Zelfstandige remingreep steeds betaalbaarder

Hulpsystemen vinden nu ook hun weg naar doodnormale auto's

Hulpsystemen worden steeds goedkoper. Steeds meer auto’s van pakweg 15 mille kunnen zelf een noodstop maken om een aanrijding te voorkomen of in elk geval letsel en schade te beperken.

Lidar. Dat is de afkorting van het systeem dat als een extra paar ogen met je meekijkt tijdens het autorijden. Het scant met behulp van laser, camera’s en soms ook radar de weg voor de auto en ‘ziet’ wanneer er een obstakel opduikt. Of een voetganger.

Het systeem kijkt ook naar jou als bestuurder. Maak jij geen aanstalten om dat obstakel of die voetganger te ontwijken en/of er hard voor te remmen, dan grijpt de auto zelfstandig in. Eerst geeft hij een geluidssignaal en een knipperend licht op het dashboard. Doe je dan nog steeds niks, dan trekt hij zelf aan de noodrem totdat de auto helemaal stilstaat.

Lidar staat voor Light Detection And Ranging. Het is een technologie die de afstand tot een object bepaalt door middel van laserpulsen.  Ga je een bocht in, dan zullen de sensoren de afstand waarover zij meten inkorten, zodat je niet remt voor iets in de verte waar je nooit tegenaan kunt botsen omdat de weg er juist een bocht omheen maakt. Het systeem is ook bekend onder diverse andere namen, zoals 'pre-collision warning and braking', 'active safety braking' of 'brake assist'

Nu ook op doodnormale auto's

Tot voor kort was zo’n intelligent actief veiligheidssysteem voorbehouden aan dure auto’s als de Mercedes S Klasse en BMW 7 Serie. Maar sinds kort vinden we het ook terug op doodnormale auto’s. Neem de Toyota Yaris bijvoorbeeld. Daar zit het zelfs standaard op. En op modellen als de Ford Fiesta, Nissan Micra en Citroën C3 is het als optie verkrijgbaar. Al die auto's kosten tussen de 15 en 20 mille. Het bijbestellen van zo’n noodreminstallatie kan al vanaf € 1.000.
 

Niet blind vertrouwen op hulpsystemen

In het bijgaande filmpje kun je zien dat we het automatische remsysteem van de Toyota Yaris hebben getest. Dat blijkt uitstekend te werken. Maar de ervaring leert dat je niet altijd blind kunt vertrouwen op dit soort hulpsystemen.

Hoewel er dus nog ruimte is voor technische verfijning, dragen ze wel bij aan de verkeersveiligheid. Veel aanrijdingen vinden plaats met snelheden tot 50 km/h. Kop-staartbotsingen in de file bijvoorbeeld. Die kunnen op deze manier worden voorkomen, evenals het letsel en de administratieve én financiële rompslomp die ermee gepaard gaan.

Zelfs wanneer je alsnog in een botsing terecht zou komen, gebeurt dat met een lagere snelheid dan wanneer je zelf (te) laat een noodstop maakt. Deze veiligheidsuitrusting kan kortom het verschil maken tussen heel veel narigheid, of een kort schrikmoment en weer gewoon kunnen doorrijden.

Alles over de zelfrijdende auto en actieve rijhulpsystemen