Kleine gezinswagens tot € 7.000

De Wegenwacht over nieuw occasionaanbod in de compacte klasse

Er komt een sloot nieuwe compacte gezinsauto's aan. Dat betekent dat de huidige versies een stuk interessanter worden als occasion. De Wegenwacht vertelt waar je op moet letten.

Het B-segment gaat op de schop. Er waren al een nieuwe Citroën C3 en Nissan Micra, maar daar komen binnenkort nog een kakelverse Ford Fiesta, Seat Ibiza en Suzuki Swift bij. Reken voor elk van die modellen op een vanafprijs van 15 mille. Heb je dat nou niet liggen, dan kun je voor een kleiner bedrag ook voor de uitgaande generaties terecht. De Wegenwacht praat je bij over de meest voorkomende euvels.

Citroën C3 (2010 tot nu)
Tweedehands vanaf € 6.950

De Citroën C3 verscheen in 2002 voor het eerst op de Nederlandse markt. Inmiddels zijn we toe aan generatie nummer 4. Het voorlaatste model stamt uit 2010 en onderging in 2013 een facelift. De C3 heeft altijd een beetje in de schaduw gestaan van de hippere DS3. Dat neemt niet weg dat het een aantrekkelijke en vooral comfortabele kleine gezinsauto is. De duurdere uitvoeringen hebben een voorruit die doorloopt tot voorbij de zonneklep: dat maakt het aangenaam licht aan boord, maar een opspattend steentje wordt al gauw een dure grap. Het tweedehands aanbod bevat verder opvallend veel diesels: de Citroën is een tijdje als spaardiesel geleverd vanwege het toenmalige, gunstige fiscale klimaat voor zulke uitvoeringen.

Dit vindt de Wegenwacht

Voor dit model C3 zijn enkele kleine, hoofdzakelijk elektronische mankementen bekend. Het komt voor dat de Citroën niet start, omdat de sleutel niet wordt herkend. De reservesleutel brengt uitkomst, maar het is verstandig via de dealer een vervangend exemplaar te bestellen. Een storing in de remlichtschakelaar maakt dat de motor niet meer op het gaspedaal reageert. De remlichten branden dan constant. Door de schakelaar los te halen kan de auto weer rijden, maar dan zonder remlichten. Die schakelaar moet dus direct worden vernieuwd! De waarschuwing ‘motor te heet’ op het dashboard is niet altijd terecht. Hij wordt veroorzaakt door een kapotte sensor in het thermostaathuis. De Wegenwacht neemt de stekker van die sensor los, plaatst eventueel een nieuwe zekering en de C3 eigenaar kan zijn reis weer vervolgen. Een nieuwe sensor is wel noodzakelijk.

Ford Fiesta (2008 tot 2017)
Tweedehands vanaf € 4.650

De huidige Ford Fiesta draait alweer bijna 10 jaar mee. Da’s een hele poos voor een compacte gezinsauto, maar getuige zijn populariteit op de occasionmarkt, zijn we onverminderd verzot op de Ford. Zijn uitstekende rijeigenschappen spelen daarbij net zo’n grote rol als het aansprekende uiterlijk. Als we naar het aanbod kijken, valt op dat er Fiesta’s van de eerste bouwjaren zijn die al een heel grote boodschap hebben gereden, maar ook exemplaren met heel weinig kilometers. De prijzen zijn vrijwel identiek. Een nette en strakke Fiesta die vooral snelwegkilometers heeft gemaakt, verdient dan de voorkeur boven een exemplaar dat nooit de bebouwde kom uit is geweest.

Dit vindt de Wegenwacht

Van deze Fiesta-generatie zijn diverse storingen bekend bij de Wegenwacht, maar geen daarvan geven grote problemen. Het komt voor dat de versnellingspook ‘lam’ aanvoelt en er met de Ford niet meer valt te schakelen. In dat geval is de bevestiging van een van de schakelkabels los. Het is even sleutelen, maar de wegenwacht kan dit oplossen. Als de motor niet meer reageert op het gaspedaal, is een los massacontact bij de voetsteun vaak de oorzaak. Het gaspedaal werkt elektronisch en gezien de ongelukkige locatie kun je de sensor daarvoor wel eens los trappen. Een slechte verbinding tussen de accu en de zekeringkast leidt tot allerhande klachten, maar is in principe te verhelpen door de hele boel opnieuw goed vast te zetten. Een onverklaarbaar geel lampje op het dashboard is voor eigenaren van een dieselversie het teken om de olie te verversen.

Nissan Micra (2011 tot 2017)
Tweedehands vanaf € 5.750

De Nissan Micra is een auto voor individualisten. De auto past namelijk niet in een bestaande klasse: hij is te groot om als stadsauto te worden aangeduid, maar te klein om als compacte gezinsauto te gelden. In tegenstelling tot zijn voorgangers werd deze vierde generatie alleen als vijfdeurs verkocht. Onder de motorkap bestond de keuze uit een 1.2-liter benzinemotor met of zonder compressor. Bij normaal onderhoud geeft het model geen krimp en bestaat er dus ook geen reden om een exemplaar met een hoge kilometerstand te wantrouwen. De kwaliteit van de Micra ligt dusdanig hoog, dat je ook gewoon bij een algemene occasionhandelaar terecht kunt.

Dit vindt de Wegenwacht

Deze generatie van de Micra is zo’n auto die de uitstekende kwaliteit van Japanse auto’s onderschrijft. Bij de Wegenwacht is geen enkel terugkerend euvel bekend.

Seat Ibiza (2008 tot 2017)
Tweedehands vanaf € 4.250

De Seat Ibiza bestaat als model al dik dertig jaar. Binnenkort wordt de vierde generatie alweer afgelost. Hoewel die onderhuids grote overeenkomsten vertoont met de Volkswagen Polo, heeft de Spaanse gezinsauto toch een heel eigen gezicht. Het is bovendien de eerste Ibiza die ook als stationwagen werd verkocht. Op de occasionmarkt vinden we ook van deze Seat naar verhouding een boel zelfontbranders: spaardiesels, die tussen 2012 en 2014 in aanmerking kwamen voor een gunstig belastingtarief. Het gros van alle Ibiza’s werd gewoon gebruikt als gezinsauto, maar net als het hele merk is ook de Ibiza tamelijk populair bij jongeren. Die springen vaak een stuk minder zachtzinnig met de auto’s om. Let daarom bij dit model – in het bijzonder de driedeurs! - op een gedegen onderhoudshistorie en sporen van herstelde schade.

Dit vindt de Wegenwacht

Net als de techniek komen ook de mankementen van de Ibiza overeen met die van de Volkswagen Polo. De benzinemotoren hebben in een aantal gevallen individuele bobines per cilinder. Daarvan kan er zomaar eentje stuk gaan. Niet mee doorrijden, want dan raakt de katalysator beschadigt en zit je met een dure reparatie. Een TSI-benzinemotor waarmee vooral kleine stukjes worden gereden en dan ineens een grote rit, kan last krijgen van een vastzittend overdrukventiel. De 1.2-liter TSI is enigszins berucht om de oprekkende distributieketting. Dat gebeurt vaak tussen de 60.000 en 120.000 kilometer. De meeste exemplaren hebben – vaak onder coulance - al een nieuwe gekregen. Bij aanschaf is het wel slim om dit even te controleren.

Suzuki Swift (2010 tot 2017)
Tweedehands vanaf € 6.200

De huidige Suzuki Swift is nauwelijks van zijn voorganger te onderscheiden en ook de komende, vijfde generatie lijkt als twee druppels water op het bekende model. Niet zonder reden, want zijn eigenwijze lijnenspel vormt een groot deel van de aantrekkingskracht. Zijn sportieve rijkarakter doet de rest, al betekent dit wel dat je genoegen moet nemen met een stevig afgestemde vering en schokdemping. Er gaat geen oneffenheid onopgemerkt aan je voorbij. Verkeerslichten dan weer wel, omdat het dak zo lang doorloopt dat je nauwelijks kunt zien of het licht groen is of niet. Er is een flink aanbod occasions beschikbaar, maar de vraag naar gebruikte exemplaren is minstens zo groot. Suzuki-dealers hebben niet zelden een verborgen lijstje met geïnteresseerden die ze kunnen bellen zodra er weer een Swift bij hen wordt ingeruild. Vind je er eentje die naar je zin is, wacht dan dus niet te lang met de aanschaf daarvan!

Dit vindt de Wegenwacht

Zoals elke Suzuki is ook deze generatie Swift zeer betrouwbaar. De brandstofpomp houdt er wel eens mee op, waardoor de motor afslaat of niet wil aanslaan. De oorzaak is een slecht contact onder de achterbank. De zitting moet daarvoor door de wegenwacht worden uitgebouwd, maar wanneer dat eenmaal is gebeurd, kun je gauw weer op weg.

Lees meer over het aanschaffen van een tweedehands auto