Autotest Nissan X-Trail dCI 177 All-Mode

Groeistuip

Facelifts zijn in de autowereld heel gebruikelijk. Maar het komt zelden voor dat een auto bij zo’n opfrisbeurt in omvang toeneemt, zoals het geval is met (de kofferruimte van) de Nissan X-Trail.  

Prijs vanaf € 31.290, in de showroom vanaf november 2017

Type auto en prijs

De ronkende verkoopcijfers die Nissan ons bij de presentatie van de vernieuwde X-Trail voorschotelde, geven een vertekend beeld. De Japanners stellen dat de grote broer van de Qashqai wereldwijd een groot succes is, maar dat komt toch hoofdzakelijk omdat de auto inderdaad op alle continenten wordt verkocht. Zoals in de Verenigde Staten, waar de Qashqai niet wordt gevoerd en de X-Trail dus de kleinste semi-terreinwagen is waar je daar in kunt stappen. In West-Europa zat het model echter jarenlang in de verdrukking. Enerzijds vanwege die razend populaire Qashqai, anderzijds omdat er in eerste instantie alleen dieselversies werden geleverd. Sinds Nissan de Qashqai alleen nog als vijfzitter aanbiedt en je voor een crossover met zeven stoelen op de X-Trail bent aangewezen, gaat het beter met de SUV. Helemaal sinds de Nederlandse importeur ook een benzineversie in het programma heeft opgenomen.

Dat laatste is nog niet eens zo gek lang geleden gebeurd. Voor wie de semi-terreinwagen nu pas opmerkt, kan de opfrisbeurt waarop de auto recent werd getrakteerd, niet op een beter moment komen. Zij profiteren van een bijgepunt uiterlijk en een uitgebreidere veiligheidsuitrusting. Bovendien is de kofferbak met 15 liter gegroeid. Met een vanafprijs van € 31.290 is de Nissan niet goedkoop; alleen Peugeot vraagt meer geld voor diens 5008. Alternatieven als de Skoda Kodiaq en Mazda CX-5 zijn juist voordeliger. Vierwielaandrijving behoort weliswaar tot de mogelijkheden, maar is voorbehouden aan de uitvoeringen met een dieselmotor.

Hoe rijdt de X-Trail

De gelijkenis tussen de X-Trail en de Qashqai is groot en dat geldt zowel voor de buiten- als de onderzijde: beide semi-terreinwagens staan op hetzelfde platform. De rij-eigenschappen komen echter niet overeen; waar de Qashqai in bochten redelijk stabiel blijft en oneffenheden netjes wegfiltert, rijdt de X-Trail eerder als een oude terreinauto. Dat betekent dat de carrosserie over zijn lengte-as rolt - het welbekende ‘hangen in de bocht’ - en inzittenden gaten, groeven en drempels duidelijk mee krijgen. Helaas is daar na de facelift niets aan veranderd. Weliswaar heeft de X-Trail een ander stuur gekregen - met een afgeplatte onderzijde, zodat je makkelijker in en uit kunt stappen - maar de besturing zelf voelt nog altijd (te) licht. De zesversnellingsbak schakelt wel iets vriendelijker dan het voorgaande model.

Wij maakten nader kennis met het topmodel: een vierwielaangedreven, 177 pk sterke dieseluitvoering. Zo’n krachtige diesel koop je doorgaans vanwege het trekgewicht, maar dat is met 2.000 kilogram even hoog als dat van de - goedkopere - 130 pk sterke variant. Op een doorweekt oefenparcours werden we maar weer eens geconfronteerd met het feit dat terreinrijden met minimale snelheid dient te gebeuren. De opnames voor de begeleidende video liepen uit, zodat we ons moesten haasten om het vliegtuig te halen. Een ongelukkige combinatie op steile en veelal modderige weggetjes, waar we geregeld met vier wielen tegelijk begonnen te glijden (en dan gingen we nog niet eens zo gek hard). Daarbij moet overigens worden aangetekend dat we de vierwielaandrijving in de stand ‘automatisch’ hadden staan; de X-Trail bepaalt dan zelf welke wielen het meeste vermogen krijgen doorgespeeld en raakte onder deze omstandigheden duidelijk de kluts kwijt. Hadden we het differentieel vastgezet - want dat kan bij Nissan ook - dan waren we vast eleganter van de heuvels gekomen.

Gebruik je de crossover om gewoon over de snelweg naar de luchthaven te rijden - zoals de meeste kopers zullen doen - dan hebben zij aan de dikste uitvoering van de X-Trail een plezierige reisgezel, die voor het mooie wel iets te gehorig is: je krijgt aan boord nadrukkelijk de rijwind en het motorgeluid mee. Vanaf de lente van 2018 kun je de Nissan bestellen met het zogenaamde ‘ProPilot’-systeem, waarmee de SUV zelfstandig over de snelweg kan rijden. Maar ook zonder die bouwsteen is de veiligheidsuitrusting van de X-Trail al imposant te noemen. Dode hoek signalering, rijstrookassistentie en een zelfstandig remsysteem behoorden al tot de mogelijkheden, maar na zijn opfrisbeurt is de veiligheidsuitrusting verder uitgebreid met een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer en kan het zelfstandige remsysteem ook voetgangers herkennen. Zulke zaken moeten dan wel van de optielijst komen, waar wij ook zeker de vernuftige 360 graden parkeercamera zouden aanvinken: de Nissan is namelijk lastig te overzien.

De X-Trail van binnen

Wij hebben nog nooit meegemaakt dat bij een facelift de binnenmaten veranderen. Voor ons is de X-Trail daarmee in ieder geval de eerste: dankzij een nieuwe indeling van de bagageruimte is de kofferbak met 15 liter gegroeid, zodat je voortaan minimaal 565- en maximaal 1.996 liter aan spullen kunt meenemen. Met zulke afmetingen maakt de Nissan gehakt van concurrenten als de Mazda CX-5 en Ford Kuga, al moet de X-Trail nog altijd zijn meerdere erkennen in een slokop als de Peugeot 5008. De Japanners hebben echter op de Fransman voor dat je met de bodemdelen van de dubbele laadvloer heel handig de kofferbak kunt herindelen. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat bovendien een keurig vlakke laadvloer. Het interieur van de Nissan is voortaan bekleed met zachtere materialen, maar je kunt merken dat de semi-terreinwagen alweer een paar jaar op de markt is. Dan hebben we het niet alleen over het bescheiden formaat van het navigatiescherm, maar ook over het gemis van een dienst als Apple CarPlay. Digitale radio is wel leverbaar en behoort zelfs tot de standaarduitrusting. Achterin is de beenruimte tenslotte riant, met dank aan de verschuifbare achterbank. De rugleuningen kun je nog afzonderlijk verstellen. De hoofdruimte valt voor volwassenen tegen, maar het achterwege laten van een panoramadak scheelt al een hoop.

De X-Trail en het milieu

De X-Trail heeft een overzichtelijk leveringsprogramma: behalve het door ons gereden vlaggenschip kun je kiezen voor een eenvoudiger dieselmotor of een uitvoering met een benzinemotor. Ongeacht de gekozen motorisering is een start/stop-systeem altijd bij de prijs inbegrepen. Nissan geeft voor zijn topmodel zelf een gemiddeld verbruik op van 1 op 17,9. Wij realiseerden een score van 1 op 12,8, maar dat was dus inclusief een groot en gehaast stuk terreinrijden.

Conclusie

De Nissan X-Trail lijkt pas tot volle wasdom te komen nu hij zijn eerste facelift heeft ondergaan. De crossover is nog niet zo lang leverbaar met een voor ons land aantrekkelijke benzinemotor en krijgt daar nu meer bagageruimte en een uitgebreidere veiligheidsuitrusting bovenop. Binnen afzienbare tijd kun je zelfs autonoom met de grote Nissan over de snelweg rijden! 

Bekijk ook

Eerste rijtest vernieuwde Nissan Qashqai