Oldtimers op stroom

Kampioen september 2017

Nederlands bedrijf voorziet klassiekers van elektromotor

Klassieke auto’s hebben een hoge aaibaarheidsfactor, maar mogen menig binnenstad al niet meer in. Een Nederlands bedrijf voorziet de oldtimers desgewenst van een elektromotor.

De verbrandingsmotor heeft zijn langste tijd gehad. De Noren willen vanaf 2025 de verkoop van auto’s op fossiele brandstof verbieden. Frankrijk en Groot-Brittannië volgen in 2040. Tel daarbij op alle milieuzones en sloopregelingen om oude auto’s uit het landschap te krijgen en het ziet er inderdaad somber uit voor de verbrandingsmotor.

Elektrisch heeft de toekomst, maar niet iedereen is gecharmeerd van de aerodynamisch vormgegeven koetswerken die zulke auto’s dragen. Wat als je eerder gecharmeerd bent van een klassieke auto of je oude wagen nog lang niet zat bent? Het vereist een forse investering, maar dan kun je terecht voor een motorische harttransplantatie.

Bij New Electric in Amsterdam bouwen ze desgewenst een elektromotor in je oldtimer. Een ingrijpende operatie, waarbij naast geld (reken op minimaal € 40.000) ook een heleboel tijd komt kijken. Er gaan veel manuren in zitten, hoewel die slechts een kwart van de totale kosten bepalen. De benodigde motor, transmissie en het accupakket nemen de rest voor hun rekening.

De ontwikkelingen op accugebied staan echter niet stil. Die vertalen zich in een steeds hogere energiedichtheid tegen een dalende kostprijs. De actieradius die ze bij New Electric momenteel nog in de aanbieding hebben, bedraagt 200 kilometer op een volle lading stroom. Opladen kan thuis of onderweg en duurt tussen de 3 en 6 uur, afhankelijk van het type lader.

In de Kampioen van september staat een interview met de oprichter van New Electric, Anne Kloppenburg. Hij vertelt daarin over zijn beweegredenen en de behaalde successen in het buitenland. Zo voorziet zijn bedrijf momenteel 70 Franse sleepauto’s van een elektromotor, zodat de hulpvoertuigen ook in de toekomst hun werk kunnen blijven doen in de omgeving van Parijs. We liepen bovendien een rondje door zijn werkplaats en maakten de volgende video:
 

Lees meer over elektrisch rijden