Werking zelfstandig noodremsysteem soms teleurstellend

Zo blijkt uit onafhankelijke test jury Auto van het Jaar

De werking van zelfstandige noodremsystemen is erg wisselend, zo blijkt uit een onafhankelijke test uitgevoerd door specialisten van de jury van de Auto van het Jaar-verkiezing.

Steeds meer nieuwe auto’s hebben een noodremsysteem dat zelfstandig ingrijpt als de auto een ongeluk ziet aankomen. Tijdens een onlangs gehouden onafhankelijke test door de juryleden van de Auto van het Jaar-verkiezing in Denemarken, blijkt dat de werking van die systemen lang niet altijd even goed is. Van de 31 geteste, gloednieuwe auto’s presteerden er vier ronduit teleurstellend. Van vijf systemen was de werking juist heel erg goed en functioneerden het AEB-systeem (autonomous emergency braking) tot maximaal 80 km/h.

Technologiedrager Audi A8 presteert zwak

Het AEB-systeem werkte bij de nieuwe Citroën C3 Aircross maar tot een snelheid van 35 km/h, waarbij het bij het gros van de testkandidaten tot minstens 55 km/h effectief functioneerde. Opvallend was verder dat het AEB-systeem bij de gloednieuwe Audi A8 – een dure limousine die bol staat van de allernieuwste technologie – maar tot 45 km/h functioneerde.

Discovery en Civic bedroevend

Bij de Land Rover Discovery en de Honda Civic waren de resultaten bedroevend. Bij beide auto’s werkte het AEB-systeem tot maar 15 km/h. Tijdens een her-test was het resultaat van de Land Rover Discovery nog erger: de auto stopte toen helemaal niet uit zichzelf. Land Rover onderzoekt het probleem. Ook bij de Honda Civic is de test herhaald, waarbij twee Civic’s niet verder kwamen dan een snelheid van 15 km/h. Boven dat tempo haakte het systeem af en botste de auto op het testobstakel (een grote opblaasauto). Een derde testauto remde wél zelfstandig tot een snelheid van 58 km/h. Honda onderzoekt momenteel het probleem.

Volvo XC60 presteert beste

Auto’s die juist erg goed presteerden in deze Auto van het Jaar-test waren de Volvo XC60 (haalde als enige 80 km/h), de Subaru XV en Subaru Impreza (beide 75 km/h), de Kia Stinger (75 km/h) en de Mazda CX-5 (70 km/h). Juist bij dergelijke, hogere snelheden kan een noodremsysteem veel leed voorkomen of in elk geval beperken.

De onafhankelijke test is gedaan onder gelijke omstandigheden en uitgevoerd door specialisten. Dit gebeurde tijdens een testweek in Denemarken, waar de juryleden de kandidaten voor de Auto van het Jaar 2018 op tal van punten aan de tand voelden. Namens de ANWB maakt Gert Wisse deel uit van deze internationale jury.

Zo werkt AEB in de praktijk

Eerder testte de ANWB het AEB-systeem in de praktijk met een Toyota Yaris. In dit filmpje zie je wat je als bestuurder merkt van het in werking treden van het systeem. Voor de goede orde, deze Toyota Yaris maakte dus geen onderdeel uit van de hierboven beschreven Auto van het Jaar-test in Denemarken.

Meer over de zelfrijdende auto