Dubbeltest Citroën C3 vs. Renault Clio

De Renault rijdt fijner, maar de Citroën biedt meer hulpsystemen

Met de nieuwe C3 doet Citroën een gooi naar het erepodium der compacte gezinsauto’s. Renault neemt daarop een prominente plek in met de Clio, maar is een facelift genoeg om het model daar te houden?

Ruimte

De Citroën C3 deelt zijn bodemplaat met de Peugeot 208, maar de wielbasis is een paar centimeter groter. Dat levert de auto niet alleen meer binnenruimte op dan zijn concerngenoot, maar geeft hem ook een voorsprong op de Clio. Passagiers met een lengte boven de 1,90 meter zitten achterin de Renault klem met hoofd en benen.

Citroën C3

Op de achterbank van de C3 is er hoofdruimte te over. Of je jouw benen fatsoenlijk kwijt kunt, is afhankelijk van je lichaamslengte. Lange lieden moeten de haast fauteuilachtige voorstoelen tussen hun knieën nemen, wat gezien de afmetingen niet meevalt. De bagageruimte van beide testkandidaten is met de achterbank op zijn plek precies gelijk: 300 liter.

 

Rijgedrag

De C3 rolt op forse wielen, variërend van 15 tot zelfs 17 inch. Gelukkig past Citroën ook bij de grootste maat banden toe met een redelijke hoogte, waardoor het veercomfort op peil blijft. Dat sluit prima aan bij het streven van het merk om de nieuwe modellen een moderne vertaling van het vertrouwde Franse comfort mee te geven. De C3 ‘hangt’ ook niet in de bochten. Korte oneffenheden als een verkeersdrempel komen juist weer gemeen hard de cabine binnen. In de C3 zit je op grote, brede stoelen. Je zweeft weliswaar over de weg, maar schuift in een bocht van je plek omdat zijdelingse steun ontbreekt. De versnellingsbak werkt hakerig en met lange slagen. Wel is het aan boord mooi stil, ondanks de driecilinder motoren waarvoor Citroën heeft gekozen. Het beperkte vermogen baart ons zorgen; wij reden de ‘dikste’ versie en konden daar goed mee in het verkeer meekomen, maar we hebben onze twijfels of dat ook voor de versies met 82- en 68 pk geldt.

Renault Clio facelift ANWB

Renault biedt naast een driepitter ook een viercilinder benzinemotor aan. Het exemplaar waarmee wij op pad konden, is 120 pk sterk. De krachtbron heeft een vinnig karakter, wat in combinatie met de stugge onderstelafstemming bijdraagt aan het gevoel dat je in een skelter onderweg bent. De keerzijde van de medaille is uiteraard dat je passagiers minder blij met je zullen zijn, wanneer je ook met hen aan boord aan het scheuren slaat. Het overmatige windgeruis op de snelweg is voor niemand leuk.

Verbruik

Volgens de brochure is de door ons gereden Clio goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 18,9. In de praktijk realiseerden wij 1 op 13,7; een score waar wij gezien het aanstekelijke motorkarakter mee kunnen leven. Behalve deze viercilinder kun je ook kiezen voor een 90 pk sterke driecilinder benzinemotor. Het dieselfront is versterkt met de toevoeging van een variant die goed is voor 110 pk. Elke Clio beschikt standaard over een brandstofbesparend start/stop-systeem.

Citroën C3

Citroën levert de C3 met drie benzine- en twee dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 68- tot 110 pk. Een start/stopsysteem wordt weliswaar meegeleverd, maar niet op alle uitvoeringen. De eenvoudigste driecilinder benzineversies moeten het bijvoorbeeld zonder stellen. Onze 110 pk sterke testuitvoering is volgens de fabrikant goed voor een verbruikscijfer van 1 op 21,7. Wij scoorden in de dagelijkse praktijk een alleszins redelijke 1 op 14,9, waarmee de Citroën minder vaak langs het tankstation hoeft dan de Renault.

Gebruiksgemak

Het ontwerp van de C3 draagt duidelijke trekken van de iets grotere C4 Cactus: op de flanken prijken dezelfde beschermende luchtkussens. Deze zogenaamde ‘air bumps’ moeten parkeerschades helpen voorkomen, maar slagen daar slechts ten delen in. In de praktijk komt de bovenzijde van de deur namelijk als eerste tegen een eventueel paaltje aan. Het binnenste van de Citroën oogt opgeruimd door de aanwezigheid van een fraai infotainmentscherm, dat de meeste bedieningsknoppen overbodig maakt. De portierbakken zijn alleen ondiep, zodat er gemakkelijk spullen uit kunnen vallen. De toegang tot de kofferbak is aangenaam breed, maar de C3 heeft wel een flinke tildrempel. Bovendien ontbreken een vlakke én een dubbele laadvloer. Let bij het opklappen van de bank trouwens op de veiligheidsgordels: die hebben de neiging om achter de rugleuning te blijven steken, vanwege de afwijkende vorm van de bankdelen.

Renault Clio facelift ANWB

Renault heeft de facelift van de Clio vooral aangegrepen om van binnen orde op zaken te stellen. Bij zijn lancering eind 2012 kreeg de compacte gezinsauto commentaar op de afwerking van het interieur. Die is aanzienlijk verbeterd. Ook investeerde het merk in nieuwe stoelen, die een betere zijdelingse ondersteuning geven. Klap je in de Clio de achterbank neer, dan ontstaat een keurig vlakke laadvloer. Zolang je niet de optionele subwoofer besteld, kun je onder de laadbodem ook nog bagage kwijt.

Veiligheid

Het is een gemiste kans dat Renault de recente opfrisbeurt niet heeft aangegrepen om de veiligheidsuitrusting een update te geven. Hoewel er binnen het concern de nodige actieve hulpsystemen voor handen zijn, profiteert de Clio enkel van de toevoeging van LED-koplampen. De dode hoek over je rechterschouder is in de Renault nog altijd even fors.

Citroën C3

Ook de Citroën biedt een beperkt zicht rondom, maar de geboden veiligheidsuitrusting is juist een van zijn grootste troeven. De eenvoudigste C3 beschikt al over rijstrookassistentie (alleen geluid), verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Op de optielijst staan naast dode hoek signalering en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden ook een abonnement op een nooddienst en een dashcam. Dat abonnement verloopt op een gegeven moment en zal dan op eigen kosten moeten worden verlengd; de dashcam werkt met een eigen WiFi-signaal dat tijdens onze rijtest geregeld storingen gaf. In het ideale geval neemt de camera momenten voor en direct na een ongeval op, zodat je de beelden kunt gebruiken bij de schadeafwikkeling. Je kunt het kleinood echter ook inzetten voor een onschuldiger tijdverdrijf; de camera maakt desgewenst foto’s, die je kan uitlezen met behulp van een applicatie op je mobiele telefoon.

Prijs

De Citroën heeft de voordeligste vanafprijs van dit tweetal: voor € 14.980 staat het 68 pk sterke instapmodel bij je voor de deur, compleet met cruise control en die eerder aangehaalde, uitgebreide veiligheidsuitrusting. Renault vraagt minimaal € 15.360 voor de Clio. Voor die meerprijs bieden de Fransen geen extra spullen, maar wel een sterkere basismotorisering. De eenvoudigste versie heeft meteen 90 pk aan boord. Vergelijk je de door ons gereden Shine- en Intens-uitvoeringen met elkaar, dan behoudt de Citroën zijn prijsvoordeel. De testversies kosten € 21.260 (Clio) en € 20.230 (C3). Die lagere prijs gaat bij Citroën gepaard met een rijkere uitrusting. Een achteruitrijcamera zit bijvoorbeeld bij de prijs inbegrepen, waar zo’n hulpsysteem bij Renault van de optielijst moet komen.

Winnaar

Toegegeven, de Citroën heeft zo zijn eigenaardigheden. Dat is echter jarenlang de charme van de fabrikant geweest. Met de nieuwe C3 hebben de Fransen eindelijk weer een model in de showroom staan dat ook aan hun ándere merkwaarden voldoet: het is een comfortabele en ingenieuze gezinsauto, voor een scherpe prijs. De Renault Clio kan daar weliswaar een aansprekend uiterlijk en een sportief rijkarakter tegenover stellen, maar dat is niet genoeg om de Citroën op afstand te houden. De C3 wint dan ook dit vergelijk.

Lees ook onze individuele rijtesten van deze twee testkandidaten:
Citroën C3 PureTech 110

Renault Clio TCe 120