Dubbeltest Fiat Tipo Station Wagon vs. Hyundai i30 Wagon

De Fiat rijdt lekkerder, maar de Hyundai biedt meer bagageruimte

Fiat en Hyundai hebben dit jaar allebei een nieuwe compacte stationwagen geïntroduceerd. Wij vergelijken de gezinsauto’s met elkaar.

Ruimte

Beide stationwagens hebben voor dit segment een behoorlijke kofferbak. Die van de Fiat meet minimaal 550- en maximaal 1.650 liter. De Hyundai heeft standaard iets meer bagageruimte – namelijk 602 liter – maar klap je de rugleuning neer, dan kun je in de i30 precies evenveel spullen kwijt als achterin de Tipo. In beide auto’s loopt de laadvloer schuin op. Bovendien kun je in alle twee de gevallen nog wat extra spullen kwijt onder de bagagebodem. De ruimte voor de achterpassagiers is niet inwisselbaar: op de achterbank van de Fiat zitten mensen boven de 1.90 meter met hun kruin tegen het plafond. In de Hyundai is de been- en hoofdruimte prima, maar kun je jouw voeten weer slecht kwijt. Dankzij de bescheiden middentunnel passen daar wel drie volwassenen naast elkaar; dat gaat je in de Tipo niet lukken vanwege de middenconsole die naar achteren door loopt.

Rijgedrag

Ondanks het feit dat de door ons gereden 1.4-liter turbo de krachtigste benzinemotor is die je bij de Koreanen kunt kopen, komt het blok toch wat futloos over. Hij presteert naar behoren, maar ook niet meer dan dat. De motor van de Tipo is lekker levendig, de besturing juist mooi rustig. De i30 stuurt zwaar en is onnauwkeurig rond de middenstand; op de snelweg moet je geregeld stuurcorrecties doorvoeren. Bovendien kun je in de Hyundai de banden nadrukkelijk horen; aan boord van de Fiat is het een stuk stiller.

De Tipo heeft als nadeel dat de versnellingen letterlijk kort zijn; in zijn 2, 4 en 6 krijg je het idee dat je de versnelling niet goed inlegt. Bovendien zijn de stoelen hard en vlak; ze bieden nauwelijks zijdelingse steun.

Verbruik

Fiat levert de Tipo in Nederland met vijf motoriseringen: drie benzineversies en twee diesels. Het vermogen loopt uiteen van 95- tot 120 pk. Omdat die krachtbronnen net als het exemplaar uit onze testauto al wat ouder zijn, moet er behoorlijk wat BPM over de Tipo worden betaald. Dat is de verklaring waarom de compacte middenklasser hier duurder is dan in onze buurlanden. Het speelt ook een rol bij het teleurstellende brandstofverbruik: de importeur rept in de folder al voorzichtig over 1 op 16,7, maar in de praktijk kwamen wij niet verder dan 1 op 10,1. Bij Hyundai kun je terecht voor drie verschillende motoren. Eentje daarvan loopt op diesel. Het vermogen bedraagt minimaal 110- en maximaal 140 pk. Dat is de uitvoering waarmee wij hebben gereden. Die is in de folder goed voor een verbruikscijfer van 1 op 19,6. In de praktijk kwamen wij tot 1 op 17,4, wat voor een gezinsauto met deze afmetingen niet verkeerd is. Een start/stop-systeem wordt op iedere i30 Wagon mee geleverd. Het doet haast geruisloos zijn werk, wat niet altijd van zulke brandstofbesparende techniek kan worden gezegd.

Gebruiksgemak

Zoals het een Italiaanse auto betaamt, smoelt de Fiat goed. Zowel van buiten als van binnen, al moet je dan wel strak naar het dashboard blijven kijken: de deurpanelen zijn bekleed met knalhard kunststof. Dat glimmende plastic kom je helaas door heel de auto tegen. Schrale troost is de dubbele laadvloer van de Tipo. De bodem kun je namelijk vastzetten om het beladen te vereenvoudigen.

Zit er dan geen hard kunststof in de Hyundai? Jawel hoor; op de achterzijde van de voorstoelen. Onhandig in een gezinsauto als de i30, want het materiaal krast snel. Wel handig is de dubbele laadvloer, waarvan de Koreanen het onderste gedeelte vast met vakken voor je hebben ingedeeld. Op die manier slingeren je spullen niet los door de kofferbak. Storend is de cruise control: die verspringt automatisch met meerdere kilometer omhoog of naar beneden. Zo rijd je te hard of juist te zacht!

Veiligheid

Ook al moeten ze dan van de optielijst komen, de Koreanen bieden een imposant aantal rijhulpsystemen op de i30 Wagon aan. We noemen verkeersbordherkenning, dode hoek signalering, een waarschuwing voor kruisend verkeer en adaptieve cruise control en dat alles voor een meerprijs van € 995. Standaard beschikt de Hyundai al over vermoeidheidsherkenning en actieve rijstrookassistentie.

De Fiat biedt vanaf het vierde uitrustingsniveau een noodremassistent aan. Het enige andere hulpsysteem dat je op de Tipo kunt bestellen, is adaptieve cruise control. Beide fabrikanten verdienen een pluim voor de hoog geplaatste navigatiesystemen, waardoor je jouw ogen nauwelijks van de weg hoeft te halen. Bovendien valt het zicht rondom in alle twee de auto’s redelijk te noemen. Het enige waar je op moet letten, is de hoge taillelijn. Daardoor zie je bij het fileparkeren gemakkelijk een paaltje over het hoofd.

Prijs

De Fiat is met een vanafprijs van € 20.995 de voordeligste van de twee. Dat geldt even goed voor de testuitvoering, waarvan de prijs inclusief lichtmetalen wielen, metallic lak en adaptieve cruise control uitkomt op € 27.475. Voor dat geld beschik je bovendien over lederen bekleding, navigatie, parkeersensoren en een noodremsysteem.

De Hyundai kost zoals –ie hier staat € 30.490. Bij die prijs is een optiepakket met rijhulpsystemen inbegrepen. De Koreaan heeft dezelfde spullen aan boord als de Italiaan, maar voegt daar een uitgebreidere veiligheidsuitrusting, keyless entry, full LED-verlichting en drie jaar extra garantie aan toe.

Winnaar

Geen van deze stationwagens komt ongeschonden uit de strijd. De Hyundai mag dan over 5 jaar fabrieksgarantie beschikken en fractioneel groter zijn, de onnauwkeurige besturing haalt de Koreaan lelijk naar beneden. Bij de Fiat geeft de interieurafwerking een nare bijsmaak, terwijl de Tipo prettiger rijdt en voordeliger in aanschaf is. Uiteindelijk geven de uitgebreide veiligheidsuitrusting en het gunstige praktijkverbruik de doorslag en geven wij de voorkeur aan de i30.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Fiat Tipo Station Wagon 1.4 T-Jet
Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi