Eerste rijtest nieuwe Subaru Impreza

Japanse C-segmenter viert 25-jarig bestaan met terugkeer op Nederlandse markt

ANWB Auto reed op Mallorca met de nieuwe Subaru Impreza. De compacte gezinsauto is groter en veiliger dan ooit, maar stuit op dezelfde bezwaren.

De Subaru Impreza is terug van weggeweest. Hoewel het model al 25 jaar bestaat, is niet iedere generatie in ons land gevoerd. Zoals iedere Subaru beschikt ook de Impreza over standaard vierwielaandrijving. Het extra gewicht dat daarmee gepaard gaat, heeft zijn weerslag op de hoogte van de aanschafbelasting. In het verleden loonde dat in combinatie met de vaak ongunstige koers van de Japanse munt niet altijd om de auto's naar hier te halen.

Ook de nieuwe Impreza is weer geen koopje; met een vanafprijs van € 27.595 is de gezinswagen aanzienlijk duurder dan de concurrentie. Subaru Nederland heeft er even over na moeten denken - in Azië en de Verenigde Staten is de auto alweer sinds 2016 te koop - maar ziet er alsnog brood in. Temeer daar de Impreza op de Japanse thuismarkt een aantal prestigieuze veiligheidsonderscheidingen in de wacht heeft gesleept. De rijhulpsystemen die daarvoor verantwoordelijk waren, zitten bij dat stevige aankoopbedrag inbegrepen. Net als een automatische versnellingsbak en - uiteraard - vierwielaandrijving.

Bij Subaru geloven ze dat de wereld plat is. Of in elk geval hun motoren: de Japanners lepelen al sinds jaar en dag boxermotoren in hun modellen. Of eigenlijk is 'lepelen' het verkeerde woord: omdat de zuigers tegenover elkaar liggen in plaats van recht overeind staan, heeft de krachtbron slechts een bescheiden omvang. Daardoor kan het blok dieper in de motorruimte worden geplaatst, wat resulteert in een lager zwaartepunt. Ook de Impreza profiteert hiervan. In combinatie met het nieuwe onderstel, waarop later ook andere modellen zullen verrijzen, resulteert dat in sterke rijeigenschappen.

Extra gewicht wreekt zich

Wel kun je goed merken dat de Impreza vanwege de standaard vierwielaandrijving zwaarder is dan de meeste alternatieven. Dat extra gewicht wreekt zich in de bochten. Het feit dat de zittingen van de voorstoelen kort en vlak zijn en daardoor maar weinig zijdelingse steun bieden, helpt wat dat betreft niet mee. De kwaliteitsbeleving is wel groot; de Subaru voelt aan alsof -ie uit graniet is gehouwen. De keerzijde van de medaille is echter, dat je van de 114 pk sterke 1.6-liter viercilinder uit onze testauto geen topprestaties moet verwachten. Met 150 Nm koppel is de boxermotor goed voor een trekgewicht van 1.200 kilogram.

Iedere Nederlandse Impreza wordt standaard voorzien van een automaat. De fabrikant kiest vanwege het geringe gewicht en gunstiger verbruik voor een CVT. Wanneer je vloeiend accelereert, schiet je goed op en blijft het bovendien aangenaam stil aan boord. Plezierig is ook de directe besturing, zoals we eveneens te spreken zijn over het zicht rondom. Subaru laat zich bij de vormgeving van diens modellen niet leiden door de laatste mode. Daardoor oogt de Impreza wellicht wat behoudend, maar kun je de gezinswagen goed overzien van achter het stuur.

De Nederlandse importeur levert standaard het EyeSight-systeem mee, dat in feite een verzamelnaam is voor zeven verschillende rijhulpsystemen. Daartoe behoren onder andere adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodremsysteem. Los van EyeSight kun je ook nog kiezen voor dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer, maar dan ben je wel aangewezen op een duurder uitrustingsniveau.

Dat de Japanners qua design hun eigen koers varen, zie je ook terug in het interieur. Weliswaar oogt het dashboard minder rommelig nu veel bedieningsknoppen zijn vervangen door een uitgebreider infotainmentsyteem, maar het binnenste van de Impreza bevat nog altijd sierstrips die naar onze Europese smaak wat te opzichtig zijn. De laadruimte is een fractie groter dan die van een Volkswagen Golf: 380 liter met de achterbank op zijn plek en 1.290 liter met de rugleuningen neergeklapt. Voor alle inzittenden wordt de in- en uitstap vergemakkelijkt door deuren die in een hoek van 90 graden kunnen worden geopend. Eenmaal binnen heb je voor een auto van dit formaat belachelijk veel beenruimte. De hoofdruimte is toereikend, mits je geen al te dure Impreza aanschaft. De luxere versies beschikken namelijk over een zonnedak, dat achterin de nodige hoofdruimte wegneemt.

Eén motorisering

Subaru levert de Impreza in Nederlands slechts met één krachtbron: de door ons gereden benzinemotor. Volgens de folder zou het verbruik daarvan rond de 1 op 16 moeten liggen, maar wij kwamen in de praktijk niet verder dan 1 op 10,6. Daarbij tekenen we wel aan dat we onze eerste kilometers maakten op het Spaanse eiland Mallorca, waar veel van onze tijd opging aan het maken van de begeleidende video. Die brandstofscore kan dus (iets) gunstiger. Feit blijft wel dat er bij de concurrentie zuinigere - en sterkere - motoren te koop zijn. Zeker voor de 34 mille die je voor de dikste Impreza verschuldigd bent, en die dan nog altijd 114 pk levert.

Bekijk ook onze occasiontest van de Subaru Impreza