Dubbeltest Hyundai IONIQ electric vs. Renault Zoe R90

De Renault komt verder, maar de Hyundai stelt meer gerust

De timing kan niet beter: op het moment dat alleen volledig elektrische auto’s nog in aanmerking komen voor een gunstige bijtelling, is het rijbereik van dit soort gezinsauto’s groter dan ooit! Wij vergelijken de vernieuwde Renault Zoe met de hagelnieuwe, elektrische Hyundai IONIQ.

Ruimte

De eerste slag is voor de Hyundai, die niet alleen over de meeste centimeters, maar ook over de grootste laadruimte beschikt: achterin past minimaal 455- en maximaal 1.410 liter aan bagage. De Renault stelt daar 338 of 1.225 liter tegenover. De beenruimte is in beide testkandidaten goed voor elkaar, ook wanneer de passagiers achterin langer zijn dan gemiddeld. Dat geldt niet voor de hoofdruimte: ben je boven de 1.90 meter, dan zit je zowel in de Zoe als in de IONIQ met je kruin tegen het plafond.

Rijgedrag

De Renault is als elektrische auto ontworpen, de Hyundai is elektrisch gemáákt. Er bestaan tenslotte ook een hybride en een plug-in hybride uitvoering van de Koreaan. Dat heeft zijn weerslag op het weggedrag. Zonder de aanwezigheid van een zware brandstofmotor ligt het zwaartepunt in de kofferbak, waar het batterijpakket onder de laadbodem schuilgaat. Dat voel je in je stuur, want om te voorkomen dat de Hyundai in een snel genomen bocht zijn kont omgooit, heeft de auto een sterk onderstuurd karakter. Op een rotonde schuift de IONIQ al gauw over zijn voorwielen naar de buitenkant van de bocht.

De Zoe voelt wat dat betreft beter in balans, maar voor een Franse auto is de EV stug geveerd. Dankzij de relatief hoge koets helt het model in de bochten ook meer over. Je zit ook hoog, op comfortabele stoelen die weinig zijdelingse steun bieden. Wat de elektrische IONIQ voor heeft op zijn soortgenoten op benzine, is de rust aan boord. Je hoort alleen de wind en de banden. Hetzelfde geldt voor de Renault, maar bij die auto laten de wind en het bandengeruis zich nadrukkelijker horen.

Verbruik

De elektrische IONIQ heeft op papier een rijbereik van 280 kilometer. In de praktijk voorspelde de boordcomputer ons een actieradius van 176 stuks, maar daarbij moet wel worden aangetekend dat we onze testkilometers in de wintermaanden maakten. Eenmaal onderweg blijkt het beloofde rijbereik verbluffend accuraat.

Het is eerder de laadtijd die afwijkt van wat er in de folder wordt beloofd. De Hyundai kan aan elk mogelijk stroompunt op krachten komen, maar de batterij heeft aan een publieke laadpaal zomaar 8 uur tijd nodig om van leeg weer helemaal vol te raken. De importeur stelt echter dat 4,5 uur voldoende is. Heb je meerdere afspraken op een dag, dan kun je het beste van een snellaadpaal gebruik maken. Binnen een half uur is je accupakket dan weer voor driekwart vol. Renault levert de Zoe in een drietal versies. Het basismodel komt 240 kilometer ver. De door ons gereden uitvoering, met een theoretisch rijbereik van 403 kilometer, kan niet snelladen. Wil je een Zoe waarmee je aan ieder oplaadpunt terecht kunt, dan lever je daar rond de dertig kilometer voor in. Ieder exemplaar beschikt over een zogenaamde ‘Cameléon’-lader. Dankzij die onderhuidse omvormer benut de Renault het volle potentieel van een laadpunt. In theorie zou een laadbeurt bij een publieke laadpaal je daarmee niet langer dan drie uur mogen kosten. Opmerkelijk genoeg duurt snelladen minstens een uur.

Gebruiksgemak

Een in delen neerklapbare achterbank behoort bij de Renault niet tot de mogelijkheden. Ook zoek je vergeefs naar een vlakke laadvloer. In de door ons gereden Bose-uitvoering ligt de subwoofer bovendien als een permanent pak laminaat in de kofferbak. Slordig, net als de onhandige locatie van de stoelverwarming. Een welkome optie, waar in het oorspronkelijk ontwerp niet in was voorzien. Daarom is het knopje ondergebracht in de voetenbak, waar je hem op de tast zult moeten bedienen.

Wanneer je de stoelverwarming inschakelt, gaat er op het dashboard weliswaar een lampje branden, maar daaraan kun je niet aflezen hoe heet de stoel gaat worden. Iets dat de Hyundai ondervangt met een, twee of drie lampjes op de bedieningsknop zelf. De IONIQ beschikt weliswaar niet over een dubbele laadvloer, maar de Koreanen hebben onder de bagagebodem wel aan een (bescheiden) opbergvak voor de laadkabels gedacht. Bovendien ontstaat een vlakke laadvloer wanneer je de rugleuning van de achterbank neerklapt. De achterpassagiers moeten het zonder stroompunt(en) stellen; willen de kinderen hun spelcomputer opladen, dan zijn ze aangewezen op de 12V-aansluitingen onder de middenarmsteun. De klep moet daarvoor blijven openstaan; zo wordt dat bijladen ook lastig voor de mensen voorin.

Veiligheid

De Hyundai heeft een uitgebreide veiligheidsuitrusting, waarvan de meeste hulpsystemen standaard worden meegeleverd. Denk bijvoorbeeld aan adaptieve cruise control en een actieve rijstrookassistent (let je even niet op, dan stuurt de auto zichzelf terug naar het midden van de rijbaan). Een zelfstandig remsysteem behoort ook tot de standaarduitrusting; dat technologische hulpmiddel probeert een kop/staart-botsing te voorkomen bij snelheden tot 150 kilometer per uur.

Een achteruitrijcamera zit eveneens bij de prijs inbegrepen en dat is geen overbodige luxe: de IONIQ heeft een forse dode hoek over de rechter schouder. De achterruit-in-twee-delen helpt ook al niet mee; het rechtopstaande deel wordt gauw vies, waardoor het zicht naar achteren verder afneemt. Dode hoek signalering en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer moeten van de optielijst komen. Dat Renault hun elektrische boegbeeld niet van de voor brandstofmodellen wel beschikbare veiligheidsuitrusting heeft voorzien, beschouwen we als een gemiste kans. Temeer daar het zicht rondom te wensen overlaat: de B-stijl is hinderlijk aanwezig en over je schouder zie je maar weinig. Een actief hulpsysteem als dode hoek signalering had op de Zoe dus niet misstaan.

Prijs

De Zoe wordt voor het eerst zowel zonder als met batterij te koop aangeboden. Instappen kan vanaf € 22.180, maar wil je niet vastzitten aan een batterijhuurconstructie, dan ben je op zijn minst € 30.080 kwijt. Voor de grotere actieradius moet minimaal het tweede uitrustingsniveau worden aangevinkt, wat het prijskaartje op € 24.680 (of € 32.580) brengt.

De elektrische IONIQ heeft een vanafprijs van € 32.699. Bij dat bedrag zijn het batterijpakket, de laadkabels, een laadpaal én een laadpas inbegrepen. Het is bijna niet te geloven wat de Nederlandse importeur allemaal op de gezinsauto meelevert. We benoemden al de veiligheidsuitrusting, maar ook parkeersensoren (achter), volautomatische airconditioning en elektrische ramen rondom zijn bij de vanafprijs inbegrepen. Ook de standaarduitrusting van de Renault bevat allerlei zaken waar elektrische rijders blij van worden: cruise control bijvoorbeeld en een navigatiesysteem.

Winnaar

De Renault heeft weliswaar de grootste actieradius, maar die van de Hyundai is voor alledaags gebruik al goed genoeg. Bovendien ontzorgt de Nederlandse importeur je met een gratis laadpunt- en pas. Tel daarbij op dat de Koreaan ruimer is en een rijkere veiligheidsuitrusting biedt, en de winst gaat aan de neus van de Zoe voorbij. Financieel blijft de Fransman echter de sterkste aanbieding, want wanneer je de Renault op de zaak kan rijden, bestel je hem gewoon met batterijhuur. Op die manier tel je pas echt nauwelijks bij!

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Hyundai IONIQ electric

Renault Zoe R90