Eerste rijtest Jeep Compass

Amerikanen doen hernieuwde poging tot het bouwen van een semi-terreinwagen

In Portugal maakten wij kennis met de nieuwe Jeep Compass. Zowel op- als náást de weg.

Het moet voor een fabrikant van volbloed terreinwagens geen eenvoudige opgave zijn om een crossover te bouwen. Jeep heeft het de afgelopen jaren al herhaaldelijk geprobeerd, maar met wisselend succes. De typenaam Compass mag vanaf deze zomer in de herkansing; de oorspronkelijke naamdrager kreeg tussen 2006 en 2014 nauwelijks voet aan Nederlandse grond. Sinds Jeep in handen is van Fiat, slagen de Amerikanen er beter in om modellen af te leveren waar we in Europa op zitten te wachten. De Compass is een semi-terreinwagen in het zogenaamde C-segment: met een lengte van 4.40 meter neemt hij het op tegen modellen als de Kia Sportage en Renault Kadjar. De vanafprijs van de Jeep ligt met € 30.990 een paar duizend euro hoger dan die van de concurrentie. Daar stelt de SUV echter een rijke standaarduitrusting tegenover, die naast cruise control, airconditioning en Apple CarPlay ook een tweetal rijhulpsystemen omvat.

De eerste auto die Jeep in samenwerking met Fiat ontwikkelde, was de Renegade. Hoewel deze kleine crossover een smaakgevoelig uiterlijk heeft, vallen zijn rijeigenschappen unaniem in de smaak. Het is een comfortabele auto, zonder dat oneffenheden de SUV aan het deinen brengen. De koets gaat in bochten ook niet 'hangen'. Voor de ontwikkeling van zijn grote broer maakte Jeep gebruik van hetzelfde platform, dat daartoe met enkele centimeters werd verlengd. Logischerwijs zijn we dus ook goed te spreken over het rijgedrag van de Compass. Dankzij het gebruik van hydraulische dempers strijkt de crossover gaten, drempels en kuilen zelfs nog een tandje gladder. Die eigenschap is met name imposant wanneer je de Jeep buiten de gebaande paden inzet (wat overigens weinig eigenaren zullen doen).

Keien en kloven

De importeur stelde ons bij onze kennismaking in staat om over keien en kloven te klauteren, waarbij we nauwelijks iets voelden van het ruige terrein dat de banden te verwerken kregen. Op de openbare weg is de Compass even goed een aangename reisgezel, maar de geluidsproductie - met name van diezelfde banden - had best iets minder gemogen.

Zoals te doen gebruikelijk, verwerkt Jeep een aantal verwijzingen naar zijn roemruchte historie in het ontwerp van de buiten- en binnenzijde. Die knipogen zitten bij ieder hedendaags model ergens anders verstopt. Zo prijkt bij de Compass bijvoorbeeld een afbeelding van de grille van de Willy's Jeep op de binnenbekleding van de achterklep. Daarmee heb je de frivoliteiten in het interieur wel gehad: dat is toch vooral zakelijk van opzet. Met een kofferbakgrootte van minimaal 438- en maximaal 1.251 liter verzet de Jeep geen bakens in dit marktsegment. Een concurrent als de Kia Sportage biedt tot wel 200 liter bagageruimte extra. Achterin is de beenruimte vorstelijk. Ondanks het feit dat je de Compass ook met vierwielaandrijving kunt bestellen, neemt de middentunnel nauwelijks ruimte in. Dat maakt dat je op de achterbank prima met drie passagiers kunt plaatsnemen. Bedenk wel of je op die plek vaak volwassenen vervoert wanneer je in de optielijst het fraaie panoramadak wilt aanvinken: die accessoire neemt kostbare hoofdruimte in.

De Compass is leverbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 120- tot 240 pk. Jeep is een van de weinige autobouwers die van zijn crossover ook een terreinvaardige uitvoering aanbiedt. Deze Trailhawk-versie, die uitsluitend leverbaar is met de sterkste dieselmotor, beschikt niet alleen over vierwielaandrijving, maar staat ook hoger op de poten. Bovendien heeft de speciale Compass een grotere hellingshoek. Dat de auto daadwerkelijk tot terreinrijden in staat is, straalt natuurlijk ook af op de reguliere exemplaren. Een glans waarvan de concurrentie alleen kan dromen.

Lees ook onze occasiontest van de vorige generatie van de Jeep Compass.