Dubbeltest: Volvo XC60 versus Mercedes-Benz GLC

Veiligheid voor alles!

De Volvo XC60 staat bol van de allernieuwste actieve veiligheidssystemen. We vergelijken hem met de Mercedes GLC. Want ook bij Mercedes gaat veiligheid voor alles!

De Volvo XC60 D4 AWD GT Inscription is een stijlvolle, forse SUV. Onze testauto heeft standaard vierwielaandrijving, een achttraps automaat en een 190 pk sterke dieselmotor. Er zijn ook diverse benzinemotoren leverbaar en een hybrideaandrijving. De motoren zijn trouwens altijd vierpitters. Waarom hebben we deze auto naar de redactie gehaald? Omdat deze Volvo nieuwe maatstaven zet als het gaat om actieve veiligheid, waarover verderop meer.

Een merk dat ook voorop loopt als het gaat om actieve veiligheid is Mercedes-Benz. Dus hebben we als opponent van de XC60 gekozen voor de Mercedes-Benz GLC (een 220D 4 Matic Prestige, om precies te zijn). De GLC is een nieuwe SUV die de Mercedes GLK opvolgt. Hij is een stuk groter geworden, zowel vanbinnen als vanbuiten. De testauto heeft een 2,2 liter viercilinder diesel goed voor 170 pk. Net als de Volvo heeft ook deze GLC standaard vierwielaandrijving en hij heeft een negentraps automaat. Uiteraard levert ook Mercedes een breed scala aan benzinemotoren en ook hier kun je een plugin-hybrid krijgen. Op papier zijn de testauto’s in aandrijflijn en in formaat dus goed aan elkaar gewaagd.

Prijzen

De Volvo XC60 is er vanaf 58 mille. Onze testauto heeft een basisprijs van 66 mille maar door de nodige pakketten en extra’s komt hij op – hou je vast ruim 91.030 euro! Duur dus. De Mercedes-Benz GLC is er ook vanaf 58 mille en de testauto die hier staat heeft een basisprijs van 61 mille. Ook Mercedes heeft echter de nodige extra’s en pakketten op de testauto geschroefd waardoor deze Benz € 84.000 euro kost! Zo heeft de auto een offroad-pakket. De voorbumper bijvoorbeeld heeft een kortere aanloophoek dan de normale bumper, maar gek genoeg heeft hij ook treeplanken. En die zijn in terrein juist onhandig. Jammer, want volgens Mercedes kun je met deze GLC écht het terrein in. Bovendien zorgen die treeplanken voor vieze broekspijpen bij het uitstappen. Dankzij dat pakket staat de auto ook twee centimeter hoger boven het asfalt. Dat heeft invloed op de rijeigenschappen. De koets beweegt wat meer dan je zou willen.

Enfin, heel veel geld dus, maar je krijgt er flink wat auto voor terug. Ze zijn allebei prachtig afgewerkt. De Volvo is van binnen ronduit weelderig qua uitstraling en materiaalgebruik. Zo zijn we weg van het fraaie leer en de lichte houtinleg.

Waar de Volvo aan de typische rustige Scandinavische lijnvoering heeft, daar is de Mercedes een echte Mercedes. Hoog en groot en met een grote Ster in de grille. Maar zijn interieur is niet zo weelderig als dat van de Volvo. Het nephout komt nogal plastiekerig over en het scherm van het infotainmentsysteem is teleurstellend klein in vergelijking tot dat van de Volvo. 

Veiligheid

De aanwezigheid van nieuwe actieve veiligheidssystemen is de belangrijkste reden om de Volvo XC60 te testen. Voor een beter begrip zetten we die dus naast een vergelijkbare Mercedes. Want Mercedessen halen ook altijd een hoog niveau als het om actieve veiligheid gaat. Tenminste, zo lang je bereid bent daarvoor extra geld voor op tafel te leggen. Want standaard heeft deze Mercedes-Benz GLC 220D alleen ESP met dynamische bochtassistent. Kies je voor één van de veiligheidspakketten of duik je de optielijst in dan schiet de prijs dus omhoog, maar is heel veel  mogelijk: noodremassistent, vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control die werkt van 0 - 250 km/h, dode hoek assistent, grootlicht-assistent enzovoort.

Dat is op de Volvo XC60 ook allemaal leverbaar. En dat niet alleen, Volvo biedt heel veel actieve veiligheid standaard aan. En dan hebben we het niet alleen over rijstrookassistentie en botswaarschuwing, maar ook over twee systemen die bij andere merken nog helemaal niet verkrijgbaar zijn. Systeem 1 kan het volgende: Haal jij op een tweebaansweg in terwijl er een tegenligger aankomt en dreigt er een aanrijding, dan zal de XC60 uit zichtzelf terugsturen. Systeem 2 stuurt de auto actief als de noodreminstallatie in werking treedt. De XC60 zal tot 60 km/h proberen met een bruuske beweging het object te ontwijken waar tegen hij gaat botsen. Dat doet de XC60 door alle aandrijfkrachten naar één zijde van de auto te brengen. Verder herkennen sensoren nu ook fietsers en grote dieren – elanden bijvoorbeeld. In een pakket van 2.100 euro kun je dan ook nog een derde, geheel nieuw, systeem  kopen dat je helpt als er een auto in je dode hoek zit. We kennen al de verklikker in de buitenspiegel, maar deze XC60 zal bovendien tegensturen als je van baan wil wisselen terwijl er iemand in je dode hoek zit. In dat pakket zit dan ook meteen adaptieve cruisecontrol en cross traffic alert, dat je waarschuwt voor kruisend verkeer  - handig op onoverzichtelijke kruisingen, bijvoorbeeld tussen hoge gebouwen.

Gebruiksgemak

Door de bank genomen zijn dit auto’s met veel luxe en comfort. Maar dat mag ook wel voor deze prijzen. Ga je vervolgens meer in detail kijken dat laat vooral de Mercedes wat steken vallen. Zo heeft hij geen keyless go, dus je moet de sleutel ter hand nemen. Maar hij heeft wel weer een startknop wat suggereert dat je geen sleutel nodig hebt. Hetzelfde geldt voor de stoelverstelling: die is elektrisch, maar naar voren en achteren schuiven gaat dan weer handmatig. Verder is er aan de achterzijde van de stoelen keihard plastic gebruikt waarop je snel krassen krijgt. En is het infotainmentscherm voor een auto in deze klasse nogal klein. De druk/draaiknop werkt prima – Mercedes is tegen aanraakschermen, dat vindt men teveel afleiden. Wij merken echter geen verschil.

Volvo heeft de filosofie dat het zo min mogelijk knoppen rond de bestuurder wil hebben om zo rust te creëren. Heel veel zaken bedien je via een aanraakscherm. Wat ons betreft het beste systeem dat momenteel te koop is. Er is een hoofdmenu met keuze uit vier velden. Je kunt vervolgens swipen: één scherm naar links of één rechts. En daarin vind je alle functies. Dus geen gescrol en allerlei menu’s doorlopen. Werkt heel goed. Je blijft de airco trouwens altijd zien, wat handig is. En met één druk op de knop zit je altijd weer in het hoofdmenu. Ook goed: onder de zittingen achterin heb je ruimte voor het opbergen van tablets en boeken. En onder vloermatten vind je veiligheidsvestjes. De test-Volvo heeft adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistent die actief stuurt. Je kunt dus zo goed als autonoom rijden. Werkt heel goed. De test-Mercedes heeft dit niet maar je kunt het er wel op krijgen. De XC60 heeft dan uiteraard ook nog BLISS die tegenstuurt als je van rijstrook wil wisselen terwijl er iemand naast je zit.

Verder zijn het beide forse auto’s met fikse dode hoeken,. Maar beiden hebben ook 360 graden camera’s aan boord waardoor je altijd goed ziet wat er rond de auto gebeurt. De Volvo waarschuwt bovendien voor kruisend verkeer. 

Ruimte

Je gaat je haast afvragen waarom je hun grotere broers de XC90 en de GLE of GLS nog zou willen. Om maar met de Mercedes te beginnen, daarin zit je zowel voor- als achterin riant. Hij is duidelijk een flink stuk groter dan zijn voorganger de Mercedes GLK. De stoelen en het stuurwiel zijn heel goed verstelbaar waardoor ook lange mensen prima een juiste zitpositie kunnen vinden. Fijn: er is meer dan genoeg bergruimte voor kleine spulletjes, ook achterin. Het bagageruim is met de achterbank op zijn plek 550 liter en met alles neer 1.600 liter.

De Volvo XC60 biedt ook zowel voor- als achterin een flink wat ruimte. Ook mensen van boven de 1,90 meter zitten er riant. Net als in de Benz zijn ook hier de afstelmogelijkheden groot en vind je dus altijd een goede zitpositie. Ook hier genoeg bergruimte voor kleine spullen. De bagageruimte is echter significant kleiner dan die van de Mercedes-Benz. Met de achterbank op zijn plek 505 liter groot en met alles naar beneden 1.430 liter groot. 

Rijgedrag

Voorbeeldig. Dat is het enige juiste woord om het weggedrag van deze twee auto’s te beschrijven. Alleen als je op elke slak zout legt, kun je kritiek hebben op deze auto’s. Zo merk je bij de achttraps automaat van de Volvo XC60 soms dat de reactietijd van de kickdown net wat kwieker zou mogen zijn, hoewel je natuurlijk ook handmatig kan schakelen. Op de Autobahn voelt de Volvo superieur. We hebben minutenlang 190 km/h gereden en dat voelde alsof je 120 gaat. Het is doodstil en zijn weggedrag voelt heel solide. Dan is er een keuze uit vier rijstanden, van Eco tot sportief. In alle standen voelt de auto zeer capabel.  

De Mercedes GLC mist hier en daar wat verfijning. Deze testauto heeft een offroadpakket en staat twee centimeter hoger op de wielen. Daardoor merk je dat de koets wat meer beweegt in bochten. De auto heeft luchtvering in combinatie met 4 rijstanden. Maar in de stand comfort is de GLC achter erg week geveerd en moet je veel kleine stuurcorrecties uitvoeren. In de twee sportstanden is de auto juist aan de stoterige kant. En in Eco voelt ie wat loom aan. De besturing is wel mooi direct en biedt wat meer gevoel dan dat van de Volvo. De negentraps automaat schakelt subliem. En ook deze auto is prachtig stil, ook op Autobahn-snelheden.

Wat brandstofverbruik betreft is de Volvo iets zuiniger dan de Mercedes. De XC60 komt tot een praktijkverbruik van gemiddeld 1 op 14,2, de Mercedes GLC blijft steken op 1 op 13,7.

Winnaar

De Volvo XC60 wint deze vergelijkingstest. Dat komt door de fijne rijeigenschappen, maar vooral ook door de nieuwe veiligheidssystemen die deze auto standaard aan boord heeft. Natuurlijk zijn dit twee dure auto’s. Maar het goeie van dit soort innovaties is dat dergelijke systemen al snel ook op meer betaalbare versies komen. Binnenkort komt er een XC40 op de markt, het kleine broertje van deze auto – en reken er maar op dat die auto deze veiligheidssystemen ook krijgt. De Benz is ook een verdraaid goeie auto met zelfs meer bagageruimte. Maar hij mist verfijning in rijgedrag. En alle actieve veiligheid moet van de optielijst wat de prijs fiks opdrijft. Bovendien biedt hij niet de nieuwste systemen die Volvo heeft.

Concurrenten

Jaguar F-Pace

Audi Q5