Nog steeds ultieme gezinsauto

Autotest Renault Grand Scénic TCe 140

Hoewel compacte SUV’s de wereld veroveren en MPV’s een uitstervend ras zijn, is de Renault Scénic daarop de uitzondering. Dat is een nog steeds gewaardeerde MPV die we iedereen met kinderen kunnen aanbevelen. Zeker als zevenzitter en met een van de nieuwe benzinemotoren. Want de nieuwe 1,3 liter benzinemotor is de reden van deze hernieuwde kennismaking.

Type auto en prijs

De Renault Scénic is al sinds 1996 op de markt. Destijds was het een baanbrekende auto. Het was de eerste MPV (multi purpose vehicle). Compact van buiten, maar extra ruim van binnen en volgepropt met slimme zaken zoals uitneembare en verschuifbare achterstoelen en heel veel bakjes en lades. Vele merken zouden dit voorbeeld volgen. Inmiddels is de markt van de MPV tanende, ten faveure van die van de compacte SUV. Wat niet wil zeggen dat de Renault Scénic dus geen fijne auto is. Integendeel!

Wie zich niet laat leiden door modegrillen maar door zijn eigen prioriteitenlijstje, zal zien dat de Scénic nog steeds een slimme keuze is, zeker als je een (groot) gezin hebt en geregeld met hen op pad gaat. Onze testauto is zelfs een Grand Scénic – die is verlengd en biedt dus nog meer ruimte – en heeft een derde zitrij waarop twee kinderen passen. Een zevenzitter dus.

Reden van de hernieuwde kennismaking is de komst van de 1,3 liter viercilinder motor die Renault ontwikkelde in samenwerking met Daimler, het moederconcern van Mercedes-Benz. De krachtbron is er met naar keuze 115, 140 of 160 pk. Onze testauto is uitgerust met de 140 pk-versie. Prijzen van de Scénic beginnen bij € 26.890. Dan heb je de 115 pk motor. Een vergelijkbare verlengde Grand Scénic kost altijd zo’n twee mille extra. De testauto is een Grand Scénic Energy TCe140 Bose, en die staat te boek voor € 33.520. Door enkele extra’s waaronder chique bekleding, een derde zitrij en een Easy Life Pack komt hij uiteindelijk op een fikse € 37.024. Maar dan staat er ook wel een fraaie auto voor je neus.

Hoe rijdt de Renault Grand Scénic TCe 140

De TCe 140 is een 1.330 cc grote viercilinder die 140 pk opwekt en 240 Nm koppel. Hij vervangt de 1.198 cc grote TCe 130 (130 pk en 190 Nm). De motor is te koppelen aan een handgeschakelde zesbak of een EDC-automaat. Volgens de fabriek haalt onze test- Scénic een topsnelheid van 195 km/h mee en sprint in 10,1 tellen naar 100 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik zou volgens Renault 5,4 l/100 km bedragen voor de Scénic en 5,6 l/100 km voor de Grand Scénic (handgeschakelde versie). Wij bleven steken op 6,1 liter/100 km oftewel 1 op 16,4. Een keurig gemiddelde.

De krachtbron reageert bij normaal gebruik levendig genoeg op het gaspedaal. Wil je opschieten dan moet je af en toe een tandje terugschakelen en de motor enigszins op toeren houden. Wat ook helpt is een van de vooringestelde rijmodi gebruiken. Met een druk op de knop in het aanraakscherm kun je de boel in de sportstand zetten. Dan reageert de motor iets alerter op bewegingen van het gaspedaal en wordt het onderstel ietsje straffer. Maar normaal gesproken voldoen de neutrale modus en de comfortstand prima. In de eco-stand voel je dat de motor probeert alle laatste beetjes brandstof te besparen, met als gevolg dat de motor sloom aanvoelt.

Het rijgedrag is nadrukkelijk afgestemd op een comfortabele rit. Maar gelukkig voelt hij nooit week aan. Opmerkelijk is dat elke Scénic standaard heel grote wielen heeft (20 inch). Dat ziet er prachtig uit, maar meestal draagt zoiets niet bepaald bij aan het rijcomfort – de auto gaat dan stoterig reageren. Renault heeft echter kans gezien om dit probleem te omzeilen want je merkt er niks van. De handgeschakelde zesbak die in de testauto is gemonteerd vinden we nogal middelmatig. De slag is lang en het wisselen van verzet voelt hakerig. We hadden ‘m wat smeuïger in de omgang verwacht.

Wat de actieve veiligheid van de Scénic betreft kunnen we melden dat elke Scénic altijd standaard een automatisch noodremsysteem heft met voetgangersherkenning. Ook verkeersbordherkenning is standaard. Op de optielijst staan zaken als een rijstrookassistent, dode-hoek-bewaking, adaptieve cruise control en afstandswaarschuwing. Kortom, de Scénic is prima bij de tijd als het om actieve veiligheid gaat.

De Renault Grand Scénic TCe 140 van binnen

Zodra je in de Scénic plaatsneemt en het interieur goed bekijkt, valt op hoeveel ruimte er in de auto zit. Zowel voor- als achterin heb je meer dan genoeg been- en hoofdruimte. De optionele derde zitrij (€ 800,-) biedt prima plek aan kinderen tot een jaar of 12. En als je dat bankje niet gebruikt verdwijnt hij in z’n geheel in de bagagevloer. Die bagageruimte is fors en vierkant. Klap je alle stoelen weg dan ontstaat er een heel groot laadruim. Dat wegklappen doe je trouwens met een druk op de knop vanuit de kofferruimte. Ideaal!

Er is enorm veel bergruimte in de Scénic aanwezig. Zo is het traditionele dashboard kastje in deze auto een enorme lade. De middenconsole is verschuifbaar. Schuif je ‘m naar voren dan heeft de middelste passagier op de achterbank keurig veel beenruimte. Maar als daar niemand zit schuif je de middenconsole tussen de voorstoelen naar achteren en hebben de voorste inzittenden er twee bekerhouders bij.

Ook op de achterbank is aan de passagiers gedacht. In diezelfde zojuist beschreven middenconsole zit voor hen namelijk aan de achterzijde ook een fikse opbergschuiflade. Verder tref je er twee USB-aansluitingen en een 12-Voltsaansluiting aan – dus de spelcomputers en i-Pads draaien overuren. De testauto had bovendien vliegtuigtafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen zitten.

Eigenlijk hebben we maar twee klachten: het zicht schuin naar achteren is niet best door de grote raamstijlen. En de logica en het bedieningsgemak van het infotainmentsysteem laat te wensen over. Sommige knoppen zitten niet helemaal logisch en het is niet allemaal even intuïtief te bedienen. Daar moet Renault nog even goed naar kijken. O, en we blijven zeuren over de onhandig grote sleutelkaart. We zien in de toekomst graag een kleiner en vooral platter exemplaar.

De Renault Grand Scénic TCe 140 en het milieu

De Energy TCe 140 springt netjes met brandstof om. Wij haalden een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 16,4 en daarbij stond de auto echt niet constant in de eco-modus. Alle versies van de nieuwe benzinemotor hebben een B-label.

Conclusie

De nieuwe 1,3  liter krachtbron van de Renault Scénic, ontwikkeld in samenwerking met Daimler (moederconcern van Mercedes-Benz), is een fijne machine. Hij doet zijn werk ongemerkt. Voor gebruik in Nederland is deze 140 pk sterke versie van de 1,3 liter viercilinder krachtig genoeg. Dankzij de diverse rijmodi kun je op commando extra comfortabel, een tikje sportief, of extra zuinig rijden. De gebruiksmogelijkheden van de Scénic zijn fantastisch, zeker wanneer je ‘m als verlengde Grand Scénic bestelt en met een derde zitrij. Hebben we nog wat te klagen? Wel, het zicht schuin naar achteren is niet goed en de handgeschakelde versnellingsbak voelt hakerig. En de Eco-stand drukt inderdaad het brandstofverbruik, maar in die stand wordt de auto wel sloom. Verder moet Renault nog eens goed kijken naar de bedieningslogica van het infotainmentsysteem. Dat is hier en daar omslachtig en/of onlogisch.

Alternatief voor de Renault Scénic

Volkswagen Touran