Eerste rijtest nieuwe Volkswagen Polo

De bejubelde B-segmenter is tegenwoordig nauwelijks nog duurder dan de concurrentie

De ANWB reed in Hamburg met de nieuwe Volkswagen Polo. Het belangrijkste nieuws is zijn goedkopere prijskaartje.

De Volkswagen Polo geldt als maatstaf in het segment van de kleine gezinsauto's. Nu na de Skoda Fabia recentelijk ook een zustermodel als de Seat Ibiza is vernieuwd, kan het moederbedrijf niet uitblijven. Dit is alweer de zesde generatie van de Polo. De aanvoerder van het B-segment is groter geworden en heeft een rijkere veiligheidsuitrusting gekregen. Minder voor de hand liggend is de lagere prijs: je rijdt al een nieuwe Polo vanaf € 15.550. Daarmee is het prijsverschil ten opzichte van de Renault Clio en Ford Fiesta aanzienlijk geslonken. Voor het eerst in zijn bestaan kun je de Polo bovendien alleen nog als vijfdeurs bestellen: de versie met drie portieren is komen te vervallen.

We haalden de Skoda Fabia en Seat Ibiza al even aan. De Skoda geldt als een comfortabele kleine gezinsauto met redelijke binnenmaten. De Ibiza is een ruime B-segmenter met een sportief weggedrag. Wie in deze klasse ruimte én comfort wil, kon bij het Volkswagen-concern tot voor kort nergens terecht. Met de Polo staat er nu wel een auto bij hen in de showroom die zulke gewilde eigenschappen combineert.

De nieuwste generatie groeide meerdere centimeters in de lengte en de breedte, wat niet alleen voordelen met zich meebrengt voor de achterpassagiers en hun bagage, maar de Volkswagen meteen een volwassener uiterlijk geeft. De Polo kruipt zo steeds dichter naar zijn grote broer de Golf toe. Alleen aan de zitpositie merk je dat je een segment lager aan het shoppen bent: in de Golf kan je stoel nog verder naar beneden.

De Nederlandse importeur heeft hoge verwachtingen van de 1.0-liter benzinemotor met turbo. De driecilinder is 95 pk sterk en weet raad met een aanhanger tot 1.000 kilogram. Wij reden zo'n uitvoering, gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Een plezierige aandrijflijn, al draait de driepitter in stadsverkeer wel heel weinig toeren. Bij stapvoets rijden verslikte de automatische transmissie zich herhaaldelijk, waardoor het net leek of de motor ging afslaan.

De veiligheidsuitrusting is uitgebreid voor een auto in deze klasse. Een noodremsysteem met voetgangersherkenning behoort tot de standaarduitrusting; overige hulpsystemen (vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control, die in het geval van een automatische transmissie zelfs afstand houdt tot stilstand) zijn afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Wat altijd apart moet worden bijbesteld, zijn dode hoek signalering en een waarschuwingssysteem bij kruisend verkeer. Beide veiligheidsattributen zijn alleen verkrijgbaar in combinatie met parkeersensoren of een parkeerassistent, waardoor de meerprijs tot boven de € 800 stijgt.

Aan het interieur van onze testauto kun je aflezen dat de Polo een stuk luxueuzer is geworden. Weliswaar moeten de dikke audio-installatie en de kleurige sierstrook op het dashboard van de optielijst komen, maar op de vorige generatie kon je zulke zaken nog niet bijbestellen. Ook het digitale instrumentarium uit de Passat behoort tot de mogelijkheden.

We schreven al dat de kleine Volkswagen zowel in de breedte als de lengte is gegroeid. Het binnenste van zijn voor-ganger was altijd wat smalletjes, maar in de nieuwe Polo hebben de inzittenden de ruimte. Zeker op de achterbank, waar de been- en hoofdruimte voor dit type auto fors zijn. Ook wanneer je langer van stuk bent! In de kofferbak kun je voortaan minimaal 355- en maximaal 1.125 liter aan spullen kwijt.

Het motorenpallet ziet er anders uit dan bij de vorige Polo. Dankzij een fiscale stimuleringsregel werden er van die auto heel wat dieselversies verkocht. De Volkswagen-importeur zet bij deze zesde generatie hoofdzakelijk in op benzinemodellen. Het vermogen van de beschikbare motoriseringen loopt uiteen van 65- tot 200 pk. Een (overijverig) start/stop-systeem behoort bij elke Polo tot de standaarduitrusting. Wij hebben het op een gegeven moment uitgeschakeld, omdat het al in werking trad tijdens het uitrollen voor het verkeerslicht.

Lees ook onze occasiontest van de huidige Volkswagen Polo