Botsproeven redden al 78.000 levens

Euro NCAP heeft in 20 jaar 1.800 auto’s gecrasht

Meer dan 78.000 levens zijn gered dankzij het uitvoeren van botsproeven. Dat zegt de onafhankelijke botsproefinstantie Euro NCAP. Aanleiding is het twintigjarige bestaan van de organisatie. In die tijd hebben meer dan 1.800 voertuigen een botsproef ondergaan.

Auto’s zijn de afgelopen twintig jaar een stuk veiliger geworden. Dat is niet alleen te danken aan de autoindustrie, maar vooral ook aan de onafhankelijke botsproefinstantie Euro NCAP. Door de botsproefresultaten komen de zwakke veiligheidsplekken van een auto boven. Door die te publiceren en de fabrikant op het gebrek aan veiligheid te wijzen wordt deze gedwongen zijn auto’s te verbeteren. Zo kwamen er zaken als airbags, ESP en gordelverklikkers.

Dankzij botsproeven kan consument veiligheid vergelijken

Euro NCAP zegt de afgelopen twintig jaar meer dan 160 miljoen euro te hebben gespendeerd om auto’s veiliger te maken. De resultaten van elke botsproef worden tot op de dag van vandaag zeer serieus genomen door de autoindustrie. Euro NCAP scherpt regelmatig zijn richtlijnen aan waardoor fabrikanten gedwongen blijven te innoveren. Dankzij de Euro NCAP beoordelingen kunnen consumenten de veiligheid van diverse auto’s met elkaar vergelijken. Voor 1997 was dat onmogelijk. De top 3 van best geteste gezinsauto’s van 2016 zijn de Subaru Levorg, Renault Scénic en Toyota Prius IV.

Negen van de tien auto’s die in Europa worden verkocht hebben een Euro NCAP beoordeling. Die beoordeling wordt uitgedrukt in sterren. Het hoogst haalbare aantal is tegenwoordig vijf sterren. Auto’s worden op meerdere manieren gecrasht zoals frontaal, halffrontaal en van opzij. Er wordt vervolgens in detail bekeken wat de gevolgen zijn voor de inzittenden voor- en achterin de auto, waarbij ook kinderen – al dan niet in een kinderzitje of maxi cosi – niet worden vergeten. Daarvoor worden zogeheten crahtest dummies (poppen) gebruikt die vol zitten met meetapparatuur.

Auto moet zijn actieve veiligheid waarmaken

Voorts krijgt een gecrashte auto punten voor voetgangersveiligheid; hoe 'zacht' is de landing die een aangereden voetganger maakt op de motorkap en voorruit? Sommige auto's hebben om die reden een airbag aan de buitenzijde van de voorruit en een motorkap die een beetje omhoogschiet om de klap op te vangen. Er kan puntenaftrek volgen als bepaalde veiligheidsitems niet standaard in een auto aanwezig zijn. Denk daarbij aan een gordelverklikker maar ook aan zaken als een noodremsysteem en ESP. Een auto moet in een botsproef kunnen aantonen dat het in staat is om een aanrijding te voorkomen, en als dat niet meer lukt om in elk geval letsel zo klein mogelijk te houden. Hoe dat getest wordt zie je in bovenstaand filmpje.

Voorkomen aanrijding met fietser volgende stap

In 1997 werden de eerste zeven auto’s gecrasht. De Ford Fiesta en VW Polo haalden toen 3 van de toen maximaal haalbare vier sterren. De Rover 100 kwam destijds niet verder dan één schamele ster en was erg onveilig.

Toen vele jaren later de voetgangersveiligheid werd opgenomen in de beoordeling was er niet één auto die op dat punt meer dan twee sterren scoorde. De fabrikanten kwamen in het geweer en zeiden dat de eisen veel te zwaar waren geworden. Het was onmogelijk geworden om de hoogste Euro NCAP score te halen. Niettemin haalde nog geen vijf maanden later de Volvo S40 de maximaal haalbare vier sterren voor voetgangersveiligheid.

Volgens Secretaris Generaal Michiel van Ratingen van Euro NCAP is het streven om de Europese wegen de komende twintig jaar nog veiliger te maken: ‘’Volgend jaar gaan we systemen testen die in staat zijn een aanrijding met een fietser te voorkomen en we zijn bezig met een uitdagend aantal nieuwe eisen voor de periode 2020 tot 2025.’’