Oud & Nieuw: BMW 5 Serie

Het verleden maakt dat de fabrikant waakt voor (te) wilde ontwerpen

De nieuwe BMW 5 Serie is niet als zodanig te herkennen. Daar hebben de Duitsers dan ook een goede reden voor.

De allereerste BMW 5 Serie rolde in 1972 van de band. De zakensedan was een dusdanig succes, dat we inmiddels alweer aan de zevende generatie toe zijn. In 2003 werd de vijfde generatie van de populaire BMW geïntroduceerd. Wat de fabrikant nog nooit was gebeurd, overkwam hen nu: de Duitsers kregen kritiek!

In tegenstelling tot eerdere modellen had deze 5 Serie eens geen vloeiende lijnen, maar juist hele scherpe, compleet met een set koplampen die nog het meest aan een extravagant brilmontuur deed denken.

Hoewel de vijfde generatie van de 5 Serie uiteindelijk uitstekend werd verkocht, besloten ze bij BMW niet nog eens op zo’n manier hun nek uit te steken. Vandaar dat ook deze allernieuwste versie weer aan de veilige kant is vormgegeven. Maar dat wil niet zeggen dat het een saaie auto is geworden!

Door het gebruik van andere bouwmaterialen is de 5 Serie tot wel 100 kilogram lichter geworden. Bovendien staat de zakensedan op een compleet nieuw onderstel. Die aanpassingen maken de BMW nog lichtvoetiger dan hij al was. Maar ondanks het feit dat je er een stevig potje mee kunt sturen, is het vooral ook een hele comfortabele reiswagen. De leverbare veiligheidsuitrusting draagt daar alleen maar aan bij.

De nieuwe 5 Serie beschikt standaard over LED-lampen, een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden en een alarmservice die de nooddiensten inschakelt wanneer de BMW onverhoopt bij een ongeluk betrokken raakt. Die veiligheidsuitrusting kun je optioneel aanvullen met onder meer een rijstrookassistent, dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer.

Vink je alle opties aan, dan ben je al gauw € 3.500 euro aan hulpsystemen verder. Maar daar zitten dan ook zaken bij als een waarschuwing voor spookrijden en een adaptieve cruise control die zelfstandig van rijbaan kan wisselen. Op die manier is de nieuwe 5 Serie al een heel eind op weg om een zelfrijdende auto te worden.

Onverminderd heerlijk

De 5 Serie van 2003 moet het zonder al die hulpsystemen stellen. Maar wat het diens rijgedrag aangaat, is het na al die jaren nog steeds een heerlijke auto om mee onderweg te zijn. Bovendien is de ‘oude’ zakensedan financieel een stuk bereikbaarder dan de zevende generatie.

Je koopt er al eentje voor € 4.000, maar wil je een smetteloze auto zoals het exemplaar dat ons ter beschikking werd gesteld door Marco Hof Automotive uit Heerhugowaard, dan moet je eerder aan een bedrag van 15 mille denken. De Wegenwacht weet precies waar je bij dit type auto op moet letten.

Lees onze aankooptips voor de vijfde generatie van de BMW 5 Serie

Lees ook onze rijtest van de allernieuwste BMW 5 Serie