Seat Arona sportieve crossover

Ruimer en hoger dan Ibiza

Compacte crossovers zijn razend populair. Daarom maakt Seat op basis van zijn Ibiza – een vlotte gezinsauto – ook deze Arona. Die staat op dezelfde bodemgroep maar is ruimer en staat hoger op de wielen.

Type auto en prijs

De Arona is een compacte crossover. Hij is gebaseerd op de Seat Ibiza, maar staat hoger op zijn wielen. Hij is langer en hoger. Dit type auto is momenteel razend populair en dus heeft deze Arona veel concurrentie. Alternatieven zijn onder meer de Opel Crossland X, Renault Captur en Kia Stonic.

Seat zal de Arona tot 2018 leveren in twee verschillende introductie-uitvoeringen.Vanaf begin 2018 vervallen deze zogeheten launch edities en worden vier reguliere uitrustingsniveau's leverbaar. De eerste intro-editie is de Style Launch Edition, voor €22.290. Daarvoor krijg je de 1.0 TSI met 95 pk, een multimediasysteem met touchscreen, parkeersensoren achter en cruise control. Daarnaast is er de Xcellence Launch Edition. Ook met 1.0 TSi en 95 pk. Die kost €25.290 en heeft bijvoorbeeld ook nog 'ns een navigatiesysteem, automatische inparkeerhulp, een achteruitrijcamera en climate control. Op veiligheidsgebied is de Arona onder meer verkrijgbaar met moderne systemen als adaptieve cruise control met front assist, vermoeidheidsherkenning en dode hoek assistent.

Hoe rijdt de Seat Arona

De Arona rijdt als een echte Seat. Comfortabel en sportief dus. Hij is een tikje stevig geveerd maar daardoor voel je ook goed wat de auto doet. De bewegingen van de koets worden goed onder controle gehouden. De besturing is keurig precies en direct genoeg. Tegen meerprijs is een zogeheten Dual Ride onderstel leverbaar met vier rij-instellingen. Je merkt in de diverse standen weliswaar verschil in de mate van demping, maar eigenlijk voegt dit systeem niet zoveel toe aan de rijbeleving. In de comfortstand rijdt de Arona prima en al snel laat je hem gewoon in die stand staan.

En de motor? We reden met de 150 pk sterke 1,5 liter viercilinder. Die past prima bij het sportieve karakter van de Arona, maar voor gebruik in Nederland volstaat de wat goedkopere 115 pk sterke 3 cilinder 1.0 TSI. Er zijn in Nederland twee benzinemotoren leverbaar, een 1.0 TSI met 95 of 115 pk. De genoemde viercilinder 1,5 liter TSI met 150 pk is in Nederland (nog?) niet verkrijgbaar.  Hetzelfde geldt voor de twee 1,6-liter diesels met 95 of 115 pk. De driecilinder benzinemotoren van de Arona zijn  keurig schoon en hebben alle een B-label.

De Seat Arona van binnen

Van binnen is er veel gelijkenis met de Seat Ibiza. Logisch, want deze Arona heeft ook dezelfde bodemgroep. Het 8-inch grote infoscherm bijvoorbeeld vind je ook in de Ibiza. Mooi met glas er voor en eenvoudig te bedienen. Het grote verschil met de Ibiza is de binnenruimte. De Arona is bijna 8 centimeter langer en 10 centimeter hoger en dat merk je als je er in zit. Je kunt voorin een prima zitpositie vinden en de plek waar alle knoppen en bedieningen zitten zijn logisch. Ook achterin is het ruim genoeg voor iemand van 1.80 meter.

De achterbak biedt 400 liter ruimte, wat best flink is. Een Renault Captur bijvoorbeeld komt tot 350 liter. Maar een Citroën C3 Aircross is dankzij een verschuifbare achterbank nóg ruimer, met maximaal 510 liter.

Conclusie  

De Arona neemt het op tegen een hele rij crossovers zoals de Opel Crossland X, de Citroën C3 Aircross, de Kia Stonic, Renault Captur en de Skoda Karoq. En tegen al dit geweld is deze Arona prima opgewassen. Waren we al enthousiast over de nieuwe Ibiza, ook over deze crossover versie, de Arona, is een schot in de roos. Meer dan genoeg binnenruimte, een strak uiterlijk, een keurige prijsstelling en prettige motoren. En in 68 kleurcombi's samen te stellen!

Concurrenten

Opel Crossland X

Citroën C3 Aircross

Renault Captur