Dubbeltest Hyundai Kona vs Kia Stonic

Deze Koreaanse crossovers lijken handiger dan ze zijn

Een lage uitstoot, een hoge zit en een stoer uiterlijk. Dat willen autokopers tegenwoordig en dus vinden we dat terug in zogeheten compacte crossovers van rond de 20 mille. Dit zijn er twee uit Korea, de Kia Stonic en Hyundai Kona. Prima auto's, maar ze missen nou juist de extra handigheidjes die een crossover zou moeten hebben.

Type auto en prijzen

De Opel Crossland X, de Citroën C3 Aircross, de Renault Captur en ga zo maar door. De concurrentie is moordend als het gaat om kleine semi-terreinauto’s of compacte crossovers met een vanafprijs van rond de twintig mille. Crossovers zijn een kruising tussen een SUV en een hatchback of stationwagon. Ze bieden een hogere zit en een stoerder uiterlijk. En als het goed is ook meer slimme gebruiksmogelijkheden.

Dit zijn twee van dergelijke crossovers uit Korea, de Hyundai Kona en de Kia Stonic. De testauto’s zijn een Kia Stonic 1.0 Dynamic Line en een Hyundai Kona 1.0 T-GDi Premium. Nu zijn de merken Kia en Hyundai zusjes van elkaar en zou je dus verwachten dat dit onderhuids dezelfde auto’s zijn. Maar dat is dus niet zo. De Kia Stonic staat op het platform van de nieuwe Kia Rio (inderdaad, het hatchback-broertje). Maar de Hyundai Kona staat op een ander, geheel nieuw platform. De Kona is dan ook net wat groter. Hij is 2 centimeter langer en de wielbasis (de afstand tussen de voor- en achteras) is ook 2 centimeter langer. De Kona zou dus ook wat meer binnenruimte moeten bieden dan de Stonic.

Verder zijn er verschillen in benadering. Kia is een dynamisch en sportief merk, Hyundai is praktischer en luxer ingesteld. Nog een belangrijk verschil: Kia biedt op de Stonic 7 jaar garantie, Hyundai biedt 5 jaar fabrieksgarantie op de Kona, met de mogelijkheid dat tegen betaling tot 7 jaar te verlengen.

Crossovers als deze hebben een vanafprijs van rond de twintig mille. De vanafprijs van de Kia Stonic klinkt met net geen 19 mille dus heel aantrekkelijk, maar in de praktijk schiet je al snel over die prijs heen; voor 19 mille krijg je namelijk een heel kale auto. We raden je aan om tenminste één niveau hoger te kopen – de Comfortline – want dan heb je in elk geval een airco en die verhoogt de restwaarde. Om over een volwassen aangeklede auto te beschikken, zal je onze DynamicLine moeten kiezen, zoals de testauto. Die heeft allerlei lekkernijen aan boord zoals een groot navigatiescherm met achteruitrijcamera en DAB-radio, rijstrookassistentie, cruise control en privacy glass. Dan kost ie bijna 25 mille, maar een vergelijkbaar uitgeruste Kona is een stuk duurder! De Stonic instapmotor is trouwens een viercilinder 1.2 liter 84 pk maar onze testauto heeft de modernere driecilinder 1.0 120 pk versie.

En de Hyundai Kona? Daarvan is de instapprijs € 21.995 maar onze testauto komt op – hou je vast – ruim 29 mille! Wil je geen voorwielaandrijving maar 4x4, dan loopt de prijs nog verder op tot zomaar naar 36,5 mille! Onze testauto heeft dezelfde 1.0 T-GDI 120 pk motor als de Kia Stonic en is de duurste versie, de Premium. Wat krijg je dan voor dat geld? Nou, je kan de Kona in vergaande mate personaliseren met kleurrijke highlights rond luchtroosters, gekleurde stiksels op stoelen en stuurwiel. Verder is er een 7-traps DCT-transmissie, een head-up display (projecteert rijgegevens in je gezichtsveld) en is er keuze uit drie infotainmentsystemen, waaronder eentje met een 7-inch touchscreen en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.

Ruimte

Voorin zit je in de Hyundai Kona prima. Het dashboard ziet er verzorgd uit en je hebt genoeg ruimte om kleine spullen weg te leggen. De zittingen van de Kona-voorstoelen zijn prettig lang en bieden voldoende steun. Maar de wielbasis van de Kona mag dan 2 centimeter langer zijn dan die van de Stonic, daarvan pluk je binnenin niet echt de vruchten. Hij is niet ruimer dan de Stonic. Op de achterbank van de Kona is de been- en hoofdruimte nét aan voor iemand boven de 1.90 meter en je kunt er niet met drie volwassenen zitten – daarvoor is het er te smal. De achterzijde van de voorstoel is bekleed met hard kunststof. Zit je achterin dan prik je met je knieën tegen dat plastic. Dat zit dan niet prettig.

De Kia Stonic biedt achterin ook maar ruimte aan twee volwassenen omdat hij smal is. En ook hier zien we een fikse dode hoek rechtsachter. Voorin zit je prima, op stoelen die net wat minder steun bieden dan die van de Kona. In tegenstelling tot de Kona zijn de zittingen van de stoelen van de Stonic aan de korte kant. En ook hier vinden we harde plastics. De kofferbakken ontlopen elkaar qua inhoud vrijwel niets. De Kona komt tot 361 liter met de achterbank op z’n plek en tot 1.143 liter met de bank plat. Bij de Stonic luiden die cijfers 352 en 1.155 liter. Dat is normaal voor deze klasse.

Rijgedrag

Crossovers worden ook wel ‘semi-terreinwagens’ genoemd. Maar dit zijn uiteindelijk gewoon compacte hatchbacks met een hogere instap en een hogere koets. Ga er dus vooral niet het terrein mee in. Ook niet als je voor vierwielaandrijving kiest. Want je mist dan nog steeds terreinbanden en een lage gearing. Die vierwielaandrijving is vooral een veiligheidsitem: je hebt meer controle in bochten.

Het rijgedrag van beide auto’s is vergelijkbaar. Beide zijn niet bepaald verfijnd. Ze voelen behoorlijk stoterig zodra het asfalt niet zo strak is als een biljartlaken. Dat is op den duur best vermoeiend. Voordeel ervan is wel dat in een bocht de koetswerkbewegingen goed in toom worden gehouden - ze hellen nauwelijks over. Maar zowel korte als lange hobbels worden niet erg fraai verwerkt. Beide hebben ook behoorlijk last van bandengeruis, waarbij dat in de Kona nog wat meer het interieur binnendringt dan in de Stonic. In de Kona hoor je ook de motor. De besturing van de Stonic is voor het type auto oké, maar als je autorijden leuk vindt, mis je gevoel en precisie. De Kona-besturing is onrustig. Je bent steeds kleine stuurcorrecties aan het uitvoeren wat op den duur nogal vervelend is.

De driecilinder motoren in beide testauto’s zijn krek eender. In beide gevallen komt de krachtbron levendig over, met genoeg trekkracht voor gebruik in Nederland. De Stonic heeft een lager wagengewicht dan de Kona, maar dat vind je niet terug in het brandstofverbruik. Ons testverbruik bleef steken op 1 op 12,9. De Hyundai Kona kwam tot een gemiddeld testverbruik van 1 op 14,3 – een normale waarde voor een auto in deze klasse.

Gebruiksgemak

Dit zijn compacte SUV’s dus ze hebben een wat hogere zit. Dat is prettig, het geeft meer overzicht in het verkeer. Laten we verder eerst naar de Hyundai Kona kijken. Onze testauto ziet er ook van binnen leuk uit met stiknaden en veiligheidsgordels in de buitenkleur, wat is voorbehouden aan bepaalde lakkleuren. Je zit op goede stoelen met lange zittingen die voldoende steun bieden. Het grote infotainmentscherm is mooi hoog geplaatst op het dashboard (dus hoef je je ogen niet van de weg te halen en dat is veilig). De testauto zit vol met luxe zaken die we normaal op duurdere auto’s verwachten (draadloos telefoon opladen, stoel- én stuurverwarming) maar dit is dan ook de duurste versie. Hebben we dan ook nog wat te klagen? Jazeker, want zo is er een forse dode hoek als je over de rechterschouder kijkt. 

Het interieur van de Kia Stonic lijkt sterk op dat van de Kia Rio. Niks mis mee, maar het is vooral zakelijk en strak en minder fraai van uiterlijk dan dat van de Hyundai. Het infotainmentscherm zit ook hier netjes hoog en is eenvoudig te bedienen. Ook hier vinden we een fikse dode hoek rechtsachter. De testauto heeft allerlei bedieningen op het stuurwiel en zelfs Apple Carplay. Gezien zijn strakke prijs is hij best rijk uitgerust.

Voor beide auto’s geldt dat ze harde kunststoffen hebben, en dat ze geen handigheidjes aan boord hebben (geen verschuifbare achterbank, geen opberglades onder de voorstoelen, geen extra stroompunten in de kofferbak of voor de achterpassagiers, e.d.). En dat is nou net wat een crossover zo handig maakt. Een Citroën C3 Aircross bijvoorbeeld heeft dat soort zaken wel. Vooral bij de Kona zou je dat – gezien zijn prijs – wel verwachten. Ook de goedkopere Stonic gaat hier niet vrijuit, want ook die is niet veelzijdig in gebruik. Tot slot: De Kia Stonic mag 1.110 kg aan de trekhaak hebben, de Kona 1.200kg. 

Veiligheid

Elke Kona heeft standaard vermoeidheidsherkenning en rijstrookassistentie. Onze Premium heeft dan ook nog eens een automatische noodreminstallatie en dode hoek signalering, een head up display en achteruitrijcamera, cross traffic alert (ziet kruisend verkeer bij achteruit rijden, bijvoorbeeld vanuit een parkeervak) en forward collision avoidance (grijpt in bij naderende aanrijding). Koop je dit als pakket dan kost het 995 euro (en je moet dan de Fashion-versie kopen).

De Stonic heeft standaard geen actieve veiligheidssystemen. Dat verklaart opnieuw de lage vanafprijs. Maar voor 695 euro koop je een pakket met daarin autonoom remmen, rijstrookassistentie en cruise control. Je kunt er ook voor kiezen om drie uitrustingniveau’s omhoog te gaan – dan heb je onze testauto dus met dat veiligheidspakket en nog andere extra’s. Wil je ook nog dode-hoekdetectie dan zal je nóg een niveautje hoger moeten. Onze test-Kona is qua veiligheid dus betere uitgerust maar de Hyundai kost wel vier mille meer!

Winnaar

In veel opzichten ontlopen deze auto’s elkaar niks. Ruimte, weggedrag: het is vergelijkbaar. En het mogen dan crossovers zijn – ze bieden allebei maar weinig slimme gebruiksmogelijkheden. Ga je kijken naar de prijzen en wat je dan voor dat geld krijgt, dan wint de Kia Stonic dit vergelijk, ondanks zijn wat hogere brandstofverbruik. Je moet wél de instapversie links laten liggen en een wat duurdere uitvoering kiezen. De instapversie is erg kaal. Maar als je een vergelijkbare Kona zoekt, ben je altijd flink wat duurder uit. Wordt dat prijsverschil dan gerechtvaardigd door een hoger afwerkingsniveau in de Kona? Nee dus. En dan biedt Kia ook nog eens 7 jaar fabrieksgarantie. Bij Hyundai is dat 5 jaar. Wil je dat uitbreiden met 2 jaar, dan zal je de beurs moeten trekken. De Stonic strijkt dus met de eer.

Bekijk ook de afzonderlijke rijstest van de Hyundai Stonic