Eerste rijtest Skoda Karoq

Broederstrijd in de Skoda-showroom!

ANWB Auto deed op Sicilië de eerste rij-indrukken op met de Skoda Karoq. De nieuwe compacte crossover zou onder de Kodiaq moeten vallen, maar zit in werkelijkheid behoorlijk bij zijn grote broer in het vaarwater.

Skoda heeft er een handje van om ruimere auto's te maken dan de concurrentie, maar het is geen eenvoudige opgave om de modellen aan te wijzen waarop hun nieuwste compacte crossover zijn pijlen richt. Voor een krachtmeting met de Renault Captur is de Karoq te groot. Met een wagenlengte van 4.38 meter zou het logischer zijn wanneer de semi-terreinwagen zijn degens kruist met de Nissan Qashqai. Ware het niet, dat de Tsjechen daarvoor al de Kodiaq in stelling hebben gebracht. Die twee modellen zitten elkaar behoorlijk in de weg, temeer daar ze bij de introductie van de nieuwe Skoda voor precies dezelfde vanafprijs worden aangeboden: € 28.990.

De verwachting is dat de Kodiaq met ingang van 2018 een paar honderd euro duurder zal worden, maar toch lijkt het ons lastig te verkopen. De Kodiaq is niet alleen veel ruimer, maar kan optioneel ook met zeven zitplaatsen worden besteld. In de Karoq kunnen maximaal vijf personen plaatsnemen. Ter verdediging voert de Nederlandse importeur de rijkere uitrusting van de boreling aan, die standaard cruise control, airconditioning, parkeersensoren en lichtmetalen wielen mee krijgt. De instapversie van zijn grote broer moet het zonder zulke zaken stellen.

De Karoq is niet zomaar een 'Kodiaq-light'. Zo profiteert de crossover van de nieuwste benzinemotoren van de Volkswagen Groep; krachtbronnen die voor zijn grote broer (nog) niet leverbaar zijn. Wij gingen op pad met de eenvoudigste motorisering: een driecilinder benzinemotor met turbo, goed voor 115 pk en een trekgewicht van 1.200 kilogram.

Er vielen twee zaken op: de bescheiden krachtbron is opmerkelijk stil en de optionele zeventraps automaat waarmee onze testauto was uitgerust, staat standaard spaarzaam afgesteld. Geen gelukkige combinatie, want we gingen geregeld heuvel op in de hoogste versnelling. De lage toeren die de motor dan draait, doen de driepitter hinderlijk brommen. Bovendien heeft hij op die manier geen reserve meer beschikbaar om bijvoorbeeld een vrachtwagen in te halen.

Schakelflippers

Gelukkig kun je ook handmatig van verzet wisselen met behulp van de schakelflippers achter het stuur. En anders is er nog de sportstand van de automaat, waardoor de Karoq weliswaar wat abrupt uit de startblokken gaat, maar die de transmissie in elk geval een stuk alerter doet reageren.

Skoda maakt net als Seat deel uit van de Volkswagen Groep. Om niet in elkaars vaarwater te komen, krijgen de merken elk hun eigen rijeigenschappen mee. De Tsjechen profileren zich steeds meer als de comfortabele van de drie, al kleeft daar wel een risico aan. Op slecht wegdek sloeg de Karoq zowat aan het deinen, zo soepel staat de vering afgesteld. Het maakt de gezinsauto smaakgevoelig om mee te rijden.

Zitten er geen gaten en groeven in het asfalt, dan voel jij je achter het stuur van deze nieuwe Skoda een hele Piet. De hoge zitpositie zorgt in combinatie met de hoogwaardige afwerking van het interieur dat je de Karoq ervaart als een kwaliteitsproduct. De beschikbare veiligheidsuitrusting draagt daar alleen maar aan bij. Zo biedt de fabrikant optioneel adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, dode hoek signalering, actieve rijstrookassistentie en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer aan.

Voetgangersherkenning standaard

Dankzij een combinatie van die systemen kan de Karoq in de file autonoom rijden; een functionaliteit die doorgaans is voorbehouden aan veel luxere auto's. Wie in de optielijst niets aanvinkt, heeft hoe dan ook een zelfstandig remsysteem met voetgangersherkenning aan boord.

We haalden eerder de rijkere standaarduitrusting al aan als belangrijk verschil met de Kodiaq, maar kleed je de crossover aan, dan worden die verschillen groter. Wat te denken van een kofferklep die je met een voetbeweging kunt openen of een infotainmentsysteem dat je met handgebaren bedient (al moet je jouw hand dan wel precies op de juiste hoogte houden)? Bovendien is de Karoq de eerste Skoda die leverbaar wordt met het van Audi en Volkswagen bekende digitale instrumentarium.

Zowel de Karoq als de Kodiaq zijn leverbaar met een zogenaamde VarioFlex-achterbank. In werkelijkheid is dat geen bank, maar drie losse stoelen. Die kun je individueel verstellen, maar ook in zijn geheel uitnemen. Daarmee groeit de bagageruimte tot die van een kleine bedrijfswagen: 1.810 liter. Met een standaard inhoud van 521 liter is de kofferbak van de crossover sowieso niet misselijk.

Skoda levert de Karoq in Nederland met twee benzine- en twee dieselmotoren. De dikste zelfontbrander beschikt standaard over vierwielaandrijving. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 115- tot 150 pk.

Bekijk ook onze rijtest van de Skoda Kodiaq

Bekijk ook onze occasiontest van de Skoda Yeti