Dubbeltest Hyundai Tucson 1.6 T-GDi vs. Skoda Kodiaq 1.4 TSI

De Hyundai rijdt dynamischer, maar de Skoda wint op alle andere terreinen

Skoda zorgt voor vers bloed in het segment semi-terreinwagens tot 30 mille. Zijn twee optionele extra zitplaatsen genoeg om de Hyundai Tucson voorbij te steken?

Ruimte

Met minimaal 629- en maximaal 1.503 liter bagageruimte kun je de Hyundai Tucson bepaald geen De transmissie, het comfortabele onderstel en de goede geluidsisolatie spelen daarbij net zo’n belangrijke rol als de fijne stoelen en -achterbank. kleine jongen noemen. Maar de Skoda Kodiaq gaat daar nog eens ruimschoots overheen met een kofferbak die tot wel 2.065 liter aan spullen kan verstouwen! De Tsjech is dan ook zo’n 22 centimeter langer dan de Koreaan; dat merk je eveneens aan de beenruimte op de achterbank. De hoofdruimte is in allebei de auto’s op orde. Verder hebben zowel de Tucson als de Kodiaq een middentunnel van bescheiden afmetingen, zodat drie volwassenen achterin kunnen plaatsnemen. De crossovers beschikken bovendien over een vlakke laadvloer wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Onder de laadvloer van de Skoda gaan twee extra zitplaatsen schuil, maar die moeten wel van de optielijst komen (tegen een meerprijs van € 890).

Rijgedrag

Weliswaar zullen de buren je op basis van deze Skoda een actieve levensstijl toedichten, maar met een wagengewicht dat 150 kilogram hoger ligt dan dat van de meeste concurrenten, kun je met de Kodiaq maar beter rustig een bocht nemen. Te meer, daar de crossover aan de achterzijde zacht is geveerd. Gelukkig vertelt de precieze besturing je waar de grenzen liggen. Wij gingen op pad met een 150 pk sterke, voorwielaangedreven testauto. Die krijgt standaard een fijne zeventraps automaat mee, die zich bij lage snelheden alleen wel eens verslikt. Op zo’n moment voel je de reus nadrukkelijk schakelen, terwijl dat bij een dergelijk exemplaar met dubbele koppeling doorgaans juist niet het geval is.

De krachtbron uit onze testauto beschikte verder over cilinderuitschakeling. Dat wil zeggen dat het motormanagement twee van de vier cilinders kan stilleggen wanneer hun inbreng niet noodzakelijk is (bij een vaste snelheid op de cruise control bijvoorbeeld). Bovenal toont de Skoda zich een heerlijke reisauto, waarbij de transmissie, het comfortabele onderstel en de goede geluidsisolatie net zo’n belangrijke rol spelen als de fijne stoelen en -achterbank. Op de snelweg dringen afrolgeluiden en windgeruis wel tot de cabine van de Hyundai door. De bekende 1.6-liter benzinemotor die we al van de Koreanen kennen, is tegenwoordig leverbaar met een turbo. Door die uitbreiding levert de krachtbron plotseling 45 pk extra, waarmee het totaal aantal paarden op 177 stuks komt. De turbo doet ook wonderen voor het trekgewicht: dat bedraagt 1.900 kilogram, 100 stuks meer dan bij de Skoda. Hoe handig het ook kan zijn om een zwaardere caravan te mogen trekken, het belangrijkst is hoe die nieuwe motor bevalt in het dagelijks verkeer. In vergelijking met de ongeblazen variant biedt de turbo-uitvoering meer trekkracht, zodat je niet zomaar met het verkeer meekomt, maar desgewenst als eerste weg bent bij het verkeerslicht. De Tucson helt ook minder over dan de Kodiaq. Over de zeventraps automaat van de Hyundai waren we minder enthousiast: zeker voor een DSG schakelt de bak wel erg nadrukkelijk. De Koreanen hebben naar eigen zeggen veel energie gestoken in een betere besturing. Helaas is die ondanks alle inspanningen nog altijd wat gevoelloos.

Verbruik

Op papier verbruiken beide testkandidaten precies hetzelfde: 1 op 15,9. In de praktijk blijkt de Skoda met een score van 1 op 12,8 fractioneel zuiniger dan de Hyundai, die 1 op 12,3 laat noteren. Bij de Tsjechen kun je kiezen uit drie benzine- en twee dieselmotoren. Het vermogen loopt  uiteen van 125- tot 190 pk. Hyundai heeft juist meer diesels in de folder staan; drie om precies te zijn, terwijl er maar twee benzineversies voorradig zijn. De eenvoudigste krachtbron is 116 pk sterk, de sterkste 185 stuks. Of je nu voor een Tucson of een Kodiaq gaat; de semi-terreinwagens worden automatisch geleverd met een brandstofbesparend start/stopsysteem.

Gebruiksgemak

De achterbank van de Hyundai heeft een verstelbare rugleuning en onder de dubbele laadvloer van de kofferbak kun je de hoedenplank opbergen. Daarmee heb je de belangrijkste handigheidjes van de Tucson wel gehad.

De Kodiaq begint dan net warm te draaien. Zo levert Skoda standaard een verschuifbare achterbank mee en beschik je vanaf het tweede uitrustingsniveau over paraplu’s in de voorste portieren en deurvangers op alle vier. Die komen naar goed voorbeeld van Ford tevoorschijn zodra je de deur opent, om de crossover tegen mogelijke parkeerschades te beschermen. In de middenconsole vinden we twee bekerhouders, die het mogelijk maken om met één hand je flesje open te draaien. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de zaklamp in de laadruimte, de ruitenkrabber achter het tankklepje of de mogelijkheid om de Kodiaq tegen meerprijs van een hulpsysteem te laten voorzien, waarmee je kinderlijk eenvoudig met een aanhanger kunt manoeuvreren.

Veiligheid

In tegenstelling tot de Tucson beschik je aan boord van de Skoda vanaf het instapmodel al over een tweetal hulpsystemen: vermoeidheidsherkenning en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden. De Koreanen bieden zo’n systeem ook - bij hen werkt het zelfs tot 80 kilometer per uur - maar dan moet je het wel uit de optielijst kiezen. Het behoort tot een veiligheidspakket van € 995, waar ook dode hoek signalering deel van uitmaakt. Wie zijn Kodiaq van extra hulpsystemen wil voorzien, kan daartoe eveneens zijn heil zoeken in de lijst met accessoires.

Die van de Tsjechen is zelfs nog net iets langer, want zij bieden tegen meerprijs ook een groot licht assistent en adaptieve cruise control aan. Een duurder uitrustingsniveau kiezen biedt geen soelaas. Dat is bij Hyundai wel anders: wie voor een Comfort-versie kiest, krijgt de actieve rijstrookassistent waarvoor bij Skoda moet worden bijbetaald, er gratis bij.

Prijs

De Hyundai is met een vanafprijs van € 27.995 fractioneel voordeliger dan de Skoda, waarvoor minimaal € 28.990 moet worden betaald. Standaard beschikt de Koreaan over airconditioning en een radio met Bluetooth-koppeling. De Tsjech zit een stuk rijker in zijn spulletjes: zo behoren ook cruise control, een airco met pillenfilter en de eerder aangehaalde, verschuifbare achterbank tot de standaarduitrusting. Bovendien biedt de eenvoudigste Kodiaq met 1.600 kilogram een hoger trekgewicht dan de Tucson (1.400 kilogram). Beide crossovers zijn optioneel leverbaar met vierwielaandrijving. Dat kan bij Skoda voor aanzienlijk minder geld (vanaf € 35.830) dan bij Hyundai (minimaal € 44.795).

De prijs van de door ons gereden Tucson, die inderdaad met vierwielaandrijving is uitgerust, bedraagt met dank aan een sterkere motor en het hoogste uitrustingsniveau 49 mille. De Skoda zoals die in de begeleidende video is te zien, kost 4 mille minder, al beschikt die auto niet over vierwielaandrijving. Er zijn door de importeur echter dusdanig veel opties aangevinkt (o.a. een glazen panoramadak en een uitgebreid infotainmentsysteem), dat je voor hetzelfde geld ook het 180 pk sterke topmodel had kunnen kopen.

Winnaar

De Kodiaq biedt meer ruimte, handigheidjes en hulpsystemen dan de Hyundai, die daar eigenlijk alleen een dynamischer rijgedrag tegenover stelt. Voor wie daar belang aan hecht, adviseren wij de Tucson: alle anderen wijzen we in de richting van de Skoda-dealer.

Bekijk hier de afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 4WD
Skoda Kodiaq 1.4 TSI (150 pk)