Kaalslag en luchtfietserij op Duitse AutoRAI

Nieuwe auto's moeten podium delen met randverschijnselen

De redactie van ANWB Auto bezocht de 67ste editie van de IAA. Daar vielen meer zaken op dan alleen de primeurs.

De IAA is een vaste waarde in de agenda van menig autoliefhebber.Iedere twee jaar vindt in Frankfurt de grootste Europese autobeurs plaats. Dit jaar is geen uitzondering en toch voelt alles anders.

Zo ontbreken er 10 autofabrikanten. Nissan, Peugeot, Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Mitsubishi, DS, Infiniti, Lotus en McLaren hebben besloten ditmaal geen stand in te richten (hoewel het laatstgenoemde sportwagenmerk op de persdagen wel aanwezig was met een tent op het binnenplein). Daardoor is de IAA meer dan ooit een Duits feestje, met complete hallen voor Mercedes, BMW en de Volkswagen-groep (Audi, Bentley, Porsche, Seat, Skoda).

Weinig efficiënt

Tegen de landsaard in hebben de Duitsers nagelaten om de autosalon op een kleiner oppervlak te houden. Weinig efficiënt, temeer daar je onderweg van de ene naar de andere fabrieksstand de nodige lege ruimtes passeert.

De toegestroomde automakers uit China kunnen die leegstand weliswaar niet verhullen, maar hun aanwezigheid gaat niet onopgemerkt. In het verleden hebben de Aziaten eerder geprobeerd voet aan wal te krijgen in Europa. Dat is toen niet gelukt, maar inmiddels staat een nieuwe generatie fabrikanten klaar, die onze markt vooral met SUV's lijken te willen bestoken. De stands van Wei, Borgward en Chery staan gebroederlijk tussen die van de gevestigde orde in.

Wie alle primeurs van de IAA wil zien, loopt zich overigens alsnog de blaren op de voeten. Dat komt door de wijdse opzet, maar vooral door de grote hoeveelheid nieuws. Voor de meeste noviteiten heb je overigens een goedgevulde portemonnee nodig.

Semi-terreinwagens vormen de hoofdmoot van het autonieuws. Het aantal elektrische primeurs is dit keer op twee handen te tellen. Dat is wel eens anders geweest, maar wat opvallend genoeg bij het oude is gebleven, is de mate van luchtfietserij. Op de gefacelifte BMW i3 na betreft het allemaal studiemodellen.

Wil je jouw eigen oordeel vormen, dan kun je daarvoor nog tot zondag 24 september in de Messe Frankfurt terecht. Een online toegangsbewijs is € 2 voordeliger dan een kaartje aan de kassa. Kijk voor meer informatie - onder meer over het juiste adres om in je navigatiesysteem in te voeren - op de officiële website van de Duitse AutoRAI.