Oud & Nieuw: Suzuki Ignis

Op deze kleine crossover valt geen label te plakken, net als op zijn grootste inspiratiebron

De vormgeving van de Suzuki Ignis bevat een aantal knipogen naar markante modellen uit het verleden van de Japanse autofabrikant. Wij brengen de crossover met een van die voorvaderen samen.

De Ignis heeft de afmetingen van een stadsauto, maar het voorkomen van een terreinwagen. Zo’n kruising van twee modeltypes is vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld, maar eind jaren ’70 deed het nog de wenkbrauwen fronsen. De SC100 was dan ook wel een hele bijzondere kruisbestuiving: een mix van een stadsauto en een sportwagen!

Je kunt het in de begeleidende video al zien; zo’n SC100 – de letters staan voor ‘Sport Coupé’ – is erg klein. De auto is 3.20 meter lang en slechts 1.22 meter hoog. De Ignis neemt in een parkeervak met een lengte van 3.70 meter overigens nauwelijks extra ruimte in, maar het model steekt in ieder geval nog boven een gemiddelde middenklasser uit.

De achterwielaangedreven SC100 rolde tussen 1979 en 1982 van de band. De viercilinder benzinemotor vond een plaatje áchter de inzittenden, zodat je eventuele bagage voorin moet opbergen. Niet dat daar veel plaats voor is; het reservewiel neemt de meeste ruimte in. Hoewel het korte kontje, de oplopende raamlijn en de ‘kieuwen’ aan de zijkant ontegenzeggelijk gebaseerd zijn op de kleine sportauto, vaart de Ignis aan de binnenzijde een eigen koers. De crossover is daarmee vele malen praktischer in gebruik, niet in de laatste plaats vanwege de verschuifbare achterbank.

Rap vooruit

Met 47 pk was de SC100 niet overdreven krachtig, maar dankzij z’n geringe wagengewicht van net geen 650 kilogram kwam het kleine Suzukietje alsnog rap vooruit. Dat geldt niet voor de Ignis, wiens 90 pk sterke benzinemotor voornamelijk voldoet in de stad. Op de snelweg voelt de crossover zich minder op zijn gemak; de krachtbron laat zich dan ook nadrukkelijk horen.

Geloof het of niet, maar met een lengte van 1.93 meter paste onze testredacteur moeiteloos in de door Suzuki Citam Arnhem ter beschikking gestelde klassieker. Hij zat zelfs beter dan in de moderne Ignis, waarvan het stuur alleen in hoogte te verstellen valt. Wie lang is, moet dichter op het dashboard zitten dan hem lief is. Maar de crossover beschikt tenminste nog over een volwassen veiligheidsuitrusting: in de SC100 ontbreekt zelfs een kooiconstructie!

Spaarzame types

Eén ding hebben de beide Suzuki’s gemeen: ze springen beide spaarzaam met hun brandstof om. Van de bijna 3.300 exemplaren die ooit in Nederland van de SC100 zijn geleverd, rijden er nu nog een kleine 100 exemplaren rond. De eigenaren hebben zich verenigd in een heuse club, waar ze het autootje voornamelijk roemen om diens gunstige verbruik. Volgens hen moet een score van 1 op 18 haalbaar zijn. En laat dat nu net overeenkomen met het door ons gemeten praktijkverbruik van de Ignis! Hoewel het om keurige cijfers gaat, hebben de Japanners toch iets om over na te denken. Een kleine veertig jaar geleden beschikten hun modellen nog niet over een hybride hulpsysteem, maar inmiddels wel!

Bekijk onze rijtest van de Suzuki Ignis