Tweedehands plug-ins: doen of laten?

Stekkerhybrides vereisen een hoop discipline om voordelig te zijn

Brandstofauto’s met een stekker waren in 2012 en 2013 razend populair onder zakelijke rijders. Nu de leasecontracten beginnen te verlopen, zoeken wij uit of je als particuliere koper een fijne occasion hebt aan zo’n plug-in hybride.

Om het Nederlandse wagenpark te vergroenen, komen elektrische auto’s in aanmerking voor allerlei fiscale voordelen. Inmiddels is dat stimuleringsbeleid beperkt tot volledig elektrische personenwagens, maar in 2012 en 2013 hoefde je zakelijk ook voor een brandstofauto met een elektrische hulpmotor geen aanschaf- en motorrijtuigenbelasting te betalen.

Semi-elektrische uithangborden

De Opel Ampera en Mitsubishi Outlander PHEV waren de uithangborden van dit type personenwagen. Ze werden ook wel ‘stekkerhybrides’ genoemd. Op het moment dat de overheid in de gaten kreeg dat deze belastingprikkel (te) veel geld ging kosten en politiek Den Haag de maatregel langzaam begon terug te draaien, ontstond er een ware ‘run’ op dergelijke modellen. Zeker de Mitsubishi werd ongezien besteld, in het duurste uitrustingsniveau. Dat kon er op dat moment immers nog wel vanaf.

Om optimaal te profiteren van al dat financiële voordeel, sloten de meeste zakelijke rijders een leasecontract af van 5 jaar. Inmiddels beginnen die te verlopen; er wordt de komende tijd dan ook een stortvloed aan tweedehands plug-ins op de markt verwacht. Zo’n overweldigend aanbod drukt de prijzen. Maar moet je zo’n auto ook wíllen?

Wij stelden met behulp van de ANWB Autokosten Tool een maandelijks kostenplaatje op voor twee semi-elektrische occasions die op het moment van schrijven te koop worden aangeboden. Het gaat om een Opel Ampera uit 2012 met 130.000 kilometer ervaring en een Mitsubishi Outlander PHEV die 87.000 kilometer heeft gelopen.

Ter vergelijking keken we ook naar de maandlasten van een Opel Insignia en een Mitsubishi Outlander met een reguliere benzinemotor. Beide auto’s hebben ongeveer een soortgelijk aantal kilometers gedraaid en komen uit hetzelfde bouwjaar als de semi-elektrische voorbeeldauto’s. Je bent er bij aanschaf ook ongeveer hetzelfde voor kwijt: € 13.000 in het geval van de Opels en een kleine 25 mille voor de Mitsubishi’s.

Voor de helft op stroom

Beginnen we met de Ampera, dan ben je bij 4 jaar en 10.000 kilometer per jaar een maandbedrag verschuldigd van € 589. Daarbij zitten de afschrijving, verzekering, belasting en onderhoudskosten inbegrepen. Een Opel Insignia komt op € 566 in de maand. De afschrijving van de Opel met stekker ligt 4 cent per kilometer hoger, de brandstoflasten 4 cent per kilometer lager. Bij de berekening van de kilometerkosten zijn we er van uitgegaan dat er met de Ampera voor 50 procent op stroom wordt gereden.

Dat percentage ligt bij de Mitsubishi een stuk lager; bij de semi-terreinwagen rekenen we eerder op 35 procent. Dat komt omdat de actieradius louter op stroom kleiner is: 40 praktijkkilometers tegen 60 stuks voor de Opel. De maandlasten bedragen bij de PHEV € 731. Voor een standaard Outlander ben je € 684 per maand kwijt. Ondanks zijn elektrische hulpmotor ontlopen de brandstofkosten van de PHEV nauwelijks die van een regulier exemplaar (€ 0,11 om € 0,12 per kilometer).

Batterij vervangen

Van zichzelf zijn tweedehands stekkerhybrides geen koopjes. Maar hoe meer kilometers je maakt, hoe voordeliger ze worden. Zeker wanneer je ze regelmatig aan een laadpaal hangt! Met beide plug-in hybrides kun je op stroom de kinderen naar school brengen of een kleine boodschap doen. Lang met dit type auto doorrijden loont ook. Grote onzekerheid blijft het batterijpakket, waar Opel en Mitsubishi een ruimhartige fabrieksgarantie op verlenen. Dusdanig ruimhartig, dat de termijn bij zowel de Ampera als de Outlander nog niet is verlopen. Hoeveel het gaat kosten wanneer je zélf de vervanging van zo’n accupakket moet betalen, is vooralsnog onduidelijk.

Rijker uitgerust

Was je toch al naar een Opel of Mitsubishi aan het kijken, dan kan het geen kwaad om alsnog een Ampera of Outlander PHEV in je overwegingen mee te nemen. Want in vergelijking met een reguliere middenklasser of SUV zijn stekkerhybrides vele malen rijker uitgerust. Zo beschikt de Opel standaard over navigatie en stoelverwarming en heb je in de Mitsubishi digitale radio, lederen bekleding en een achteruitrijcamera aan boord.

Benieuwd wat de Wegenwacht van de Ampera en Outlander PHEV vindt? Bekijk dan onze occasionvideo:

Met dank aan Leaseplan Experience Center Moordrecht

Liever lezen? Hier vind je de afzonderlijke occasiontests van de beide testkandidaten.
Mitsubishi Outlander PHEV
Opel Ampera