Tweede elektrisch deelautoproject in Amsterdam

Hyundai is de tweede autofabrikant die in onze hoofdstad een deelautoproject begint met louter elektrische personenwagens. De Koreanen gaan stevig van start: hun deelauto is voordeliger én ruimer!

De primeur was in 2011 voor Smart, dat onder de naam Car2Go elektrische auto's aanbood die per minuut konden worden gehuurd en overal in Amsterdam mochten worden achtergelaten. Met een speciale app kun je bovendien eenvoudig de dichtstbijzijnde, vrije auto lokaliseren. Je hoeft je alleen maar te registreren; het verschuldigde huurbedrag wordt naderhand van je rekening afgeschreven.

Inmiddels rijden er ruim 300 elektrische Smarts door onze hoofdstad, met meer dan 40.000 abonnees. Hyundai gebruikt een soortgelijk concept - met een lidmaatschap en een speciale app - alleen zetten de Koreanen elektrische IONIQ's in. Die bieden plaats aan 5 inzittenden en hebben een twee keer zo grote actieradius als de Smart. Op die manier behoren ook ritten buiten de stad tot de mogelijkheden, al moeten de Hyundai's uiteindelijk weer in Amsterdam worden geretourneerd.

Maximaal € 60

Betalen doe je per minuut, maar er zijn ook uur- en dagtarieven beschikbaar. In principe ben je een kwartje per minuut kwijt, of € 12 per uur. Wie langer dan 5 uur met de deelauto onderweg is, rekent € 60 af. De rest van de dag staat de Hyundai dan 'voor niets' tot je beschikking. Uiteraard komen ook eventuele gereden boetes of veroorzaakte schades voor eigen rekening.

Car2Go rekent € 0,31 per minuut, € 14,90 per uur en € 69 per dag. De Koreanen zijn dus een stuk(je) goedkoper. Bovendien zit je bij IONIC Car Sharing niet vast aan een bepaald kilometrage per tarief. Wel is Hyundai buitengewoon strikt wanneer het aankomt op het misbruiken van de meegeleverde laadpas. Word je betrapt bij het opladen van een andere auto dan de IONIC, dan kost je dat € 2.000. Ook wie rookt achter het stuur of een niet-lid laat rijden, kan een fikse boete tegemoet zien. Hyundai zet in eerste instantie 15 exemplaren van diens elektrische deelauto in; uiteindelijk moeten dat er 100 worden.

Lees meer over elektrisch rijden