Dubbeltest Audi Q2 vs. Mazda CX-3

De Audi is fraaier afgewerkt, maar de Mazda rijdt voor minder geld minstens zo sportief

Met de Q2 brengt Audi een kleine, sportieve crossover op de markt. Zo’n model bestond al in de vorm van de Mazda CX-3. Is de Duitser zijn stevige meerprijs waard?

Ruimte

Hoewel de Audi 8 centimeter korter is dan de Mazda, biedt de Duitser wel meer binnenruimte. Dat wil zeggen: langere achterpassagiers kunnen achterin nét hun benen kwijt, waar ze in de Japanner met de voorstoel tussen hun knieën zitten. De achterbank van de Q2 is ook wat breder. De hoofdruimte voldoet in beide testkandidaten. Kijken we in de kofferbak, dan is het opnieuw de Q2 die aan het langste eind trekt. Zolang je de achterbank overeind laat staan tenminste; in de Audi kun je minimaal 405- en maximaal 1.050 liter aan spullen kwijt, waar de Mazda raad weet met achtereenvolgens 350- en 1.260 liter. Beide auto’s beschikken over een vlakke laadvloer, maar die van de Q2 loopt als een skischans omhoog. Daar staat tegenover dat de laadopening van de Mazda weer wat smalletjes is uitgevallen.

Rijgedrag

Mazda wordt steeds meer beschouwd als het Japanse BMW. Een complimenteuze omschrijving, waarvoor ook de CX-3 in aanmerking komt. Hoewel het een hogere auto is, gedraagt hij zich niet zo. Je trekt de crossover aan als een jas en de directe besturing bevestigt het idee dat je in een verlengstuk van jezelf onderweg bent. Volgens de heersende Mazda-filosofie zijn de benzinemotoren geen piepkleine machientjes met een turbo, maar atmosferische tweeliter krachtbronnen. De (optionele) automaat bevalt ons minder. Het is net of je niet helemaal zelf de baas bent over de gekozen versnellingen. De transmissie beschikt weliswaar over een sportstand, maar omdat er dan bij hogere toerentallen wordt geschakeld, zet de krachtbron een behoorlijke keel op. Het veercomfort van de CX-3 is stevig, zonder dat je van je stoel stuitert. Dat is niet ondenkbaar, aangezien de zittingen van de voorstoelen voor lange automobilisten aan de korte kant zijn.

Audi Q2 ANWB

De afmetingen van de Q2 mogen dan bescheiden zijn, het is op en top een Audi. Dat betekent een voorbeeldig weggedrag, met een precieze besturing en – in ons geval – een soepel schakelende, zeventraps automaat. Helaas had de importeur op het bestelformulier van de betreffende testuitvoering ook het optionele sportonderstel aangevinkt. De Q2 wordt er plankhard van; een nare karaktertrek die alleen te compenseren valt wanneer jouw auto beschikt over het eveneens optionele ‘Drive Select’-systeem. Daarmee kun je verschillende rijstanden selecteren, waaronder een in deze situatie broodnodige comfortmodus. Kies je voor de sportstand, dan veert de Audi niet alleen op zijn oncomfortabelst, maar wordt de besturing ook hinderlijk zwaar. Welke rijstand je ook kiest; het blijft aangenaam stil aan boord.

Verbruik

De Duitsers bieden op het moment van schrijven twee motoriseringen aan voor de Q2; een 116 pk sterke dieselversie en de door ons gereden benzineuitvoering, goed voor 150 pk. Het blok heeft een trekgewicht van 1.500 kilogram en beschikt over ‘cilinder on demand’, wat wil zeggen dat de motor fungeert als een tweecilinder wanneer je weinig inspanning van het blok verlangt. Vernuftige techniek, die in theorie bijdraagt aan een spaarzaam verbruik. In de folder meent Audi dat een score van 1 op 19,2 haalbaar moet zijn. In de dagelijkse praktijk noteerden wij een ontnuchterende 1 op 11,9.

Mazda CX-3 4WD ANWB

Het motorenpallet van de CX-3 bestaat uit twee benzinemotoren en een dieselkrachtbron. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 105 tot 150 pk. Wij reden het topmodel; een 150 pk sterke benzineversie met vierwielaandrijving en een automaat. Diens trekgewicht ligt met 1.200 kilogram niet hoger dan bij een reguliere CX-3. De Japanners geven een verbruik op van 1 op 15,9. Wij realiseerden een score van 1 op 12,1.

Gebruiksgemak

Het infotainmentsysteem van de Mazda houdt je voor het lapje. Op het scherm zie je weliswaar grote iconen, maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten, kun je die niet aanraken. Je bedient de verschillende functies met een draaiknop op de middenconsole. Dat moet je even weten, maar daarna verloopt de bediening vlekkeloos. De CX-3 beschikt verder over een dubbele laadvloer.

Audi Q2 ANWB

De Audi biedt tegen meerprijs een draadloze oplader voor je smartphone. Die bevindt zich aan de achterzijde van de middenconsole, zodat alle inzittenden er gebruik van kunnen maken. De interieurafwerking van de Q2 is pure verwennerij, zeker wanneer je de optionele sfeerverlichting aan boord hebt waarvan onze testauto was voorzien. Alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht, alleen zijn die van de verwarming wat priegelig uitgevallen. Storend zijn de sensoren voor ‘keyless entry’, die weliswaar bij alle uitvoeringen op de deurgrepen prijken, maar alleen functioneren na betaling van 550 euro extra.

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de Audi moet grotendeels van de optielijst komen. Alleen een systeem dat waarschuwt voor een naderende aanrijding en zelf alvast begint met remmen wanneer de bestuurder niet tijdig genoeg reageert (het zogenaamde Audi Pre Sense Front), behoort tot de standaarduitrusting. Verder kun je op de Q2 zaken bijbestellen als vermoeidheidsherkenning, actieve rijstrookassistentie (de Audi stuurt zelf tegen wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt), dode hoek signalering en adaptieve cruise control.

Mazda CX-3 4WD ANWB

De CX-3 doet niet voor de Duitser onder. Weliswaar moet je in de folder het rijkste uitrustingsniveau aanvinken om van al die veiligheidsuitrusting te profiteren, maar dan heb je ook LED-lampen, een head-up display, rijstrookassistentie (alleen geluid), dode hoek signalering, adaptieve cruise control, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden aan boord.

Prijs

Audi heeft aangekondigd de Q2 in 2017 ook met een driecilinder benzinemotor te gaan leveren. Tot die tijd is de door ons gereden benzineversie het instapmodel en daar hangt met € 32.765 een stevig prijskaartje aan. De Mazda CX-3 heeft een vanafprijs van € 23.590; een prijsverschil van bijna € 10.000, dat in de door ons gereden configuraties zelfs opliep tot 15 mille.

Mazda CX-3 4WD ANWB

De standaarduitrusting is min of meer gelijk, met onder meer een radio en handbediende airconditioning. De Audi heeft een maat grotere wielen, de Mazda voorkomt dat de crossover wegrolt op een helling.

Winnaar

Wie zijn verstand gebruikt, kan na dit vergelijk niet om de Mazda heen. De CX-3 is een blikvanger en doet ook qua rijeigenschappen niet voor de Audi onder. Weliswaar biedt de Japanner minder binnenruimte, maar van het prijsverschil kun je er met gemak een tweede auto bij kopen. De belangrijkste reden om toch voor de Q2 te kiezen, is het vakmanschap dat bij die stevige prijs zit inbegrepen. Met uitzondering van de ingenieuze cilinderuitschakeling, die aan de benzinepomp geen daadwerkelijk voordeel oplevert.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Audi Q2 1.4 TFSI

Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 150 4WD