Eerste rijtest vernieuwde Nissan Qashqai

Nissans populaire crossover kan vanaf de lente van 2018 autonoom rijden

De ANWB reed in Oostenrijk met de vernieuwde Nissan Qashqai. De belangrijkste aanpassing konden we helaas nog niet testen.

Nissan etaleert zich graag als de grondlegger van het populaire crossovergenre. Hoewel er eind jaren zeventig al auto's op de markt kwamen die de afmetingen van een personenwagen combineerden met de hoge zit van een terreinauto - wie herinnert zich bijvoorbeeld de AMC Eagle nog? - kun je niet ontkennen dat het succes van de Qashqai heeft geleid tot het huidige, overvloedige modellenaanbod. De tweede generatie van de compacte semi-terreinwagen is echter alweer sinds 2014 op de markt. Om in dit druk bevochten segment relevant te blijven, hebben de Japanners hun troetelkind een opfrisbeurt gegeven, die naast een gewijzigd uiterlijk ook een bijgepunt interieur en een aangevulde veiligheidsuitrusting omvat.

Autonoom over de snelweg

Het belangrijkste nieuws is het zogenaamde 'ProPilot'-systeem, dat de Qashqai in staat stelt om op de snelweg autonoom te rijden. De bouwsteen laat echter nog tot het voorjaar van 2018 op zich wachten; de auto's waarmee wij konden kennismaken, waren ook nog niet met het systeem uitgerust. Wat we al wel begrepen, is dat de Nissan weliswaar zelf het gaspedaal en het stuur bedient, maar dan alleen binnen de eigen rijbaan. Bovendien verlangt de Nissan dat de bestuurder om de zoveel tijd het stuur beetpakt, zoals bij de meeste fabrikanten die dergelijke systemen aanbieden, gebruikelijk is.

Nissan Qashqai

Hoewel de veiligheidsuitrusting van het huidige model met onder meer rijstrookassistentie, dode hoek signalering en vermoeidheidsherkenning in dit segment nog altijd maatgevend is, ontbrak het de populaire Nissan tot voor kort aan een zelfstandig remsysteem. Dat gemis is dankzij deze opfrisbeurt rechtgezet; het systeem beschikt zelfs over voetgangersherkenning. Daarnaast kun je op de Qashqai voortaan een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer bestellen.

(Nog) stiller dan voorheen

Sinds de oer-Qashqai in 2007 zijn publieksdebuut beleefde, zijn er maar liefst 2,3 miljoen exemplaren van verkocht. Daarmee is het voor de Japanners hun best verkochte model in Europa. Tijdens onze eerste kennismaking met de gefacelifte versie bleek er toch nog ruimte voor verbetering. Zo hebben de Nissan-ingenieurs meer isolatie in de deuren aangebracht en een dikkere achterruit gemonteerd. In onze herinnering was de Qashqai al geen rumoerige auto, maar we ervoeren de auto daadwerkelijk als (nog) stiller: bandenrumoer en windgeruis zijn nauwelijks nog hoorbaar. Het onderstreept de kwaliteit van de Qashqai als reisauto: mede dankzij de uitstekende stoelen is dit een auto voor kilometervreters. Wie van een crossover een dynamisch rijgedrag verwacht, kan beter naar een alternatief uitzien: ondanks beloofde verbeteringen stuurt de Nissan nog altijd erg licht.

Nissan Qashqai

Een aanmerking die niet alleen de pers, maar ook de eigenaren op de vorige Qashqai hadden, betrof de grove afwerking van het interieur. Daar vinden we nog steeds veel plastic, maar het bovenste laagje is tenminste voorzien van zacht materiaal. Het nieuwe stuurwiel oogt niet alleen fraaier, maar vergemakkelijkt ook de instap dankzij de afgeplatte onderzijde. Bovendien is het voorzien van een reeks knoppen om de belangrijkste functies aan boord mee te bedienen, van de cruise control tot het geluidsniveau van het infotainmentsysteem. Digitale radio wordt voortaan standaard op de Nissan geleverd; een dienst als Apple CarPlay is nog niet beschikbaar. Hoewel de  Qashqai van de meeste gemakken is voorzien, kun je op basis van het scherm van het navigatiesysteem concluderen dat de auto alweer een paar jaar oud is; dat scherm is klein en je kunt het nauwelijks aflezen wanneer de zon er op staat. Bij de concurrentie hebben ze daar betere oplossingen voor, zoals modellen als de Seat Ateca en Peugeot 3008 ook meer ruimte bieden op de achterbank en in de kofferbak.

Nissan Qashqai

De Nederlandse importeur biedt de vernieuwde Qashqai als vanouds met twee benzine- en twee dieselmotoren aan. Het vermogen loopt uiteen van 110- tot 163 pk. Met een prijskaartje van minimaal € 26.690 is de Nissan weliswaar een paar honderd euro in prijs gestegen, maar dat bedrag ligt nog altijd lager dan het geld dat voor de meeste alternatieven wordt verlangd. Modellen als de Seat Ateca, Hyundai Tucson en Peugeot 3008 zijn (fors) duurder in aanschaf.

Bekijk ook onze occasiontest van de eerste generatie van de Nissan Qashqai

Lees meer over zelfrijdende auto's