Dubbeltest Alfa Romeo Giulia 2.0 vs. Lexus IS300h

De Lexus biedt een standaard automaat, de Alfa Romeo massa’s rijplezier

De Alfa Romeo Giulia is een snelle middenklasser, maar de gefacelifte Lexus IS biedt dankzij een extra (elektro)motor nog net iets meer vermogen. Wie wint deze krachtmeting in het zakelijk segment?

Ruimte

De kofferbakken van beide sedans hebben exact dezelfde afmeting, namelijk 450 liter. Met dit verschil, dat je de laadruimte van de Lexus nog kunt vergroten door de achterbank neer te klappen. De Alfa biedt die mogelijkheid niet, tenzij je het voor € 250 als optie mee bestelt. Op de achterbank speelt de lichaamslengte van je passagiers een belangrijke rol. Wie langer is dan 1.90 meter, zit in beide auto’s met zijn kruin tegen het plafond. De Italiaan biedt de meeste beenruimte, in de Japanner kun je lange onderdanen maar nét kwijt. Zowel de IS300h als de Giulia hebben achterin een forse middentunnel, zodat je achterin maar twee personen kwijt kunt.

Rijgedrag

Wat direct opvalt als je met de Alfa Romeo rijdt is de precieze besturing. Je kunt de auto heel precies plaatsen waar je hem hebben wilt. Het gevoel in het stuurwiel en de mate van bekrachtiging zijn daarbij goed gekozen. De achttraps automaat (op de monsterlijke Quadrifoglio na, kun je alleen de dieseluitvoeringen met een handbak bestellen) schakelt snel en mooi vloeiend. De dempings- en veringskarakteristiek is aan de stevige kant maar voelt nooit oncomfortabel. Het grote voordeel van deze afstemming is, dat het onderstel veel informatie aan je doorgeeft wanneer je écht gas gaat geven. Zo voel je bijtijds waar de grenzen liggen. Dat is fijn, want de 200 pk sterke Giulia is in staat tot hoge bochtsnelheden, zonder daarbij over te hellen. Tel daar de plezierige aandrijflijn bij op en het is duidelijk dat we hier met een volbloed sportsedan te maken hebben.

De Lexus levert door toevoeging van een extra (elektro)motor maar liefst 223 pk. Al die paardenkrachten maken van de hybride niet automatisch een sportwagen; in vergelijking met de Giulia weegt de IS300h bijna 200 kilogram extra. Dat voel je wanneer je op tempo een rotonde rondt; de Japanner doet dan log aan. Bovendien biedt de besturing minder gevoel dan bij de sportief geënte concurrentie. Wil je een comfortabele reiswagen, dan ben je bij de Lexus echter aan het juiste adres. Hij is indrukwekkend stil, temeer daar de ingenieurs er in zijn geslaagd de traploze transmissie een toontje lager te laten zingen. De benzinemotor klimt nog altijd razendsnel in toeren bij stevig accelereren, maar het hinderlijke geloei dat daarmee gepaard gaat, is tot een acceptabel niveau teruggebracht. Door te kiezen voor de spaarmodus – een van de verschillende rijstanden waarover de auto beschikt – kun je het geluid nog verder terugdringen. Elektrisch rijden kan met een druk op de knop, maar dan alleen gedurende een gelimiteerd tijdsbestek en over een beperkte afstand. Wie op het dashboard in de gaten houdt welke krachtbron voor de aandrijving zorgt, ziet echter vaak genoeg de elektromotor de kar trekken. Ook op binnenwegen of de snelweg!

Verbruik

Val je voor de charmes van de zakelijke Japanner, dan kies je automatisch voor een hybride uitvoering. Meer smaken zijn er namelijk niet! Op papier is de Lexus goed voor een verbruik van 1 op 23,8. In de praktijk realiseerden wij een score van 1 op 14,8: lang niet zo spaarzaam als in de folder, maar nog altijd acceptabel voor een auto van dit gewicht (1.595 kilogram!) en in deze voertuigklasse.

Alfa Romeo biedt de keuze uit drie benzinemotoren en vier dieselversies. Het vermogen loopt uiteen van 136- tot 510 pk. De door ons gereden, 200 pk sterke benzineuitvoering scoort in de brochure een verbruikscijfer van 1 op 16,7. Wij kwamen niet verder dan 1 op 11,6. Dat is de prijs die je betaalt voor zo’n enthousiasmerende auto.

Gebruiksgemak

Het interieur van de Giulia is prachtig. Met een startknop óp het stuur en pedalen die qua vorm aan de grille doen denken. Het infotainmentscherm vormt het hoogtepunt; dat heeft een haast organische plek in het dashboard gekregen en is lekker groot. De menustructuur en de bediening daarvan doen sterk aan BMW denken. Verder komen de afwerking en de gekozen materialen behoorlijk dicht bij die van het Duitse voorbeeld in de buurt. De bedieningsknoppen voelen bij de concurrent soms net wat chiquer aan. De kofferbak is weliswaar diep, maar de laadopening bescheiden; je krijgt met moeite een boodschappenkrat naar binnen. Aan het binnenste van de Lexus kun je zien dat de zakenauto alweer vier jaar meedraait. Het interieur oogt rommelig, met een eilandje knoppen hier en een drukke middenconsole daar. Het infotainmentscherm is na de recente facelift weliswaar groter geworden, maar voor de bediening ben je nog altijd afhankelijk van een muis die niet uitblinkt in gebruiksgemak. Een ‘touchscreen’ zoals dat in de Alfa zit, ontbreekt. Pas echt ouderwets zijn de beugels van de kofferklep, die niet netjes zijn weggewerkt, maar in je bagage prikken.  

Veiligheid

Sinds zijn opfrisbeurt kun je de IS300h met meerdere rijhulpsystemen uitrusten. Denk dan aan adaptieve cruise control, automatisch groot licht, verkeersbordherkenning en een actieve rijstrookassistent. Die laatste moet de Lexus zelf tussen de belijning houden, maar wij zouden onze handen niet van het stuur halen: de veiligheidsuitrusting heeft merkbaar moeite met het detecteren van de juiste rijstrook.

Hoewel de meerprijs voor het zogenaamde ‘Lexus Safety System +’ met € 690 bescheiden uitvalt, zit er een addertje onder het gras: je kunt het namelijk pas vanaf een duurder uitrustingsniveau mee bestellen. De standaarduitrusting van de Alfa Romeo omvat standaard al een actieve rijstrookassistent en een zelfstandig remsysteem. De optielijst vermeldt weliswaar een ‘Driver Assistance Pack Plus’, maar dat bestaat vooral uit een achteruitrijcamera en parkeersensoren. Het enige aanvullende veiligheidssysteem betreft dode hoek signalering. De prijs van het pakket is stevig: € 1.295.

Prijs

De Lexus is met een vanafprijs van € 39.995 het voordeligst. Standaard beschikt de sedan over een elektrische hulpmotor, een automaat en zaken als een noodremassistent, cruise – en climate control. In de F-SPORT uitvoering die wij hebben meegekregen, inclusief extra’s als een schuif/kanteldak en een stereo van Mark Levinson, komt de Japanner op een bedrag van € 60.000.

De Alfa Romeo moet minimaal € 41.030 kosten. De standaarduitrusting omvat onder meer cruise control, airconditioning met gescheiden zones en een aantal actieve veiligheidssystemen. De testauto is een zogenaamde ‘Super’-versie, verder aangekleed met bi-xenon koplampen met actieve bochtverlichting, een automaat en een Harman Kardon geluidssysteem. Kosten: 55 mille.

Winnaar

De Alfa wint dit vergelijk. Op voorhand zou je wellicht denken dat de Giulia louter emotie belichaamt, maar de Italiaan weet juist vooral verstandelijk te overtuigen met meer binnenruimte, bedieningsgemak en praktische inzetbaarheid. Met de Alfa koop je een sportauto en een reiswagen ineen; de Lexus beheerst slechts een van die kunstjes, waarbij moet worden aangetekend dat het dankzij zijn hybride aandrijflijn wel een hele comfortabele reiswagen is, die bovendien spaarzamer met brandstof omspringt en beter in zijn veiligheidsuitrusting zit.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Alfa Romeo Giulia 2.0T Super
Lexus IS300h F-SPORT Line