Audi A8 rijdt tot 60 km/h zelfstandig
Krantje lezen achter het stuur mogelijk
Audi toont de nieuwe A8, het vlaggenschip van het merk. Belangrijkste nieuws van deze technologiedrager: hij is in staat zelfstandig te rijden tot 60 km/h.
De nieuwe A8 van Audi is een indrukwekkend technisch hoogstandje. Dat de auto slechts door de happy few gekocht zal worden, maakt hem niet minder bijzonder. Want vaak komen de technieken die op dit soort dure auto’s zitten, op termijn ook op betaalbare modellen. Belangrijkste nieuws van deze A8 is dat hij in staat is om tot level 3 autonoom te rijden. Dat betekent dat de A8 de eerste productieauto is die op de snelweg – dus zonder tegenliggers, voetgangers en fietsers – in staat is geheel zelfstandig te rijden. De bestuurder kan de krant erbij pakken en het rijden aan de Audi overlaten. Dat kan de A8 tot een maximumsnelheid van 60 km/h. Ideaal dus in druk (file)verkeer. De enige beperking is momenteel de Nederlandse wetgeving. Die zegt namelijk wel onder meer dat de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk blijft.
Zes levels autonoom rijden
In 2014 is de mate van autonoom rijden door SAE (Society of Automotive Engineers) internationaal geclassificeerd in zes levels, waarbij in level nul er geen enkel systeem is dat de auto in meer of mindere mate zelfstandig onder controle kan houden. Bij level 5 zijn juist helemaal geen mensen meer nodig zijn om de auto te controleren (denk aan een gerobotiseerde taxi). In level 3, het level waarin de Audi A8 zich bevindt, kan de bestuurder op een veilige manier taken rond het rijden uit handen geven aan de auto en bij wijze van spreken de krant kan gaan lezen.
In het geval van de Audi A8 gaat het om Traffic Jam Pilot dat tot 60 km/h de rijtaken overneemt van de bestuurder. Het systeem werkt alleen op snelwegen waar een fysieke afscheiding is tussen de rijstroken met het tegemoetkomende verkeer.
Nieuwe Audi A8 heeft 41 rijhulpsystemen
De A8 heeft – afhankelijk van de uitvoering – tot 41 rijhulpsystemen. Dankzij radar, ultrasone sensoren en laserscanner is de A8 in staat vooruit te kijken en zo te anticiperen op bobbels die in het wegdek zitten. De auto zal daar er razendsnel zijn vering en demping op aanpassen. De wielophanging is elektromechanisch en wordt bestuurd door een elektromotor per wiel. Voorts is de A8 in staat zichzelf in te parkeren, ook als er niemand in de auto zit. Je bedient de auto dan met een app via je mobiele telefoon. Ondanks het feit dat de Audi A8 meer dan vijf meter lang is, heeft hij een draaicirkel die kleiner is dan die van een Audi A4. Het geheim zit ‘m in achterwielbesturing.
Meer nieuws
- Dubbeltest Renault Austral versus Toyota Corolla Cross Hybrid 27 jan 2023
- Special: Jeep Avenger Auto van het Jaar 2023 20 jan 2023
- Autorijden in 2023 weer een beetje duurder 05 jan 2023
- Accijnsverlaging van 1 april wordt verlengd in 2023 29 dec 2022
- Het autojaar in vogelvlucht 19 dec 2022
- Dubbeltest Mazda CX-60 PHEV vs. Volvo XC60 Recharge 16 dec 2022