Laadtijd nieuwe EV's de helft korter
Snelladen duurt in 2020 maximaal 12 minuten
Bij de presentatie van de Audi e-tron draaide het niet om rijbereik, maar laadsnelheid. Een trend die in de toekomst vermoedelijk door gaat zetten.
De Audi e-tron is de eerste volledig elektrische auto van het merk. Hoewel het lijnenspel officieel nog niet is vrijgegeven, kun je ondanks de camouflagematerialen al zien dat de EV de carrosserie van een crossover aangemeten krijgt. De Tesla Model S en Jaguar I-Pace gelden als belangrijkste concurrenten.
Audi nodigde onlangs een aantal Nederlandse journalisten uit om vast over de e-tron te komen praten. Zo werd het batterijpakket getoond, dat de omvang heeft van een tweepersoons bed (!) en de complete onderzijde van de auto in beslag neemt.
Vanwege hun omvang beschikken die accu's over een imposante opslagcapaciteit: 95 kWh, wat meer dan het dubbele is dan die van een Nissan Leaf. De Duitsers beloven in de praktijk een actieradius van meer dan 400 kilometer.
Drie maal sneller dan voorheen
De Audi moet met een snelheid van 150 kW kunnen opladen. Om dat even in perspectief te zetten: de normale snellaadpunten langs de snelweg halen doorgaans 50 kW. De e-tron kan dus driemaal rapper energie ‘opslokken’ dan gebruikelijk. Dat is een trend die je bij vrijwel alle nieuwe elektrische auto’s gaat terugzien. Zo haalt de elektrische Kia Niro EV, die binnenkort uitkomt, al 100 kW.
Die evolutie is misschien wel het belangrijkste aspect van elektromobiliteit de komende jaren. De Duitsers willen vooral duidelijk maken dat zelfs de fraaiste elektrische auto zijn doel voorbij schiet als je hem niet als ‘eerste auto’ kunt gebruiken.
Zorgeloos op vakantie
Audi Productspecialist Elektromobiliteit Anno Mertens: “Meer dan 90 procent van de rijders laadt thuis of op de werklocatie, maar voor langere afstanden – ook vakantie bijvoorbeeld – is een netwerk van laadpunten nodig waar je daadwerkelijk zeer snel weer wegrijdt."
Nederland telt al twee van dit soort 'ultrasnellaadpunten'. In Europa moeten dat er voor het einde van het jaar 200 stuks worden. Naar verwachting zijn dat er 400 in 2020. Veelbelovend, want wanneer de in de e-tron debuterende technologie ook naar meer gangbare EV’s komt, zal het laden letterlijk een korte koffiepauze van maximaal 12 minuten vergen.
Lees meer over elektrisch rijden
Meer nieuws
- Dubbeltest Renault Austral versus Toyota Corolla Cross Hybrid 27 jan 2023
- Special: Jeep Avenger Auto van het Jaar 2023 20 jan 2023
- Autorijden in 2023 weer een beetje duurder 05 jan 2023
- Accijnsverlaging van 1 april wordt verlengd in 2023 29 dec 2022
- Het autojaar in vogelvlucht 19 dec 2022
- Dubbeltest Mazda CX-60 PHEV vs. Volvo XC60 Recharge 16 dec 2022