Dubbeltest Kia Rio vs. Skoda Fabia

De Rio heeft een ruimere veiligheidsuitrusting, maar de Fabia biedt de beste prijs/kwaliteit-verhouding

De Kia Rio oogt minder frivool, maar heeft dan ook hele serieuze bedoelingen. Daarmee komt de compacte gezinsauto lijnrecht tegenover de Skoda Fabia te staan.

Ruimte

In vergelijking met zijn voorganger is de been- en hoofdruimte van de Kia Rio nu ook voor langere inzittenden toereikend, maar de Skoda is op de achterbank een stuk gastvrijer. Je moet wel zorgvuldig zijn in de uitvoering die je kiest. Wij reden met een sportief uitgedoste Monte Carlo-versie, waarvan de uit de kluiten gewassen sportstoelen de nodige beenruimte innemen.

Dezelfde variant beschikt ook over een glazen dak, maar dat zit niemand in de weg. De kofferbak van de Fabia meet minimaal 330- en maximaal 1.150 liter inhoud. De laadruimte van de Rio is bescheidener van aard. Niet zozeer met de achterbank op zijn plek, maar wel met de rugleuning plat: dan kun je slechts 980 liter aan bagage kwijt.

Rijgedrag

De Fabia staat op de bodemplaat van de nieuwe Volkswagen Polo, die op het moment van schrijven nog onthuld moet worden. Een opmerkelijke stap van het moederconcern, dat de grootste noviteiten normaal gesproken voor zichzelf houdt. De Skoda rijdt er in ieder geval erg plezierig door: hij voelt onverzettelijk aan. Het onderstel is hooguit wat stug bij het nemen van oneffenheden. De viercilinder benzinemotor in onze testauto is goed voor 90 pk en een trekgewicht van 1.000 kilogram. Onder de 2.000 toeren moet de krachtbron worden aangespoord, maar daarboven wil de Fabia best vooruit. De 90 pk-motor is gekoppeld aan een vijfbak: een verzet extra zou geen overbodige luxe zijn, maar rumoerig kunnen we de Skoda niet noemen.

Konden we hetzelfde maar van de Kia zeggen. Zeker op de snelweg is het net alsof je een raam op een kier hebt staan: je hoort nadrukkelijk wat er buiten de auto gebeurt, inclusief het geruis van de wind en de afrolgeluiden van de banden. De benzinemotor zelf is juist mooi stil. Hoewel de Rio bij zijn modelwissel tientallen kilo’s is aangekomen, voelt de gezinsauto toch lichtvoetig aan. Zijn krachtbron is lekker pittig en sturen doet de Rio met veel gevoel. Misschien zelfs iets teveel, want korte oneffenheden dreunen door in het stuurwiel. Gelukkig maakt het aangename veercomfort een hoop goed.

Verbruik

Kia stapt voor de Rio vrijwel geheel over op driecilinder motoren. Er bestaat nog een 1.4-liter benzineversie met vier pitten, omdat dit de enige uitvoering is die je met een automaat kunt bestellen. En ook de enige diesel in de prijslijst loopt op vier cilinders. De rest van het motorengamma bestaat dus uit driepitters, waarvan het eenvoudigste exemplaar al 100 pk biedt. Wij reden de sterkste Rio. Die 120 pk versie is in de brochure goed voor een verbruikscijfer van 1 op 21,3, maar in de dagelijkse praktijk kwamen wij niet verder dan 1 op 16,1.

Het motorengamma van de Fabia start met dezelfde driecilinders die ook de kleinere Citigo aandrijven. De instapversie levert 60 pk. De sterkste benzinemotor is goed voor 110 pk. De Nederlandse importeur biedt ook een 90 pk sterke dieselversie aan. Het equivalent op benzine, waarmee wij onze testkilometers hebben gemaakt, is op papier goed voor een verbruikscijfer van 1 op 21,3 (let wel: op het 17-inch lichtmetaal van de geteste Monte Carlo-uitvoering). Ons praktijkverbruik bedroeg echter 1 op 15,3.

Gebruiksgemak

Een handig lipje voor je parkeerkaart en een ijskrabber achter de tankklep: Skoda is trots op de handigheidjes die het in diens modellen verstopt. De Fabia vormt daarop geen uitzondering. Je zoekt echter vergeefs naar een vlakke of een dubbele laadvloer; zaken die de Kia wél biedt.

Bovendien kun je de Rio uitrusten met een speciaal infotainmentscherm. Fraai vinden we dat niet, maar het is wel aangenaam groot en zit hoog op het dashboard gemonteerd, zodat je jouw ogen niet van de weg hoeft te halen bij het aflezen ervan. Grote drinkers hebben aan de Kia een ideaal vervoermiddel, want voorin heb je de beschikking over maar liefst 4 bekerhouders. Achterin kun je maar beter geen dorst hebben: de bekerhouders in de deuren zijn dusdanig krap bemeten, dat je moet wringen om er een waterflesje in te zetten of uit te halen.

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de Kia is uitgebreid voor een auto in deze klasse, al moeten hulpsystemen als een zelfstandig remsysteem en rijstrookassistentie (door middel van geluid) van de optielijst komen. Hoe duurder de samengestelde Rio, hoe meer veiligheidsuitrusting je standaard aan boord krijgt, maar gelukkig kun je de systemen op de goedkopere versies ook als pakket bijbestellen. De meerprijs daarvoor is met € 695 bescheiden. Het zicht rondom is redelijk, maar de dode hoek over je rechterschouder valt niet te missen. Bij zijn marktintroductie was de Fabia een van de eerste compacte gezinsauto’s met een aanvullende veiligheidsuitrusting. De wagen beschikt vanaf het tweede uitrustingsniveau over een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden. Op de optielijst vinden we vermoeidheidsherkenning. De Skoda moet het echter zonder hulpsystemen als een rijstrookassistent en dodehoekbewaking stellen. In de Fabia valt het zicht rondom mee, al heeft de auto een aanzienlijke dode hoek over de rechterschouder. Verder vinden we de binnenspiegel te klein: die is nu breed, maar kort. Daar had best een groter exemplaar in gemogen.

Prijs

De Skoda heeft met € 14.290 een aantrekkelijke vanafprijs, maar de verklaring schuilt onder de motorkap. Daar ligt immers een driepitter die normaal gesproken een stadsauto aandrijft. De standaarduitrusting van de Fabia omvat onder meer een radio en een systeem dat voorkomt dat je de verkeerde brandstof tankt.

Kia levert vanaf de eenvoudigste uitvoering al een 100 pk sterke benzinemotor mee. Bovendien is ook bij de Rio de fameuze 7 jaar fabrieksgarantie inbegrepen. Voor € 15.735 heb je echter nog geen radio aan boord. Kleed je de Koreaan aan zoals de meeste mensen hem willen hebben – dus inclusief airco, cruise control en een aangevulde veiligheidsuitrusting – dan ben je bijna 19 mille kwijt. De Skoda mag in een soortgelijke configuratie voor een kleine 900 euro minder mee naar huis.

Winnaar

De Kia Rio gromt weliswaar naar de Skoda Fabia, maar van bijten komt het niet. De Tsjech biedt meer binnenruimte en een soortgelijke uitrusting tegen een lagere prijs. Aan de rijhulpsystemen die ze bij de Koreanen aanbieden, kunnen de Tsjechen echter een voorbeeld nemen.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Kia Rio
Skoda Fabia