Eerste rij-indruk Smart Forfour Electric Drive

Winst nieuwste modelgeneratie schuilt vooral in gebruiksgemak

Waar bij andere autofabrikanten het rijbereik van hun elektrische modellen alsmaar groeit, investeert het eigenwijze Smart liever in praktisch nut.

In het Franse Toulouse konden wij vast kennis maken met de nieuwste generatie van de elektrische Smart, die later dit jaar voor een nog onbekende prijs op de Nederlandse markt verschijnt.

De elektrische aandrijflijn komt beschikbaar voor de complete modellenfamilie. Dat betekent dat niet alleen de Fortwo en de Fortwo cabriolet, maar ook de vijfdeurs Forfour voortaan met een stekker kan worden geleverd. De Duitsers hebben diverse aanpassingen doorgevoerd, waarbij de meeste aandacht uitging naar het verkorten van de laadtijd.

Niet alleen kun je voortaan snelladen met de Smart (waardoor je al na drie kwartier je reis kunt vervolgen), ook aan een regulier laadpunt ben je eerder weg. Aan een openbare laadpaal zou de batterij na drieënhalf uur weer vol moeten zijn.

De actieradius is niet noemenswaardig gegroeid, waarmee het merk een andere koers vaart dan de concurrentie. Het rijbereik van de Nissan Leaf, Renault Zoe en BMW i3 is dankzij tussentijdse opfrisbeurten namelijk wél stevig toegenomen. De vorige Electric Drive kwam in theorie 145 kilometer ver op een lading stroom; deze nieuwe generatie doet daar 15 kilometer bovenop. Tijdens onze eerste kennismaking scheelde het opgegeven rijbereik rond de 20 kilometer met de daadwerkelijk afgelegde afstand: iets om in het achterhoofd te houden.

Een te grote accu zou volgens de Smart-ingenieurs negatieve gevolgen kunnen hebben voor het kenmerkende weggedrag van de stadsauto. De Duitsers doelen dan op de watervlugge rijdynamiek, waarmee het merk zich graag afficheert. De Electric Drive is de enige Smart die zulke ronkende taal rechtvaardigt.

Het batterijpakket, fraai weggewerkt onder het inzittendencompartiment, zorgt voor een betere wegligging. Geen geringe prestatie: doorgaans gaan auto's die niet vanaf de tekentafel als EV zijn ontworpen, juist matiger rijden door de toevoeging van een batterijpakket. De extra kilo's dragen in het geval van de Forfour zelfs bij aan het rijcomfort. De elektrische Smart is minder gevoelig voor zijwind, al blijft de auto stoterig op slecht wegdek.

Radarsysteem

Ingenieus is het radarsysteem waarmee het wagentje bespeurt of er een auto voor hem rijdt. Is dat het geval, dan rolt de Forfour niet uit zodra je het gas loslaat, maar remt af op de motor. De energie die daarbij vrijkomt, vloeit dan weer terug naar de batterij. Goed bedacht, maar persoonlijk hadden wij ook graag zelf de middelen in handen gehad om te regenereren. Ondanks de aanwezige radar beschikt de Electric Drive niet over adaptieve cruise control. Een veiligheidsvoorziening waarin wel is voorzien, is een rijstrookassistent, die door middel van een pieptoon waarschuwt wanneer je onbedoeld van baan wisselt.

De toevoeging van een vijfdeurs elektrische variant is een gouden greep voor de praktische bruikbaarheid van de Electric Drive. Zo wordt deze uitvoering van de Forfour standaard geleverd met een handige achterbank, waarvan je zittingen in de vloer kunt wegklappen. In combinatie met de achterportieren, die haaks op de koets openen, kun je zo eenvoudig onhandige voorwerpen vervoeren. Ook een passagiersstoel die je volledig vlak kunt leggen, behoort tot de mogelijkheden.

Bekijk ook ons dossier over elektrisch rijden