Het nieuwe autorijden

Kampioen oktober/november 2017

Wat kun je ermee?

Auto’s worden slimmer en weten steeds meer. Ze verzamelen data en slaan gegevens op die jij als bestuurder maakt. Maar wat heb je eigenlijk aan een slimme auto?

Door Christel Don, illustraties Vijselaar & Sixma

Dankzij allerlei vernuftige technologie worden onze auto’s ieder jaar slimmer. Wie recent een nieuwe kocht, heeft grote kans dat zijn auto ‘connected’ is, oftewel: continu verbonden met het web. Het maakt de auto steeds meer tot een rijdende computer die data verzamelt en deelt.

Zo hebben veel auto’s die na 2006 op de markt kwamen een zwarte doos. Simpel gezegd is dat een chip waarop data over onder meer je snelheid en je rij- en remgedrag worden verzameld. Draag je wel of geen gordel, gebruik je je richtingaanwijzers? Deze informatie wordt opgeslagen en weer gewist. Maar als er een ongeluk gebeurt, slaat de ‘zwarte doos chip’ alle gegevens van kort voor de crash op. Relevant in situaties waarin de omstandigheden van een ongeval onduidelijk zijn.

Steeds veiliger

Het zijn ook handige data voor verzekeraars die jou willen belonen voor informatie over je rijgedrag, vertelt Erik Coelingh die 17 jaar als veiligheidsexpert in de auto-industrie werkte en tegenwoordig software ontwikkelt voor zelfrijdende auto’s. ‘Blijk je een goede automobilist, dan betaal je minder premie, en omgekeerd. Doel is dat automobilisten hierdoor steeds beter gaan rijden én dat er minder ongelukken gebeuren.’ Gebeurt er toch een ongeluk, dan zal het steeds vaker gebeuren dat je auto zelf 112 belt. Dit zogenaamde e-call alarmsysteem is vanaf 31 maart 2018 namelijk verplicht voor alle nieuwe auto’s (zie ook pagina 93). Zo wordt autorijden steeds veiliger. Stel dat je vroeg in de ochtend op een spekgladde weg rijdt en in de berm terechtkomt, zegt Coelingh. ‘Niet alleen kunnen de pechdiensten zien waar je precies staat, ook verstuurt je auto jouw locatie naar de ‘cloud’ zodat andere automobilisten die over die weg komen op tijd een waarschuwing krijgen. Of de overheid, zodat die weet waar er extra gestrooid moet worden.’

Handig voor jou

Besef wel dat we nog aan de vooravond staan, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive bij de TU Eindhoven. ‘Van de bijna 400.000 nieuwe auto’s die vorig jaar verkocht zijn, is minder dan de helft verbonden met het web. Dat is een paar procent van de in totaal 8 miljoen auto’s die in Nederland rondrijden.’ Toch gaat dat rap veranderen, rekent de hoogleraar hardop voor: ‘vanaf volgend jaar zit er wifi in vrijwel alle nieuwe auto’s. Ga je uit van een gemiddelde jaarlijkse verkoop van 400.000 auto’s, dan rijdt over 20 jaar iedereen op de digitale snelweg.’

Steinbuch zelf rijdt in een Tesla, een automerk dat in deze ontwikkelingen voorop loopt. Zo kan de garage op afstand ‘meekijken’ in zijn auto. ‘Ik was op vakantie in Zuid-Frankrijk toen er een bericht op het scherm verscheen. Dus belde ik het service center (de nieuwe ‘garage’) in Amsterdam en noemde het nummer van mijn auto. Een medewerker ‘keek’ vervolgens via het internet naar de software in mijn auto, en kon precies zien wat er aan de hand was. Het bleek niks ernstigs, ik moest na de vakantie maar even langsrijden.’ Periodieke servicebeurten en apk-keuringen behoren straks tot het verleden. Zo zitten in de nieuwste modellen van Audi sensoren ingebouwd die kunnen voorspellen wanneer een onderdeel nagekeken of vervangen moet worden. Denk aan remblokken die misschien nog wel 6 maanden mee kunnen, maar waarschijnlijk niet een heel jaar, waardoor de garage ze bij de apk toch vast vervangt. Straks rijden we gewoon door tot het moment waarop ze écht vervangen moeten worden, een fijne besparing.

Privacy

Hoe zit het eigenlijk met automobilisten die geen informatie willen delen? Volgens Coelingh en Steinbuch is dat geen probleem. ‘De informatie die de auto verzameld is van jou totdat je toestemming geeft om het te delen’, zegt Steinbuch die dat zelf ook moest aanvinken in het bedieningspaneel van zijn Tesla. ‘Realiseer je dat automobilisten ook nu al van alles delen terwijl ze autorijden’, merkt Coelingh op. ‘Als jij de routeplanner op je mobiele telefoon gebruikt, deelt die ook waar je bent en hoe hard je rijdt. Data op je mobiele telefoon worden in de toekomst alleen maar meer gedeeld met de auto. Handig als je voor onderhoud langs de garage moet en de auto die afspraak zelf op het beste moment inplant in je agenda.’

Toekomstvisie

Binnen vijf jaar hoef je niet meer op te letten als je rijdt, voorspelt Coelingh. ‘Auto’s geven zelf gas, sturen autonoom en je kunt lekker een krantje lezen op de snelweg. Als er een softwareprobleem is, kan je garage op afstand een update sturen, en je auto mijdt zelfstandig files.’ Over 30 jaar is het misschien verboden om zelf te rijden, denkt Steinbuch. ‘Als de auto slimmer is dan de mens wordt hij superveilig. Dan wordt het sociaal onacceptabel dat de mens nog achter het stuur kruipt. Levensgevaarlijk!’ Tot slot: ‘die auto van de toekomst kan zelfs geld voor ons verdienen. Als jij op je werk bent, waarom zou je auto dan stilstaan op de parkeerplaats? Hij kan in de tussentijd beter andere mensen of pakketjes van a naar b te brengen.’

De ANWB verbindt je auto met de toekomst

Veel nieuwe auto’s zijn al aangesloten op het web. Rijd je niet in een nieuwe auto, maar wil je wel profiteren van de gemakken die een ‘connected auto’ biedt, zoals zuiniger rijden en besparen op onderhoudskosten en je verzekeringspremie? Voor auto’s nieuwer dan 2001 (benzine) of 2004 (diesel) heeft de ANWB twee mogelijkheden: ANWB Connected en de ANWB Veilig Rijden Verzekering. Vanaf deze bouwjaren hebben auto’s namelijk een OBD-poort, die bijvoorbeeld ook door de garage wordt gebruikt om storingen uit te lezen. De Connected-stick plaats je in deze poort, waarna informatie uit de auto is te lezen via een app op je smartphone.
Meer weten? Kijk op anwb.nl/connectedcar.