Dubbeltest Opel Crossland X vs. Renault Captur

De Renault mag een zwaardere aanhanger trekken, maar de Opel biedt meer binnenruimte

Lange tijd had de Renault Captur het rijk alleen. Kan de kleine crossover dankzij een bescheiden facelift partij bieden aan de stroom concurrenten die er aan zit te komen? De Opel Crossland X legt de Fransman als eerste het vuur aan de schenen.

Ruimte

De eerste slag is voor de Opel. De Crossland X biedt niet alleen meer hoofdruimte dan de Captur, je kunt achterin ook meer spullen meenemen. De kofferbak van de Renault is minimaal 377- en maximaal 1.235 liter groot. De laadruimte van de Opel meet 410 liter met de achterbank overeind en 1.255 liter met de rugleuning neergeklapt.

Beide auto’s beschikken over een vlakke laadvloer, omdat er in een dubbele bagagebodem is voorzien. Daarvoor moet je zowel bij Opel als Renault bijbetalen. Aan de Duitser kleeft nog een nadeel: de deuropening van de achterportieren valt smalletjes uit, zodat passagiers zich naar binnen moeten wurmen.

Rijgedrag

De Fransen hebben de Captur bij zijn recente facelift niet alleen uiterlijk verfraaid, maar ook onderhuids tegen het licht gehouden. Voorheen beklaagden wij ons over de gebrekkige demping, waardoor de Renault oneffenheden in het wegdek slecht verwerkte. Maar nu er aan de achterwielophanging is gewerkt, ervaren we de crossover als minder stoterig. Dat komt het rijcomfort ten goede, al hebben we het idee dat de Captur nu eerder gaat ‘hangen’ in de bocht. De zit achter het stuur is wel aangenaam hoog.

De instapmotor is bij het oude gebleven; een 90 pk sterke driecilinder. Het blok levert weliswaar meer vermogen dan menig alternatief (en er mag met een trekgewicht van 1.200 kilogram tenminste een fatsoenlijke caravan achter), maar om hem tot prestaties te bewegen, zal je de driepitter flink in de toeren moeten jagen. De motor ‘huilt’ dan zoals alleen Franse auto’s dat kunnen, wat in onze optiek wel een zekere charme heeft. We zijn echter minder te spreken over het feit dat de complete aandrijflijn geluid maakt. De radio dan maar een tandje harder zetten, zou in een hagelnieuwe auto niet moeten hoeven.

De Opel Crossland X met de kleinste benzinemotor (81 pk) is niet de uitvoering die je hebben wilt. De driecilinder draait op de snelweg flink wat toeren. Behalve rumoerig maakt dat de krachtbron ook dorstig; een zesde versnelling had niet misstaan. Het ligt voor de hand dat de 110 pk sterke versie veel prettiger in de omgang is. Temeer daar je met de eenvoudigste motorvariant slechts 650 kilogram aan de trekhaak mag hebben. De Duitse crossover is comfortabel geveerd en gedempt. Dat brengt met zich mee dat hij in wat sneller genomen bochten wat overhelt. De – optionele - comfortstoelen bieden gelukkig voldoende zijdelingse steun.

Verbruik

Bij de Renault-dealer kun je voor de Captur kiezen uit 2 benzinemotoren of een dieselversie. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 90- tot 120 pk. Wie een automaat wil, zit vast aan de sterkste benzinemotor, wat de meerprijs nog eens extra opdrijft. Een start/stopsysteem behoort tot de standaarduitrusting, ongeacht de gekozen motorisering. Met de door ons gereden, 90 pk sterke benzineversie realiseerden wij een praktijkcijfer van 1 op 14,6. Een minder rooskleurige score dan het opgegeven fabrieksverbruik van 1 op 19,6.

Ook de Opel Crossland X komt niet in de buurt van de score uit de folder. Hoewel Opel voor de door ons gereden uitvoering een gemiddeld verbruik opgeeft van 1 op 19,6, kwamen wij in de praktijk niet verder dan 1 op 14,1. Behalve de instapversie hebben alle Crosslands standaard een brandstofbesparend start/stop-systeem aan boord. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 81- tot 130 pk. De Opel is leverbaar met drie verschillende benzinemotoren, allen met 1.2-liter inhoud. Verder kun je kiezen uit twee dieselmotoren.

Gebruiksgemak

Opel heeft bij de ontwikkeling van de Crossland X goed naar de Captur gekeken. Zo biedt de Opel net als de Renault een verschuifbare achterbank, alleen kun je in het geval van de Duitse crossover ook de rugleuning afzonderlijk verstellen. De Fransen bieden die mogelijkheid niet, maar leveren de verschuifbare achterbank daarentegen zonder meerprijs mee. Bij Opel moet je ervoor bijbetalen.

We vinden het opmerkelijk dat het Captur-interieur niet tot meer inspiratie heeft geleid. Zo heeft de Renault een diepe lade in plaats van een dashboardkastje en zitten er spanbanden aan de rugleuning van de voorstoelen bevestigd om spulletjes achter te steken. Bovendien kun je tegen meerprijs voor afritsbare bekleding kiezen, zodat een gemorst pakje vruchtensap zonder (langdurige) gevolgen blijft.

Daar zijn de Duitsers allemaal aan voorbij gegaan, in ruil voor een optie waarmee je de kinderen geheid op de banken krijgt: WiFi aan boord! Er zit echter een addertje onder het gras: wanneer de databundel (van maximaal 3 GB) eenmaal op is, moet je een betaald abonnement afsluiten (variërend van € 5 per dag (max. 1 GB) tot € 25 in de maand (max. 10 GB). Beide testkandidaten beschikken over een middenconsole die ver naar achteren doorloopt en eindigt in een opbergruimte voor de achterpassagiers. Het is alleen jammer dat een eventuele derde inzittende nu zijn benen nergens kwijt kan…

Veiligheid

Opel scoort punten met de op de Crossland X beschikbare veiligheidsuitrusting. Standaard is de gezinswagen voorzien van een rijstrookassistent, die door middel van een geluidssignaal waarschuwt wanneer je onbedoeld je rijstrook verlaat. In de folder kun je echter ook nog kiezen voor dode hoek signalering, een head-up display, groot licht assistent, vermoeidheidsherkenning en een noodreminstallatie met voetgangersherkenning.

De meeste systemen zitten samen in een pakket, dat je voor € 1.200 kunt mee bestellen. Een achteruitrijcamera met parkeersensoren is ook geen overbodige luxe, want het zicht rondom is in de Opel bedenkelijk. De auto heeft brede raamstijlen aan de voor- en achterzijde. Daarachter kan zomaar een fietser of voetganger schuilgaan. We hadden altijd commentaar op de ontbrekende, aanvullende veiligheidsuitrusting van de Renault. Voortaan beschikt de Captur over dode hoek signalering, maar we beoordelen dat nog altijd als een schamele score. Het rijhulpsysteem is bovendien voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau, of je moet het voor € 495 willen bijbestellen in een pakket met achteruitrijcamera en parkeerhulp.

Prijs

De Renault is met een vanafprijs van € 19.190 voordeliger dan de Opel, waarvoor je minimaal € 19.999 moet neertellen. Voor dat geld leveren de Duitsers cruise control, een radio met USB-aansluiting en een rijstrookassistent. De standaarduitrusting van de Renault is weliswaar minder uitgebreid (zo mist de Captur een radio en een rijhulpsysteem), maar de Franse crossover levert wel meer vermogen (90- i.p.v. 81 pk).

In de uitvoering die wij hebben meegekregen, inclusief navigatie, grotere wielen en tweekleurige lak, kost de Captur € 25.469. Dat is bijna 300 euro meer dan je voor de Crossland X verschuldigd bent, terwijl je in de Opel over extra uitrusting beschikt.  Bijvoorbeeld comfortstoelen, stuur- en stoelverwarming plus een automatisch parkeersysteem.

Winnaar

Hoewel de Opel meer binnenruimte en hulpsystemen biedt, geven wij in dit geval de voorkeur aan de Renault. De eenvoudigste benzinemotor van de Crossland X is een dusdanige afknapper, dat het de Duitser zijn podiumplek kost. Met een andere krachtbron was dat waarschijnlijk anders gelopen, temeer daar je bij Opel weliswaar voor meer spullen moet bijbetalen (denk aan de verschuifbare achterbank of een sterkere motor), maar de Crossland X dan nog altijd voordeliger is dan een gelijkwaardig uitgeruste Captur.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Opel Crossland X 1.2
Renault Captur TCe 90