Dubbeltest Opel Insignia Grand Sport vs Skoda Superb

Voor het gezin en voor de zaak

Opel heeft onlangs de compleet nieuwe Insignia geïntroduceerd. We vergelijken hem met een Skoda Superb, een no-nonsens auto met heel veel binnenruimte. Twee serieuze gezinsauto's die ook zakelijk een goed figuur slaan.

De testauto’s zijn een gloednieuwe Opel Insignia Grand Sport 1.5T Business Executive (165 pk) Innovation  met een 165 pk sterke 1.5-liter viercilinder benzinemotor en een Skoda Octavia 1.4 TSI, goed voor 150 pk. Beide zijn dus relatief kleine motoren. De motor van de Skoda heeft cilinderuitschakeling – wat brandstof zou moeten besparen. Verder heeft de Opel een handgeschakelde zesbak en de Skoda een zeventraps DSG automaat. Beide auto’s zien er uit als sedans, maar als je de achterkleppen opent blijkt in beide gevallen dat je een enorme vijfde deur in je handen hebt en het dus hatchbacks zijn. Ze zijn er alleen als hatchback of stationwagon. De Insignia is helemaal nieuw en heeft vooral de nodige kilo´s wagengewicht afgeschud (zie verder: weggedrag). De Superb is al langer op de markt.

Prijzen en uitrusting

De Opel Insiginia Grand Sport is er vanaf van € 33.695. Daarmee is hij iets duurder dan de Skoda Superb, die minstens  kost € 31.290 kost. Maar als je kijkt wat er vervolgens standaard op beide auto’s zit, dan ben je met de Opel Insignia veel beter af. Die heeft een veel rijkere standaarduitrusting waarbij er vooral meer standaard veiligheidsitems altijd opzitten (zie verderop).

Beide testauto’s hebben grote navi-schermen, parkeersensoren, DAB radio en nog wat andere zaken. Maar wat ook pijnlijk duidelijk wordt als je de auto’s gaat aankleden zoals bij deze testauto’s is gebeurd – beide zijn business editions - dat de Skoda dan met een prijs van € 47.450 ruim 4 mille duurder is dan de € 41.960 kostende Opel Insignia Grand Sport. En das wel een heel groot verschil. En dat verschil maak je niet goed met handigheidjes zoals paraplu’s in de voorportieren en een ijskrabber in het benzineklepje – echte Skoda-foefjes. Wat de auto’s overigens allebei heel erg missen is een achterruitwisser.

Ruimte

Dit is het sterke punt van de Skoda Superb: ruimte. Voorin zit je als een vorst en als je achterin plaatsneemt heb je het gevoel in een limousine te stappen. Je hebt de ruimte van een Mercedes S-klasse voor je benen. De Opel biedt zowel voor als achterin meer dan voldoende been- en hoofdruimte, maar tegen het ruimtegeweld van de Skoda kan ie niet op.

Zwaai je de grote achterkleppen open dan zie je bij beide een enorme kofferbak. Die is bij de Opel minimaal 490 liter en met de achterbank plat maximaal 1450 liter. En bij de Skoda zelfs 625 liter en een gigantische 1.760 liter. Beide hebben dan ook nog handigheidjes om de bank snel neer te klappen. 

Weggedrag

Beide auto’s zijn uitgerust met een relatief kleine krachtbron. Op papier leveren die best nog wat kracht (Opel 165 pk, Skoda 150 pk) maar dit zijn allebei ook erg grote auto’s en dat merk je. De motoren zijn toereikend, maar het zijn geen snelheidsmonsters. Wat bij de Opel wel goed is te merken, is dat hij heel erg is afgevallen. Hij is 200 kilogram lichter geworden dan zijn voorganger en daardoor voelt hij minder loom en zwaarlijvig aan. Je kunt er prima een bocht mee om, waarbij de auto ook niet gaat hangen. De 1.5 liter benzinemotor vervangt de oude 1.4 turbo. Deze nieuwe krachtbron is prettig in de omgang. Hij heeft aangenaam veel koppel waardoor hij bij lage toeren al lekker oppakt. De auto heeft een fijne wielophanging. Hij gedraagt zich als een volwassen zakensedan.

De Skoda Superb heeft een 1.4 turbomotor. Die levert 150 pk. Ook deze krachtbron heeft onderin aardig wat trekkracht waardoor hij onderin mooi oppakt. De DSG-automaat zorgt er voor dat de motor altijd in het beste werkgebied blijft.  Maar uiteindelijk is ook deze motor geen hardloper. Hij komt wat gezapiger over dan de Opel.  De Skoda-motor kan twee cilinders uitschakelen  om brandstof te besparen. Een slimmigheidje dat het verbruik positief moet beïnvloeden. De Skoda scoorde een gemiddelde van 1 op 15,7, en daarmee is hij inderdaad wat zuiniger dan de Opel Insignia. De Opel scoorde een gemiddelde van 1 op 14,5.

De Skoda Superb is zachter gedempt dan de Opel. Hij komt daardoor erg laid back over. Daar moet je van houden. Persoonlijk vinden wij wat meer rijdynamiek leuker, maar net als de Opel Insignia Grand Sport heeft ook de Skoda Superb gewoon een volwassen, goed uitgekiend weggedrag.

Veiligheid

De Opel Insignia heeft standaard rijstrookassistentie en een automatische noodrem in stadsverkeer met een afstandssignalering, maar ook een actieve motorkap. Rij je een voetganger aan dan komt de motorkap razendsnel een stukje omhoog om de voetganger ‘op te vangen’ als hij op de motorkap landt. Uiteraard heeft de Insignia ook Onstar – Opels butler service die onder meer zelf  nooddiensten kan bellen als je bij een ongeluk betrokken bent. De testauto heeft trouwens ook nog matrix-verlichting. Dat is een heel intelligent LED-systeem waarmee je altijd met grootlicht aan rijdt zonder anderen te verblinden. Verder zit er op de testauto onder meer dode hoek signalering en een head up display. Op de Skoda is Matrix verlichting niet verkrijgbaar. Dat is het nadeel van een auto die al wat langer op de markt is: de allerlaatste stand van de techniek vind je dan niet altijd meer terug. Op veiligheidsgebied heeft de Skoda standaard front assist braking (de auto waarschuwt als er een aanrijding dreigt) en vermoeidheidsherkenning van de bestuurder. De testauto is tevens uitgerust met zaken als dode hoek signalering, rijstrookassistent en een regensensor. Het zicht schuin naar achteren is in beide auto’s erg matig door de berde achterste raamstijlen. 

Gebruiksgemak

Beide auto’s zijn ergonomisch dik in orde, wat je overigens ook mag verwachten van deze twee grote merken. Ze hebben grote navi-schermen met simpele menu-structuren, eenvoudige bedieningen en goed afleesbare instrumenten. Op beide testauto´s zit Apple Car Play, zodat je iPhone is geïntegreerd in je informatiescherm. Dat werkt heel fijn. In beide auto´s is meer dan genoeg ruimte voor kleine spulletjes zowel voor- als achterin, zijn er genoeg usb aansluitingen en heeft deSkoda zelfs een 220V stekkeraansluiting voor de achterste inzittenden.

Opel biedt op de Insignia een WiFi-hotspot aan, dat deel uitmaakt van de standaarduitrusting van de zogenaamde Online Edition. Maar let op, want wanneer de databundel (van maximaal 3 GB) eenmaal op is, moet je een betaald abonnement afsluiten. 

Winnaar: Opel Insignia

De Skoda Superb is een forse auto met enorm veel binnenruimte. Je legt er comfortabel grote reizen in af, al gebeurt dat allemaal wat gezapig. De Opel Insignia Grand Sport is ook geen hardloper, maar is wel dynamischer in de omgang dan de Skoda, wat voor een groot deel is te danken aan de geslaagde afvalkuur. Tel daarbij dat de auto een rijkere standaarduitrusting heeft en meer geavanceerde veiligheidsitems en het is duidelijk waarom de Opel Insignia de winnaar is van deze dubbeltest.