Dubbeltest Ford Fiesta vs. Seat Ibiza

De Ford beschikt over een rijkere veiligheidsuitrusting, maar de Seat biedt meer binnenruimte

Ford en Seat vernieuwen tegelijkertijd hun beide succesnummers. In deze dubbeltest nemen de nieuwste Fiesta en Ibiza het tegen elkaar op. Een winnaar aanwijzen valt nog niet mee!

Ruimte

De Seat neemt meteen een neuslengte voorsprong met een kofferbak die 52 liter groter is dan die van de Ford. En dan staat de achterbank nog overeind; klap je die neer, dan kun je in de Ibiza maar liefst 181 liter aan extra spullen kwijt. We noteren de afzonderlijke maten nog even, zodat je die rekensom zelf ook kunt maken: de bagageruimte van de Ford meet minimaal 303- en maximaal 984 liter, achterin de Ibiza is er plek voor minimaal 355- en maximaal 1.165 stuks. Op de achterbank hetzelfde verhaal: de wielbasis van de nieuwe Ibiza nam met bijna 10 centimeter toe. Bij de Fiesta groeide de ruimte tussen de wielkuipen slechts met een centimeter. De gevolgen laten zich raden: achterin de Seat heb je meer dan voldoende hoofd- en beenruimte, op de achterbank van de Ford kun je alleen de kinderen kwijt. De teller blijft steken bij twee inzittenden: de forse middentunnel maakt dat de derde zitplaats er in de Fiesta alleen voor de sier zit.

Rijgedrag

Rijgedrag is van oudsher een onderscheidende kwaliteit van Ford. Maar vlak ook Seat niet uit. De Spaanse fabrikant wordt door moederbedrijf Volkswagen nadrukkelijk neergezet als het sportieve neefje van het concern. De Ibiza kan die eer als geen ander verdedigen; vering en demping zijn merkbaar harder afgesteld dan bij de Skoda Fabia en Volkswagen Polo. Zeker wanneer je kiest voor de door ons gereden FR-uitvoering - die standaard is voorzien van een verlaagd onderstel - lever je daar wel wat rijcomfort op in.

Het is haast niet te geloven dat de 95 pk sterke 1.0-liter benzinemotor onder de kap ‘maar’ een driepitter is; de krachtbron is verbazend stil en met 175 Nm koppel voldoende krachtig. Het trekgewicht bedraagt 1.000 kilogram. De mooie, neutrale besturing van de Seat bevalt iedereen, maar de versnellingsbak is helaas niet zo’n allemansvriend; de vierde en vijfde versnelling zitten elkaar in de weg. Een ander aandachtspunt is het bandenrumoer dat op de snelweg tot de inzittenden doordringt. Weliswaar valt dat geluid voor een groot deel te herleiden tot de twee maten (!) grotere lichtmetalen wielen die onder de FR-versie gemonteerd zitten, maar het oog wil ook wat en je komt daarmee dus voor een onwelkome keus te staan: er netjes of in stilte bij rijden. Aanpassingen aan het onderstel resulteren inderdaad aan een nog beter sturende Fiesta. Zo beschikt de Ford voortaan over een systeem, waarbij de binnenste wielen in een bocht iets worden afgeremd zodat de buitenste exemplaren meer grip krijgen. Toch is de B-segmenter niet alleen voor scheurneuzen bedoeld. De geluidsisolatie is net zo goed aangepakt, zodat je aan de Fiesta ook een hele comfortabele reisauto hebt. Met de 1.0-liter benzinemotor uit onze testauto hadden de Amerikanen sowieso al een winnaar te pakken. Hoewel de krachtbron over drie cilinders beschikt en je dat bij het optrekken ook goed kunt horen, is het motortje op snelheid verbluffend stil. Niet voor niets won deze krachtbron de afgelopen jaren al menig motorenverkiezing. Over de prestaties hoeft ook al niet bescheiden te worden gedaan. De driecilinder is met zijn 100 pk dusdanig rap, dat je zou kunnen overwegen om voor het 85 pk sterke instapmodel te kiezen. Ware het niet dat die motorisering niet te bestellen valt in combinatie met het Titanium-uitrustingniveau van onze testauto.

Verbruik

Beide testkandidaten beschikken over een 1.0-liter driecilinder benzinemotor met turbo. De krachtbron is zowel bij Ford als bij Seat leverbaar in verschillende sterktes. Bij Seat levert de driepitter maximaal 115 pk, bij Ford 125. Wij kregen van de importeurs het tussenmaatje mee, goed voor 95 pk in de Ibiza en 100 pk in de Fiesta.

De Amerikanen geven voor de door ons gereden versie een gemiddeld verbruik op van 1 op 23,2. Wij kwamen in de praktijk tot een nette 1 op 19,5. En die score kan wellicht nog worden verbeterd, omdat de importeur ons een hagelnieuwe auto ter beschikking stelde, die nog niet goed was ingereden. Met de Seat realiseerden wij een keurig praktijkverbruik van 1 op 20,8, waarmee we de fabrieksscore zo goed als evenaarden (in de folder beloven de Spanjaarden voor de 95 pk variant namelijk een verbruik van 1 op 21,3).

Gebruiksgemak

Seat stapt af van verschillende carrosserievarianten en levert de Ibiza voortaan alleen nog met vijf portieren. Bij Ford kun je nog wel voor een driedeurs uitvoering terecht. De optielijst is sowieso eindeloos; je kunt op de Fiesta allerhande zaken bestellen die voorheen aan luxe zakenauto’s voorbehouden waren. Zo kun je kiezen voor een panoramadak dat open kan, stoel- en stuurverwarming plus een speciaal voor het model ontwikkelde, ‘premium’ geluidsinstallatie. Verder beschikt de Ford over tal van handigheidjes. Denk bijvoorbeeld aan deurbeschermers, een automatisch parkeersysteem dat ook kan remmen en een vulopening die het onmogelijk maakt om de verkeerde brandstof te tanken. Een belangrijke verbetering is de schoongeveegde middenconsole, waar het in het voorgaande model nog een wirwar aan bedieningsknoppen was. Een infotainmentscherm bovenop het dashboard, verkrijgbaar in verschillende formaten, brengt de broodnodige rust in het interieur.

Geen noemenswaardige handigheidjes aan boord van de Seat, hoewel dat notabene een zusterbedrijf van het eerder aangehaalde Skoda is. We spotten alleen twee handige haakjes aan weerszijden van de achterbank, waar je de veiligheidsgordels achter kunt steken wanneer je de rugleuning neerklapt. En uiteraard beschikt ook de Ibiza - optioneel - over een opgeruimd infotainmentscherm.

Veiligheid

Ford is terecht trots op de uitgebreide veiligheidsuitrusting van de nieuwe Fiesta. Je kunt bij het samenstellen uit maar liefst 15 verschillende rijhulpsystemen kiezen, waarvan het merendeel overigens van de optielijst moet komen. Grootste noviteit is een noodremsysteem dat voetgangers ook in het donker kan onderscheiden. De meeprijs lijkt met € 250 bescheiden, maar er zit een addertje onder het gras: de optie is alleen leverbaar vanaf het Titanium-uitrustingsniveau. En dat kost zomaar € 3.300 extra ten opzichte van de geadverteerde vanafprijs. Geavanceerde rijhulpsystemen als adaptieve cruise control, dode hoek signalering, verkeersbordherkenning en een waarschuwing bij kruisend verkeer ten spijt, laat het zicht rondom te wensen over.

De Ford heeft een forse dode hoek wanneer je over je rechterschouder kijkt. De buitenspiegels vallen bovendien klein uit; een ongelukkige combinatie. Aan boord van de Seat is het zicht rondom eveneens beperkt dankzij de forse stijlen en de oplopende raamlijn. Gelukkig kun je de Ibiza van een flink aantal rijhulpsystemen voorzien, waarvan de belangrijkste – een zelfstandig remsysteem met voetgangersherkenning – standaard wordt meegeleverd. Daarvoor kregen de Spanjaarden dan ook een eervolle vermelding van botsproefinstantie Euro NCAP, dat de Ibiza beloonde met de hoogste veiligheidsscore. Zaken als adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning moeten echter van de optielijst komen.

Prijs

De Seat is met een vanafprijs van € 15.400 de voordeligste van de twee. En dat is opmerkelijk, aangezien de Ibiza er alleen met vijf portieren is. Een driedeurs Fiesta moet dus meer kosten. Daarvan beginnen de prijzen bij € 15.745. Twee deuren extra kosten je nog eens € 500 meer. Om het financiële leed iets te verzachten, krijg je voor dat geld van Ford wel een rijker uitgevoerde auto mee naar huis. Zo beschikt de Fiesta standaard over airconditioning, een radio met Bluetooth-koppeling en actieve rijstrookassistentie. Zaken waarvoor bij de Spanjaarden stevig moet worden bijbetaald. Sterker nog, je zult moeten overgaan tot de aanschaf van het volgende uitrustingsniveau en de meerprijs daarvan bedraagt meteen drie mille.

Zoals wij de auto’s van de importeur meekregen, schelen ze nog maar een paar tientjes: beide modellen kosten om en nabij de € 21.500. Opnieuw is het dan de Ford die er het warmst bij zit, met dat panoramadak en die hoogwaardige muziekinstallatie waarover we eerder al spraken.

Winnaar

De Ford Fiesta is een luxe auto in zakformaat. Je kunt hem aankleden als een directiewagen en rijdt er dankzij het voortreffelijke rijgedrag en de stilte aan boord ook zo bij. Bovendien valt de beschikbare veiligheidsuitrusting voor een auto in deze klasse imposant te noemen. Maar onze lofzang staken we ter hoogte van de B-stijl: de Fiesta biedt op de achterbank weinig hoofd- en beenruimte en heeft maar een bescheiden kofferbak. Beoordelingscriteria waarop de Seat Ibiza juist excelleert. De Spaanse gezinsauto is aangenaam ruim en beschikt eveneens over aangename rijeigenschappen en een uitgebreide veiligheidsuitrusting. In combinatie met zijn scherpe vanafprijs schrijft hij daarmee deze nek-aan-nek race op zijn naam.

Bekijk ook onze rijtesten van de afzonderlijke testkandidaten:
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
Seat Ibiza 1.0 TSI