Noodstopremsystemen zien goed bij slecht zicht

Systemen werken niet feilloos, maar bieden wel meerwaarde

Noodstopremsystemen (AEBS) functioneren ook goed in situaties waarbij het zicht van de sensoren slecht is. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB.

Kop staart botsingen behoren tot de meest voorkomende ongevallen, dikwijls veroorzaakt door onoplettendheid, een te hoge snelheid of te weinig afstand. Om de gevolgen van zo'n botsing te reduceren of in het beste geval een aanrijding geheel te voorkomen, is er het noodstop remsysteem. Noodstop remsystemen herkennen met behulp van radar, camera en/of laser voertuigen voor de eigen auto en waarschuwen de bestuurder indien er een botsing met dat voertuig dreigt. Reageert de bestuurder niet op deze waarschuwing en is een aanrijding niet meer te voorkomen dan begint het systeem, afhankelijk van de exacte uitvoering, zelfstandig te remmen. De impact snelheid wordt gereduceerd of de botsing wordt zelfs geheel voorkomen.

Beoordeling van de werking van deze systemen zit sinds enkele jaren in de Euro NCAP botsproeven. De ANWB onderzocht een variatie op deze test. Gekeken is of de noodstopremsystemen ook bij een vervuilde voorruit (waar de sensoren voor een deel in zijn gemonteerd) of bij zware regenval, nog steeds goed functioneren. Het 'zicht' van die sensoren zou dan immers minder goed kunnen worden. De conclusie? De geteste systemen laten zich door deze omstandigheden amper van de wijs brengen. Ondanks een sterk vervuilde voorruit werken de optische sensoren opvallend goed. 

Systeem mag iets eerder ingrijpen

De noodstopremsystemen moeten nog wel verder ontwikkeld worden. Uit de test bleek bijvoorbeeld dat storingen in het systeem niet altijd aan de bestuurder worden doorgegeven. Bij nat wegdek wordt er soms nog te laat gereageerd. Onder condities als regen, mist of slecht zicht mogen de systemen net iets eerder met waarschuwingen en een remingreep komen.  

Noodstopremsysteem is laatste redmiddel

Noodstopremsystemen zijn een laatste redmiddel bij onoplettendheid van de bestuurder. Het is een aanvulling op andere veiligheidssystemen, zoals airbags. Ze helpen een ongeluk te vermijden of de impact ervan te verminderen, waardoor de gevolgen van een ongeval beperkt blijven. Automobilisten mogen er nog niet op vertrouwen dat de systemen ook altijd kunnen of zullen ingrijpen; ze reageren vooral bij lagere snelheden en pas op het allerlaatste moment. Ondanks dat de systemen nog niet altijd feilloos werken hebben noodstopremsystemen volgens ANWB zeker meerwaarde, ook wanneer ze alleen tegen meerprijs leverbaar zijn.

Tips voor consumenten

  • Deze systemen zijn een laatste redmiddel bij onoplettendheid maar geen garantie op redding
  • De autofabrikant is niet wettelijk aansprakelijk als er ondanks het systeem toch een kop staart botsing plaatsvindt.
  • Nooit proberen om een automatische noodstop uit te lokken. In de complexe opbouw van officiële testinrichtingen zitten verborgen reflectoren waarmee de radareigenschappen van een echte auto worden nagebootst.
  • Bij een (normaal) actieve berijder (de auto baseert zich daarbij op de pedaal- en stuurbewegingen) zullen veel van dit soort systemen uitschakelen of pas op het allerlaatste moment actief worden.

Bekijk het hele rapport:
Bedrijfszekerheid noodstopremsystemen (pdf)

Lees meer:

Steeds meer betaalbare auto's krijgen noodremsysteem

Mercedes-Benz E-klasse: noodrem niet feilloos