Oud & nieuw: Seat Ibiza

De nieuwste versie van de gezinsauto moet net zo onderscheidend worden als het oermodel

Ongemerkt is de Seat Ibiza alweer 33 jaar oud. We haalden herinneringen op met een exemplaar van het eerste uur en konden en passant een kijkje in de kraamkamer nemen.

Alejandro Mesonero is de hoofdontwerper van Seat. Geloof het of niet, maar zijn eerste auto was een oer-Ibiza. Er trekt een zachte gloed over zijn gezicht wanneer hij aan de auto terugdenkt. “De afwerking was hopeloos; ik kon mijn hand tussen de naden van het dashboard steken. Maar van buiten zag hij er smetteloos uit. De auto was donkergrijs en ik vond hem práchtig.”

Van klant tot designer

Het kan raar lopen in het leven: anno 2017 is Mesonero verantwoordelijk voor het design van de vijfde generatie van de compacte gezinsauto. Ongemerkt is de Ibiza namelijk alweer 33 jaar oud. Nou ja, ‘ongemerkt’: wanneer je de auto’s naast elkaar zet, zie je duidelijk dat de tijd niet heeft stilgestaan. Zo vierkant als de oer-Ibiza oogt, zo rond is de nieuwste versie.

De problematische afwerking behoort tot het verleden: het interieur van de nieuwste Ibiza steekt netjes in elkaar. Desgewenst kun je de auto van alle gemakken voorzien. Gescheiden airconditioning bijvoorbeeld, of een infotainmentsysteem waarvan het scherm al reageert wanneer je er alleen maar naar wíjst. De omlijsting is bovendien leverbaar in diverse kleuren én materialen, voor die vandaag de dag zo gewilde ‘personal touch’.

Snufje Porsche

Seat bestaat weliswaar sinds de jaren ’50, maar bracht aanvankelijk onder eigen naam bestaande Fiat-modellen uit. In 1984 was daar dan de Ibiza en hoewel de Spaanse autofabrikant pas jaren later in Duitse handen zou vallen, waren de Germaanse invloeden toen al voelbaar. De versnellingsbak en de aandrijflijn kwamen namelijk tot stand in samenwerking met Porsche.

Seat maakt inmiddels alweer járen deel uit van de Volkswagen Group; hetzelfde concern waartoe ook Porsche behoort. Reken maar dat de Spanjaarden nog altijd van de ‘know how’ van de Duitsers profiteren. Sterker nog; deze nieuwe Ibiza heeft de primeur van een compleet nieuw onderstel, dat straks ook door de andere merken van de Volkswagen Group zal worden gebruikt.

De oorspronkelijke Ibiza was alleen leverbaar met drie portieren, de huidige versie louter met vijf. Wat dat betreft, is het cirkeltje weer rond. In de kofferbak en op de achterbank is echter duidelijk vooruitgang geboekt: op beide plekken heb je in de nieuwste versie aanzienlijk meer ruimte tot je beschikking.

Het is niet moeilijk om te zien waarom Mesonero nog steeds een zwak heeft voor de oer-Ibiza. Er zit geen lijn te veel op en dat spreekt designers aan. Het resulteert ook in een riant zicht rondom, wanneer je achter het stuur plaatsneemt. De zit achter dat stuur is hoog, de geluidsproductie aanzienlijk. De nieuwe Ibiza mag dan aangenamer zitten en minder geluid maken, de dode hoeken over je rechterschouder zijn fors. Gelukkig kan de gezinswagen dit compenseren met diens veiligheidsuitrusting.

Kijkje in de kraamkamer

Seat bood ons niet alleen de kans om dit rendez-vous te arrangeren, maar gunde ons ook een kijkje in diens designcentrum, waar we met eigen ogen konden zien hoe de huidige Ibiza tot stand is gekomen. Inclusief een gesprek met zijn geestelijk vader!

Heeft Mesonero zich nog laten inspireren door het lijnenspel van zijn eerste auto? “Niet in de zin dat het ene model iets wegheeft van het andere, hoewel we aan de achterzijde wel de achterlichten op de hoeken hebben geplaatst, zoals dat bij de eerste Ibiza ook het geval was. Maar je moet niet vergeten dat de Ibiza er in 1984 compleet anders uitzag dan de andere compacte gezinsauto’s die je toen kon kopen. Die eigenzinnigheid hebben we ook bij de nieuwste generatie nagestreefd.”

Onze eerste rij-indrukken van de nieuwe Seat Ibiza lees je hier.