Gebruikte of nieuwe stadsauto: soms zijn de maandlasten gelijk

Kilometerprijs vernieuwde Toyota Aygo komt overeen met die van een jong gebruikte

De ANWB reed de vernieuwde Toyota Aygo en liet haar rekenmeesters de kilometerkostprijs bepalen. Wat blijkt? Die is precies even hoog als van een jong gebruikt exemplaar!

Het zal niet voor iedere personenwagen gelden, maar in het geval van de door ons gereden, vernieuwde Toyota Aygo en een jong gebruikt exemplaar uit 2014 liggen de maandlasten precies even hoog.

In beide gevallen betaal je 45,9 cent per kilometer. Uiteraard ligt de aanschafprijs van het hagelnieuwe exemplaar een stuk hoger, maar die meerprijs verdien je terug met lagere onderhoudskosten en een gunstiger brandstofverbruik.

Klik voor de berekening (in MS Excel)

Dat de eerste generatie Aygo gelijke tred weet te houden met zijn opvolger, heeft de auto te danken aan zijn fenomenale restwaarde. Zelfs gebruikte exemplaren mogen zich nog altijd in een warme belangstelling heugen.

Private Lease biedt uitkomst

Of het nu gaat om 8- of 15 mille: je moet het maar net hebben liggen. Private lease kan dan uitkomst bieden. Je betaalt een vast bedrag per maand en rijdt voor dat geld een nieuwe auto, waarbij je alleen nog voor de benzine zorg hoeft te dragen. Kostenposten als onderhoud, verzekering en wegenbelasting zitten bij jouw maandbedrag inbegrepen.

Het loont om goed rond te kijken, ook wanneer je wilt gaan leasen. Private leasemaatschappijen bieden namelijk verschillende versies van een bepaalde auto aan en uiteraard willen de maandbedragen ook nog wel eens verschillen. In het geval van de door ons gereden Toyota Aygo kun je al de weg op vanaf € 195 per maand.

Bekijk ook onze complete rijtest van de vernieuwde Toyota Aygo

Bekijk ook onze occasiontest van de eerste generatie Toyota Aygo, inclusief commentaar van de Wegenwacht

Lees meer over het kopen van een tweedehands auto

Lees meer over het kopen van een nieuwe auto