers voorlopig nog kosteloos een auto kunnen boeken. Wanneer de reservering is gemaakt, ontvangen zij via die app een code, die toegang geeft tot de auto. Onder het dashboard bevindt zich een fysieke sleutel, waarmee de auto kan worden gestart. Wie snode plannen heeft, komt bedrogen uit. Draai je zonder code de sleutel om, dan weigert de auto dienst.

Seat verkoopt op dit moment nog geen elektrische auto en heeft speciaal voor deze proef een tiental exemplaren laten bouwen. Het gaat om geëlektrificeerde versies van de Mii, een stadsauto die door moederbedrijf Volkswagen onder hun eigen merknaam wél als EV aan particulieren wordt verkocht. Jordi: “Uit klantonderzoeken blijkt dat onze doelgroep de hoge meerprijs van zo’n model niet wil betalen. Vandaar dat we de e-Mii (zo heet -ie écht, red.) alleen voor dit doeleinde gebruiken.”

Tot het einde van 2018 verzamelen Jordi en zijn collega’s de data van zo’n 1.000 gebruikers. Daarna wordt bekeken of deze proef een vervolg krijgt. “Bij Seat zien we geen rol voor onszelf als deelautobedrijf. Maar we kunnen voor die bedrijfstak natuurlijk wel de benodigde auto’s leveren!”

Je hoeft geen gloednieuwe auto te kopen om van digitale diensten gebruik te kunnen maken. Bij de ANWB maken we jouw tweedehands personenwagen in een handomdraai 'connected'.