Nieuwe Seat Ibiza stuk ruimer

Eerste rit met nieuwe Ibiza veelbelovend

Seat komt binnenkort met een gloednieuwe Ibiza op de Nederlandse markt. Die zou ruimer zijn dan zijn voorganger. Een eerste testrit in Barcelona beloofd veel goeds.

De nieuwe Ibiza van Seat is al weer de vijfde generatie van het Spaanse model. Net als zijn voorgangers is het een compacte gezinsauto met een vleugje sportiviteit. Alleen is de auto niet langer leverbaar als stationwagon of driedeurs: hij komt er louter als vijfdeurs hatchback. De gloednieuwe Ibiza staat op een volledig nieuw platform, dat is ontwikkeld door moederconcern VAG (Volkswagen, Audi etc). Het gevolg is dat de Ibiza van buiten even groot is als zijn voorganger, maar van binnen duidelijk meer ruimte biedt omdat de voor- en achterwielen meer op de hoeken van de auto zijn geplaatst. Om precies te zijn: de afstand tussen de voor- en achteras is met 6 centimeter toegenomen. Het interieur is in de breedte maar liefst acht centimeter gegroeid en dat merk je duidelijk als je in de auto zit.

Connectiviteit belangrijk in nieuwe Seat Ibiza

Andere belangrijke noviteit is de aanwezigheid van een 8 inch display waarop je veel van de functies van de auto bedient, zoals de airco, de radio en de navigatie. Dat display werkt prima. Er zit trouwens glas voor het display in plaats van kunststof – dat zie je niet vaak. Seat hecht veel waarde aan connectiviteit in de auto. Oftewel, je kunt je smartphone bedienen via het aanraakscherm. Werkt goed en verhoogt het gebruiksgemak. Er is keuze uit Apple Carplay, Android Auto en Full Link. Het is verstandig dat Seat deze stap maakt om de concurrentie met auto's als de gloednieuwe Nissan Micra weer aan te kunnen.

Kleine, pittige benzinemotoren

Op motorisch gebied is er op benzinegebied keuze uit een éénliter driecilinder met 75, 95 of 115 pk. De kleinste ervan heeft geen turbo, de andere twee wel. Op termijn komt er ook nog een krachtige 1,5 liter viercilinder bij, goed voor 150 pk. Op dieselgebied is er keus uit een 80 pk, 95 pk en 115 pk krachtige 1.6 liter TDI-viercilinder. Op een aantal versies is een automaat met dubbele koppeling beschikbaar – een DSG-bak noemt Seat dat. Wij reden in Barcelona met 1.0 115 pk-versie en die beviel goed. Er is genoeg trekkracht, vooral ook onderin. De vraag is of de 75 pk versie pittig genoeg is. Dat zoeken we uit zodra de auto in Nederland beschikbaar is.

Seat Ibiza

Prijzen nog niet bekend

Op veiligheidsgebied is de nieuwe Ibiza voorzien van voetgangersdetectie, vermoeidheidsherkenning en een cruise control met file functie. Oftewel: in de file kan de Ibiza ook op de cruise control geheel tot stilstand komen en automatisch weer optrekken.  

Prijzen van de nieuwe Ibiza zijn nog niet bekend maar we verwachten dat die in de buurt komen te liggen van de prijzen van de huidige Ibiza. De concurrentie is in dit deel van de automarkt immers moordend dus als de auto niet meer concurrerend is geprijsd, wordt ie simpelweg niet verkocht. Er komen vier uitrustingniveau's: Reference, Style, FR en XCellence. Was de FR-versie vroeger een pijlsnelle speciale auto, nu staat FR dus voor een sportief uitrustingsniveau.