Onderzoek: Werking rijhulpsystemen nog onbekend

Eigenaren van auto's met een aanvullende veiligheidsuitrusting gebruiken deze niet

De meeste aanvullende hulpsystemen worden op moderne auto's niet gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van Connecting Mobility.

Connecting Mobility heeft, in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR),1.355 zakelijke rijders gevraagd naar de veiligheidsuitrusting van hun auto's. De uitkomst? De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, omdat ze dergelijke rijhulpsystemen niet bewust hebben aangeschaft. De techniek zat gewoon bij de prijs van de auto inbegrepen.

Een goede uitleg van de verschillende systemen bij de aflevering van de auto blijkt van doorslaggevend belang. Want automobilisten die bekend zijn met de werking van de veiligheidsuitrusting op hun vervoermiddel gebruiken dit soort systemen vaker.

Verwarrende namen

Uit het onderzoek komt eveneens naar voren dat de naam van bepaalde rijhulpsystemen de auto-eigenaren op het verkeerde been zet. Er bestaat daarnaast een groot verschil tussen wat de ondervraagden denken dat een rijhulpsysteem doet, ten opzichte van de daadwerkelijke werking daarvan. In die namen wordt bijvoorbeeld geen onderscheid gemaakt tussen techniek die alleen waarschuwt en systemen die daadwerkelijk ingrijpen. Dat autofabrikanten verschillende termen gebruiken voor dezelfde techniek, maakt het er alleen maar ingewikkelder op.

Technologische ontwikkelingen in auto's spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers, zo onderschrijft ook de ANWB. Vandaar dat die in augustus 2017 in samenwerking met Bosch een evenement organiseerde, waarbij 65 leden kennis konden maken met (de werking van) verschillende rijhulpsystemen.

Lees meer over de rijhulpsystemen die tegenwoordig op een nieuwe auto kunnen worden besteld.
Hier vind je meer informatie over de zelfrijdende auto.