Utrechtse deelauto’s zijn sleutel voor woon- en energietoekomst

Elektrische Renault Zoe voorziet huishouden van stroom

De Utrechtse wijk Lombok is omgedoopt tot een proeftuin, waarin dertig elektrische deelauto’s zijn ingezet. Alle benodigde elektriciteit is afkomstig van zonnepanelen. De auto's zouden de sleutel zijn voor onze woon- en energietoekomst.

Tijdens een presentatie in Utrecht liet het Franse automerk Renault – Europees marktleider als het om elektrische auto’s gaat – onlangs zien hoe het, in samenwerking met lokale partners, werkt aan de ontwikkeling van de zogeheten Smart City. Er wordt in de Utrechtse wijk Lombok onderzoek gedaan naar mogelijkheden tot het creëren van een leefbare binnenstad, naar duurzame mobiliteit en naar gebruik van duurzame energie. Hele wijken en uiteindelijk ook het complete stadscentrum moeten daarvan gaan profiteren. De Renault Zoe speelt er een sleutelrol in.

Dertig elektrische deelauto’s in Utrecht 

Onderdeel van het project is de inzet van dertig deelauto’s in de Utrechtse wijk Lombok. Die wijk staat al jaren bekend als pionier in de ontwikkeling van een milieubewuste woonomgeving. Autodelen speelt er een belangrijke rol om de leefbaarheid te verbeteren. De deelauto’s zijn elektrisch aangedreven Renaults Zoe. Het doel is om het deelautoprogramma verder te ontwikkelen en tegen het einde van 2018 honderd Zoe deelauto’s beschikbaar te hebben in de gehele stad Utrecht.

De naam van het deelautoproject luidt We drive Solar. Oftewel: wij rijden op zonne-energie. Er staan 25 snellaadstations in de wijk, die vanzelfsprekend gebruikmaken van zonne-energie. Milieuvriendelijk en goedkoop. Eén auto kan in de praktijk vier of vijf huishoudens bedienen en dringt zodoende ook de drukte in de straten en parkeerproblemen terug. 

Renault als energiecentrale

Opmerkelijk: de elektrische deelauto’s dragen ook bij aan het stabiliseren van de ‘energiehuishouding’ van de wijk. Op momenten dat de zon niet voldoende schijnt, kunnen de elektrische auto’s namelijk dienstdoen als ‘stroomcentrale’. De Renault Zoe kan niet alleen snelladen aan de speciale laadpalen, maar heeft ook een systeem aan boord om de energie uit zijn grote accupakket weer terug te kunnen leveren aan het stroomnet. Om aan te geven hoeveel energie dat dan is: één Zoe zou één huishouden een week lang van stroom kunnen voorzien.

Levend laboratorium

Tijdens de presentatie aan de Europese pers lieten Renault en de stad Utrecht zien hoe de praktijksuccessen van dit ‘levende testlaboratorium’ – Living Lab Lombok - naar een veel grotere schaal zullen worden vertaald. Vele tienduizenden mensen krijgen er binnen afzienbare termijn dus mee te maken. De grootschalige inzet van deelauto’s zorgt ervoor dat er veel minder parkeerplaatsen nodig zijn, zodat er meer huizen gebouwd kunnen worden. Het afschaffen van aardgas, het toepassen van grote zonnepanelen op de daken en het slim opslaan van die zonne-energie maken de wijk en zijn bewoners veel minder afhankelijk van de ‘klassieke’ energie. De partners in het project willen uiteindelijk een compleet pakket aanbieden aan steden. Zodat men daar het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. 

Alles over elektrisch rijden