Dubbeltest Opel Ampera-e vs. Volkswagen e-Golf

De Opel kan meer kilometers rijden, maar met de Volkswagen doe je dat in groter comfort

De Opel Ampera-e is zo populair, dat de elektrische gezinswagen een jaar levertijd kent. Is de compacte ruimteauto dat waard, of ben je beter af met de onlangs opgefriste Volkswagen e-Golf?

Ruimte

De Opel en de Volkswagen zijn twee totaal verschillende modellen: de Ampera-e is een ruimtewagen, terwijl de e-Golf onder de hatchbacks wordt geschaard. Het laat mooi zien hoe verschillend deze twee autofabrikanten met het begrip ‘elektrische auto’ omgaan. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, biedt de Volkswagen de meeste hoofdruimte op de achterbank. De beenruimte is in de Opel dan weer groter, temeer daar het batterijpakket als broodbeleg tussen het chassis en de carrosserie ligt ingeklemd. Daardoor ontbreekt een middentunnel en kun je met drie volwassenen op de achterbank zitten. De bagageruimtes ontlopen elkaar niet veel; die van de Ampera-e is met minimaal 381- en maximaal 1.274 liter iets groter dan die van de e-Golf (341 – 1.231 liter). De kofferbak van de e-Golf is in de praktijk echter beter bruikbaar vanwege een dubbele- en een vlakke laadvloer. De Opel moet het zonder beide zaken stellen.

Rijgedrag

Om in de praktijk zo dicht mogelijk bij het beloofde rijbereik in de buurt te komen, heeft Opel de Ampera-e uitgerust met meerdere hulpsystemen. Om te beginnen is er de spaarstand van de automaat, waarin de elektrische gezinsauto feller energie terugwint bij het loslaten van het gaspedaal. Dat werkt zo goed, dat je de Opel bij wijze van spreken kunt rijden zonder te remmen. Te meer, daar de knappe koppen uit Rüsselsheim hebben voorzien in een hendel aan de stuurkolom, waarmee je uitsluitend afremt op de elektromotor. Dat vraagt enige gewenning, maar al gauw rijd je vloeiender met de Ampera-e dan je ooit met een brandstofauto hebt gedaan.

Opel Ampera-e

De Ampera-e is wel een zware auto; hij weegt bijna 1.700 kilogram en dat voel je wanneer je een snelle bocht neemt. De kans dat toekomstige eigenaren dat veel zullen doen, lijkt niet aannemelijk maar vergis je niet: met een omgerekend vermogen van 204 pk en 360 Nm is de gezinswagen serieus snel. Hij sprint in 3,2 seconden naar de 50 kilometer per uur. Moet je goed kijken om de elektrische Golf aan de buitenzijde van een exemplaar op benzine of diesel te onderscheiden, de rijeigenschappen zijn al even inwisselbaar. Een groter compliment kun je de auto niet maken, want zelfs met deze alternatieve aandrijflijn doet de Volkswagen dus vertrouwd aan. Dat betekent een intuïtieve bediening en een rijbeleving die het midden houdt tussen sportief en comfortabel. De zitpositie is wel anders: je zit iets hoger achter het stuur dan in de reguliere versies. Met behulp van een drietal rijmodi kies je eenvoudig de manier waarop je onderweg wilt zijn: van razendsnel tot begrensd (in de strengste spaarstand werkt de verwarming niet en kun je maar 95 kilometer per uur). De keuzehendel van de automaat dient niet alleen om te bepalen of je voor- of achteruit wilt, maar kan ook worden gebruikt om de mate te bepalen waarin remenergie wordt teruggewonnen. In de felste stand hoef je nauwelijks nog je rempedaal te gebruiken. Laat je de pook in ‘D’ staan, dan rolt de e-Golf juist lang uit. De vernieuwde Volkswagen komt niet alleen verder op een lading stroom, hij is ook sneller geworden. Voortaan levert zijn elektromotor 136 pk, goed voor een 0 naar 100-tijd van 9,1 seconden.

Verbruik

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto zegt mensen nog weinig zolang dit type aandrijflijn niet gebruikelijk is. Maar bij het rijbereik heeft iedereen een beeld. Dat van de Opel is met 520 theoretische kilometers het spectaculairst. Een actieradiusproef wijst uit dat de Ampera-e ook in de praktijk bijna twee keer zo ver komt op een lading stroom als de Volkswagen e-Golf, die op papier goed is voor een rijbereik van 300 kilometer.

Volkswagen e-Golf

Wij reden op een zomerse dag via een gevarieerde route op en neer van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar Vliegveld Lelystad. In totaal legden we 236 kilometer af. Bij terugkomst in Den Haag zaten er volgens de Volkswagen nog 59 kilometer in de batterij, wat het totaal op 295 kilometer brengt. De Opel had echter 286 kilometer over, waarmee de EV het fabriekscijfer zelfs met twee kilometer overstijgt (namelijk 522 stuks).

Gebruiksgemak

Actieradius is één ding, maar kun je beide elektrische auto’s ook eenvoudig opladen? Het antwoord luidt ‘ja’: zowel de Ampera-e als de e-Golf kunnen aan ieder mogelijk stroompunt op krachten komen. Opel laat saillant genoeg geen laadtijden los; de Duitsers willen alleen kwijt dat je er aan een snellaadpunt ‘binnen een half uur 150 kilometer bij krijgt’. Volkswagen geeft wel openheid van zaken, waarmee ze een gevoelig punt blootleggen: de e-Golf heeft best eventjes nodig om bij te laden. Aan een snellader kost dat al een uur, maar aan een publiek laadpunt – het type waarvan je op straat laadpalen ziet staan – is de EV zomaar vijfeneenhalf uur bezig. Om maar te zwijgen over de tijd die benodigd is aan een regulier stopcontact…

Opel Ampera-e

Om zich die grote batterij te kunnen veroorloven, heeft Opel bespaard op het interieur. Het dashboard is gemaakt van harde kunststoffen en de stoelen zijn dunnetjes, zodat je het frame door de bekleding heen voelt prikken. Ronduit onhandig is het ontbreken van een navigatiesysteem. Je kunt het niet eens bijbestellen! Zouden we nog bijna vergeten dat de beide testkandidaten ook gebruiksgemak bieden zonder dat er persé een stekker aan te pas hoeft te komen. Zo heeft de Opel WiFi aan boord en kun je in de Volkswagen met een handgebaar van radiozender wisselen.

Veiligheid

De elektrische Volkswagen kun je met dezelfde veiligheidsvoorzieningen uitrusten als een reguliere Golf. Adaptieve cruise control wordt standaard meegeleverd, evenals vermoeidheidsherkenning en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden. Actieve rijstrookassistentie staat op de optielijst, maar bestel je dat systeem mee, dan kan de e-Golf ook meteen zelfstandig filerijden. Voor dode hoek signalering moet eveneens worden bijbetaald. Een gevoelig punt is de geluidssimulator die de importeur tegen meerprijs aanbiedt. Die stelt voetgangers en fietsers in staat om de geruisloze gezinsauto bij lage snelheden te horen aankomen.

Volkswagen e-Golf

Het valt te prijzen dat de Duitsers aan een dergelijk systeem hebben gedacht, maar waarom moet het dan € 142 kosten? De veiligheidsuitrusting van de Opel is minder uitgebreid dan die van de Volkswagen, maar nog altijd mooi compleet. Bovendien leveren ze in Rüsselsheim een aantal van die systemen standaard mee, zoals actieve rijstrookassistentie en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden. De overige veiligheidsuitrusting – we noemen verkeersbordherkenning en dode hoek signalering - kan voor € 995 als pakket worden bijbesteld. Een primeur zijn de bijzondere banden onder de auto, die een gat zelfstandig dichten (mits dat gat niet groter is dan 6 millimeter). Het rubber zit ongeacht de gekozen uitvoering bij de prijs in.

Prijs

De Volkswagen is met een vanafprijs van € 38.970 voordeliger dan de Opel, die minimaal € 40.995 moet kosten. De e-Golf is er maar in één uitvoering, al kun je de auto verder aankleden met allerhande zaken uit de optielijst. Dat is in het geval van onze testauto ook gebeurd: zoals de auto hier te zien is, kost hij € 47.532. De Volkswagen is dan onder meer voorzien van LED-verlichting rondom en een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Airconditioning, adaptieve cruise control, een navigatiesysteem én twee laadkabels behoren bij Volkswagen tot de standaarduitrusting.

Opel Ampera-e

De Opel-importeur stopte ons een Launch Edition van de Ampera-e toe. Die kost € 44.995, maar beschikt dan naast cruise control, airconditioning, Opels ‘butlerservice’ OnStar en één laadkabel over lederen bekleding, een Bose-geluidssysteem en het hele aanbod aan rijhulpsystemen.

Winnaar

Hoewel de verwachtingen rond de Opel hooggespannen waren, is het de ‘verelektrificeerde’ Volkswagen die met de winst aan de haal gaat. Zijn actieradius blijkt in de praktijk groot genoeg. Bovendien is het de plezierigste auto om mee onderweg te zijn, al was het alleen maar om de fijne stoelen. Daarnaast is hij als EV eenvoudig inzetbaar en biedt hij nagenoeg dezelfde binnenruimte als de Opel. En als je een e-Golf bestelt, hoef je er tenminste geen jaar op te wachten!

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Opel Ampera-e
Volkswagen e-Golf
 

Volkswagen e-Golf

Wil je meer weten over elektrisch rijden? Bekijk dan ons elektrisch dossier.