VLOG: Stoeien met de Ford Raptor

Ford Nederland haalt Amerikaanse imagomaker voor een weekje naar hier

Hij is te groot, kost teveel en wordt officieel niet eens in ons land gevoerd. En tóch is autoredacteur Frank Buma verzot op de Ford Raptor.

De best verkochte auto van Nederland is de Renault Clio. Een praktische gezinsauto, die er ook nog eens goed uitziet. In de Verenigde Staten hechten automobilisten ook belang aan het uiterlijk en de dagelijkse inzetbaarheid van hun vervoermiddel, alleen geven ze daar op een andere wijze invulling aan. 'Mooi' is vooral gróót. En 'praktisch' betekent dat je minstens een speedboot achter je personenwagen kunt hangen. Vandaar dat de Ford F150 de best verkochte auto in Amerika is. En dat al jarenlang!

In de Europese showrooms zoek je vergeefs naar zulke modellen en niet alleen omdat er hier dagen voorbij gaan dat er geen showerig vaartuig aan de trekhaak hangt. Dit soort werkpaarden zijn erg dorstig, maar bovenal veel te groot. En dan hebben we het nog over een reguliere pick-up!

Zoals we aan deze kant van de Grote Oceaan onze doorsnee gezinsauto's opvoeren met een sterkere motor en een strijdvaardig uiterlijk, doen ze dat in de Verenigde Staten net zo goed. De Raptor is als het ware een GTI-uitvoering van de F150. Met dit verschil, dat de afmetingen van een hot hatch min of meer gelijk blijven, terwijl de pick-up in deze uitdossing nog verder groeit: de geweldenaar is dik 5,5 meter lang en 2.46 meter breed.

Onder de motorkap ligt een 450 pk sterke V6 benzinemotor met twéé turbo's. Een beer van een krachtbron, maar dat mag ook wel met een wagengewicht van 2.540 kilogram. En dan is de carrosserie nog gemaakt van aluminium ook! Onder dat lichtje huidje schuilt echter een stalen ladderchassis. Want de Raptor gaat niet zozeer hard op de openbare weg, maar juist in het terrein.

Bij Ford houden ze het in Nederland wijselijk bij Fiesta's, Focussen en Mondeo's; alleen voor de aanschafbelasting kun je hier al drie van hun Europese modellen kopen. Maar als imagomaker is zo'n speciale F150 niet te evenaren, en dus mocht het ANWB Autoportal een middagje met zo'n apparaat komen stoeien op een bekend offroadterrein in Brabant.

Hoe imposant zijn terreinprestaties ook mogen zijn, onze autoredacteur had toch de meeste lol met de Raptor in het nabijgelegen Loon Op Zand. Voor ruim een ton - want dat zijn de bedragen waaraan je bij dit type auto moet denken - kun jij je geen opvallender auto wensen. En omdat je continu moet opletten of je nergens tegenaan rijdt, blijf je ook nog redelijk dicht bij het opgegeven fabrieksverbruik. Van 1 op 8,5, dat dan weer wel.

Bekijk ook onze rijtesten van Fords gangbaardere modellen:
Ford Fiesta
Ford Focus
Ford Mondeo