VLOG: Rijden met de Citroën Advanced Comfort

Studiemodel is voorbode nieuwe invulling merkwaarden

Citroën staat qua uiterlijk en veergedrag te boek als een unieke autofabrikant. Wat de vormgeving betreft, zijn de Fransen terug van weggeweest. Er wordt echter minstens zo hard gewerkt aan een comeback op comfortgebied.

De Citroën Advanced Comfort ziet er uit als een gemiddelde C4 Cactus. Alleen de bijzondere kleur van het buitenste vakje van de stootkussens verraadt dat we hier met een unieke uitvoering van doen hebben: de Advanced Comfort is namelijk een studiemodel, waarvan er maar eentje op de wereld rondrijdt.

Toen er bij Citroën in 2014 een wisseling van de wacht plaatsvond, gaf de nieuwe directrice Linda Jackson haar staf een duidelijke opdracht: de oude merkwaarden moesten weer in ere worden hersteld. Aangezien de eigenzinnige C4 Cactus tegen die tijd al zijn publieksdebuut had gemaakt, kon dat maar één ding betekenen: behalve het uiterlijk moest ook het veergedrag weer tot de verbeelding gaan spreken.

In de jaren ’50, ’60 en ’70 was je in geen enkele auto beter af dan op de achterbank van een Citroën. Of jij je nu liet vervoeren in een majestueuze DS of per olijke Eend reisde; het voelde alsof je op een vliegend tapijt onderweg was. Aan Claude Cocca en zijn team de opdracht om die tijden te laten herleven.

Zoals je in een goed restaurant tussen de gangen door een glas water drinkt om je smaak te neutraliseren, gaan we eerst een blokje om in een reguliere C4 Cactus. Een auto die overigens reeds als comfortabel te boek staat. Cocca kijkt ons vanaf de bijrijdersstoel aan met een blik die verraadt hoe hoog de lat moet hebben gelegen. “Wanneer je gaat sleutelen aan een auto waarvan het veergedrag gemiddeld is, kost het relatief weinig moeite om vooruitgang te boeken. Maar bij een model als deze Cactus moesten we alles uit de kast halen.”

Welke modificaties gaan er allemaal schuil onder de koets van de Advanced Comfort? Voor Cocca daarover uitweidt, wil hij eerst uitleggen hoe het comfort van een auto wordt beleefd. “Wanneer je over een verkeersdrempel rijdt, voel je niet alleen hoe de veren hun werk doen, maar je ervaart ook wat zo’n oneffenheid met de rest van de auto doet. De carrosserie kan gaan trillen en wellicht word je zelfs heen en weer geschud in je stoel. Daarom hebben we bij het ontwikkelen van dit studiemodel niet alleen naar de schokdempers gekeken, maar ook het chassis en de stoelen onder de loep genomen.”

Bescheiden aanpassing

De Lelijke Eend was zo soepel vanwege zijn scharnierende draagarmen. De Snoek dankte zijn legendarische rijcomfort aan een stel zogenaamde veerbollen. In verhouding tot die baanbrekende techniek was er maar een bescheiden aanpassing nodig om de Advanced Comfort zo heerlijk te laten rijden. “We hebben aan weerszijden van de schokdemper een hydraulische druklager toegevoegd, waardoor zowel de inwaartse als de uitwaartse veerbewegingen worden gedempt”, aldus Cocca. Deze ‘Progressive Hydraulic Cushions’ maken een wereld van verschil: kuilen die we in de reguliere C4 Cactus nog nadrukkelijk voelden, gaan haast onopgemerkt aan ons voorbij wanneer we in het studiemodel hetzelfde traject afleggen.

Geregeld spoort technicus Cocca ons aan om harder te rijden. Wanneer we gehoor geven aan dat verzoek, valt op hoe mooi de Advanced Comfort het spoor blijft volgen. Het studiemodel gaat niet ‘hangen’ in de bochten. En hij deint ook niet na, zoals oude Amerikaanse auto’s dat bijvoorbeeld doen. Nu zijn de schokdempers natuurlijk niet het enige wat Cocca en zijn team hebben aangepast. “De koets van deze concept car is niet aan het onderstel gelast, maar gelijmd”, licht hij toe. “Daar wordt de carrosserie een stuk stijver van en op die manier dringen er minder trillingen tot het passagierscompartiment door.”

De laatste aanpassing betreft de stoelen, die gemodelleerd zijn naar luxe bed matrassen. “Het gebruikte schuimrubber is van verschillende diktes om je lichaam optimaal te ondersteunen”, aldus Cocca. Hij verklapt dat er ook een beetje schuimrubber is gebruikt, louter en alleen voor het optische effect. “Zodat je bij het zien van deze stoelen al vermoedt dat ze lekker zullen zitten”, knipoogt de Fransman.

Met minimale aanpassingen heeft Citroën een maximaal effect behaald. Zolang zal het dan toch niet meer duren voordat deze nieuwe technieken in de showroom verkrijgbaar zijn? “Ja en nee”, luidt het diplomatieke antwoord van de technische man. “De speciale schokdempers debuteren dit jaar al in de C5 Aircross (een nieuwe Citroën-crossover, die eerst in China maar volgend jaar ook in Nederland zal worden verkocht). Het lijmen van de carrosserie en het in gebruik nemen van de nieuwe stoelen gaat helaas iets langer duren: daarvoor zijn aanpassingen aan de productielijnen vereist en moeten er nieuwe afspraken met onze leveranciers worden gemaakt.”

Bekijk ook onze rijtest van de reguliere Citroën C4 Cactus