Nieuwe Nissan Leaf: elektrische evolutie

Tweede generatie biedt hoofdzakelijk nieuws dat niks met de aandrijflijn van doen heeft

Nissan is eigenlijk best tevreden over de huidige Nissan Leaf. Vandaar dat de actieradius van het nieuwe model geen bakens verzet.

Begin september onthulde Nissan in Tokyo de tweede generatie van de Leaf. De EV, verantwoordelijk voor de huidige opleving van de elektrische auto, heeft een gewijzigd uiterlijk en een grotere actieradius gekregen. Dat rijbereik blijft bij zijn introductie echter al achter bij dat van de bestaande alternatieven (we noemen de Opel Ampera-e en Renault Zoe). En dan moet het elektrische modellenoffensief van Volkswagen, gepland voor 2020, nog losbarsten!

De Japanners vinden een rijbereik van 378 kilometer echter groot zat, bespeuren we bij het Europese debuut van de Leaf in een oude krachtcentrale (!) in Oslo. Sterker nog; ze zijn eigenlijk best tevreden met de oorspronkelijke Leaf, zoals die in de straten van de Noorse hoofdstad geregeld voorbij komt.

Nissan claimt dat de huidige eigenaren dat ook zijn en schermt met een onder hen gehouden onderzoek, waaruit volgens de autofabrikant naar voren komt dat die niet persé op een grotere actieradius zitten te wachten. Er zou om dezelfde reden geen noodzaak zijn voor een snellere laadtijd. Desondanks bieden de Japanners een sterker oplaadpunt voor thuis aan, waarmee een aantal uren tijdswinst kan worden geboekt.

De oorspronkelijke Leaf verscheen in 2010 op de markt en onderging de afgelopen jaren meerdere aanpassingen, waaronder de mogelijkheid de auto met een grotere accucapaciteit te bestellen. Die was maximaal 30 kWh, maar is nu gegroeid tot 40 stuks. De elektromotor is bovendien 40 pk sterker geworden. De belangrijkste noviteiten van het nieuwe model betreffen echter niet de aandrijflijn.

Andere manier van onderscheiden

In 2010 was Nissan de eerste autofabrikant die een volwaardige elektrische gezinsauto aanbood. Zeven jaar later kiezen ze ervoor zich op een andere manier te onderscheiden. Zo beschikt de nieuwe Leaf over de mogelijkheid om de personenwagen op het elektriciteitsnetwerk aan te sluiten. In Denemarken en Groot-Brittannië wordt er al geëxperimenteerd met de mogelijkheid om kostenneutraal te rijden. Gebruik je jouw auto niet, dan verkoop je de aanwezige stroom in het batterijpakket gewoon terug aan de energiemaatschappij. Die kan daar dan mooi de piekmomenten op diens netwerk mee opvangen.

Een vooruitstrevend idee, maar zit de consument daar nu al op te wachten? Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om op de snelweg autonoom te kunnen rijden. Onder de naam 'ProPilot' biedt Nissan een dergelijk rijhulpsysteem ook in Nederland aan, wanneer de nieuwe Leaf hier in maart 2018 op de markt verschijnt. Zelfs zelfstandig in- en uitparkeren moet in de nabije toekomst tot de mogelijkheden gaan behoren.

Beide zaken moeten weliswaar van de optielijst komen, maar het prijsniveau is gelukkig bij het oude gebleven. De enige Leaf die je nu al kunt bestellen - een speciale introductieuitvoering - beschikt voor € 34.990 al over dergelijke autonome rijtechniek. Daarmee is alleen de Hyundai IONIQ electric voordeliger (de Zoe van concerngenoot Renault rekenen we niet mee, omdat die EV weliswaar een stuk goedkoper, maar ook veel kleiner is).

Gaspedaal = rempedaal

Wat de vanafprijs van de Leaf zal bedragen, is op het moment van schrijven nog onbekend. Maar de Nederlandse importeur kon ons al wel vertellen dat de auto standaard beschikt over wat Nissan 'e-pedal' techniek noemt. Door middel van een druk op de knop neemt het gaspedaal de voornaamste taken van het rempedaal over. Hollen of stilstaan; je bepaalt dat nu letterlijk met je rechtervoet. Tot een hellingproef of volledig tot stilstand komen bij het verkeerslicht aan toe! Alleen voor een noodstop dien je nog je rempedaal te gebruiken.

Een mooie vondst, maar hij is niet nieuw. BMW voert op diens i3 al een aantal jaren een soortgelijke techniek en ook in de Opel Ampera-e is er dankzij een speciale hendel aan het stuur nog nauwelijks noodzaak om je rem aan te raken.

Meer vermogen, een groter rijbereik en een acceptabel prijskaartje zijn sterke troeven in een steeds drukker bevochten segment.Toch kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat Nissan misschien wel te vroeg achterover leunt. Het is mooi dat je jouw auto kunt inzetten om je energierekening te drukken, maar van een elektrische auto verwacht je in de eerste plaats dat hij je van A naar B brengt. Die afstand is nog altijd van bescheidener aard dan bij een concurrent als de Opel Ampera-e, die een theoretische actieradius heeft van 520 kilometer.

Het is maar goed dat die auto zoveel leveringsproblemen kent (nu kopen is over een jaar rijden); tegen de tijd dat General Motors zijn zaakjes op orde heeft, komt Nissan alsnog met een groter batterijpakket. Dat staat nu gepland voor de lente van 2019. Begin volgend jaar kunnen we voor het eerst met de tweede generatie Leaf rijden; dan weten we of de EV nog meer zaken op zijn geduchte Duitse concurrent voor heeft.

Lees meer over elektrisch rijden