Eerste rijtest nieuwe Kia Picanto

De Koreaanse stadsauto is weliswaar verbeterd, maar niet de beste

In de heuvels rond Barcelona maakten wij de eerste kilometers met de derde generatie van de Kia Picanto.

De vorige Kia Picanto deed het stadsautosegment in 2011 op zijn grondvesten schudden. De Koreanen lanceerden niet alleen een appetijtelijk model, maar het wagentje reed ook nog eens erg volwassen. Zoveel indruk maakt zijn opvolger niet. Dat is de schuld van ijzersterke concurrenten als de Hyundai i10 en de drieling van de Volkswagen groep, die later werden gelanceerd en de lat in deze klasse nog hoger legden.

Kia Picanto

De nieuwe Picanto oogt langer en breder, maar dat is hij niet. Omdat het model vanwege zijn afmetingen in een gunstig belastingtarief valt in thuisland Korea, is er geen centimeter bij gekomen. Optische trucs als een lagere raamlijn, uitgebouwde wielkasten en forsere wielen geven echter de indruk dat je met een grotere auto van doen hebt. De wielbasis nam wel toe, zodat er meer beenruimte beschikbaar is voor de passagiers achterin. De hoofdruimte houdt voor volwassenen echter nog altijd niet over. Een opmerkelijk detail betreft de achterbank, die standaard voor twee inzittenden geschikt is. Wil je een derde persoon mee kunnen nemen, dan staat daar een meerprijs van € 500 tegenover.

Kia Picanto

De Koreanen ontwikkelden voor de Picanto een hagelnieuw platform. Dankzij een andere achterwielophanging verwerkt de Kia kleine oneffenheden nu beter, terwijl het stuurwiel meer gevoel biedt. Wij trokken er op uit met de instapversie, die wordt aangedreven door een 67 pk sterke driecilinder benzinemotor. Eenmaal op snelheid doet die krachtbron in stilte zijn werk, maar toch is het rumoerig aan boord. Dat komt door de gebrekkige geluidsisolatie, waar we de Kia Rio onlangs ook al op betrapten.

Korte zittingen

Geluiden van buiten dringen eenvoudig de cabine binnen, inclusief bandenrumoer en rijwind. Een ander minpunt dat de stadsauto met zijn grotere broer gemeen heeft, is de matige zitpositie. De stoelen zijn vlak, de zittingen kort. Daar komt nog eens bij dat het stuur van de Picanto alleen in hoogte te verstellen valt. Wie langer is dan 1.93 meter, zit daardoor dichter op het stuur dan hem of haar lief is.

Kia Picanto

Over de prestaties van de simpelste krachtbron kunnen we kort zijn: die voldoen. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten; houd je van opschieten, dan zul je die veelvuldig moeten gebruiken. Voor het eerst is er ook een zelfstandig remsysteem voor de stadsauto beschikbaar, dat zowel in de stad als op buitenwegen in werking treedt. Dit Autonomous Emergency Braking zit bij de duurdere uitvoeringen bij de prijs inbegrepen, maar kan al vanaf het instapmodel in de brochure worden aangevinkt voor een bescheiden meerprijs van € 275.

In de watten leggen

Kleed je de Picanto aan met de opties waarvan onze testauto was voorzien, dan kun je voor hetzelfde bedrag ook een grotere auto kopen. Dat laat onverlet dat je jezelf behoorlijk in de watten kunt leggen met zaken als een 7-inch infotainmentsysteem (inclusief Apple Carplay), automatische verlichting, een verschuifbare armsteun plus stoel- en stuurverwarming. Het interieur oogt fraai, maar is gemaakt van harde plastics.

Kia Picanto

Ondanks de gelijk gebleven buitenmaten groeide de kofferruimte tot een flinke 255 liter. Daarmee heeft de Kia op het moment van schrijven de grootste kofferbak in zijn klasse. Bovendien biedt hij een vlakke laadvloer, die nog van een dubbele bodem is voorzien ook. De Picanto is in eerste instantie leverbaar met een drie- en een viercilinder benzinemotor. Tegen het einde van 2017 komt daar een driepitter met turbo bij; een krachtbron die we al uit de Kia Rio kennen. Die motor is goed voor 100 pk.

Prijzen beginnen bij € 11.725 voor de eenvoudigste uitvoering, die in elk geval van een radio is voorzien. Daarmee is de Kia niet de voordeligste stadsauto die je kunt kopen, maar ook zeker niet de duurste.

Lees ook onze occasiontest van de huidige Kia Picanto