Eerste rijtest Opel Ampera-e

Is dit de Opel die iedereen aan de elektrische auto krijgt?

In Oslo maakten wij de eerste kilometers met de Opel Ampera-e. De Duitsers geven hoog op over de elektrische gezinsauto, maar is dat ook terecht?

Het antwoord op die vraag is tweeledig. Aan de ene kant is de fabrikant er inderdaad in geslaagd om de hooggespannen verwachtingen rond de elektrische ruimtewagen in te lossen. De Ampera-e heeft namelijk een indrukwekkende actieradius en niet alleen op papier. In de aanloop naar de marktintroductie stelde Opel dat rijbereik een aantal keren bij. Naar bóven welteverstaan.

Wij vertrokken met een waarde van 364 kilometer op de boordcomputer en na een tocht van 195 kilometer bedroeg de actieradius volgens de testauto nog altijd 159 kilometer. Een snelle rekensom leert dat je in de Ampera-e dus met een gerust hart een afstand van 350 kilometer kunt afleggen. In de kou en over heuvelachtig terrein!

Opel Ampera-e

Opel is er echter niet in geslaagd de vanafprijs van de elektrische gezinswagen rond de dertig mille te houden, zoals de Duitsers aanvankelijk verkondigden. Nu de auto dan eindelijk verkrijgbaar is, blijkt dat prijskaartje toch iets hoger uit te vallen. Elf mille hoger om precies te zijn: instappen kan namelijk pas vanaf € 40.995.

Een aanzienlijk bedrag, waarvoor je menig andere elektrische auto kunt kopen. De Kia Soul EV bijvoorbeeld, de BMW i3 of de Renault Zoe. In alledrie de gevallen houd je geld over. Bovendien is de concurrentie direct leverbaar, terwijl je bij Opel tot 2018 moet wachten voordat je jouw bestelde Ampera-e in ontvangst kunt nemen. Alleen wie kiest voor de (nog) duurdere 'Launch-edition', kan de Opel al dit najaar aan de laadpaal koppelen.

Opel Ampera-e

Opladen kan aan elk mogelijk laadpunt, van het stopcontact thuis tot een zogenaamde snellader. In een half uur heb je er dan weer 150 kilometer bij. Opel heeft veel zorg besteed aan het batterijpakket, dat een voor het B-segment ongehoorde capaciteit van 60 kWh heeft. De concurrentie komt vooralsnog niet verder dan 20- tot 40 stuks. De Duitsers durven zelfs 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de accu te geven.

De cellen zijn zo ontworpen, dat ze zo plat mogelijk zijn. Ze zitten in een soort van koektrommel in de bodem van de auto gemonteerd. Dat heeft meerdere voordelen. In de eerste plaats is de accu zo beter beschermd bij een ongeval. Daarnaast heeft het zware batterijpakket (430 kilogram!) op die manier nauwelijks effect op de rij-eigenschappen. En verder gaat de accu vanwege de locatie niet ten kosten van de binnenruimte.

Opel Ampera-e

Om in de praktijk zo dicht mogelijk bij het beloofde rijbereik in de buurt te komen, heeft Opel de Ampera-e uitgerust met meerdere assistentiesystemen. Om te beginnen is er de spaarstand van de automaat, waarin de elektrische gezinsauto feller energie terugwint bij het loslaten van het gaspedaal.

Dat werkt zo goed, dat je de Opel bij wijze van spreken kunt rijden zonder te remmen. Te meer, daar de knappe koppen uit Rüsselsheim hebben voorzien in een hendel aan de stuurkolom, waarmee je uitsluitend afremt op de elektromotor. Dat vraagt enige gewenning, maar al gauw rijd je vloeiender met de Ampera-e dan je ooit met een brandstofauto hebt gedaan.

Bijzondere banden

Een primeur zijn de bijzondere banden onder de auto, die een gat zelfstandig dichten (mits dat gaatje niet groter is dan 6 millimeter). Het rubber wordt volgens de importeur standaard op de auto meegeleverd. We weten niet of het aan de bijzondere banden ligt of aan een gebrekkige geluidsisolatie, maar wij ervaarden de Opel als rumoeriger dan menig andere EV. En dan doelen we niet op het geluid dat de ruimtewagen onder de 30 kilometer per uur maakt, om voetgangers op je komst te attenderen...

Opel Ampera-e

Ook al noemen we de Ampera-e een ruimtewagen, hij heeft met een lengte van 4.16 meter de omvang van een B-segmenter. Het interieur valt smaller uit dan je op basis van zijn voorkomen zou verwachten. Daar heeft vooral de bijrijder last van: onze cameraman klaagde over zijn bewegingsruimte.

Achter het stuur ervaar je de Opel juist als ruim, omdat de middentunnel ontbreekt. De Ampera-e heeft ook geen dorpels; het batterijpakket zit immers in de bodem verpakt als een plak vleeswaren tussen twee boterhammen. Dat maakt de instap aangenaam hoog, al moet je achterin wel oppassen dat je jouw hoofd niet stoot tegen de aflopende daklijn. Wie langer is dan 1,90 meter, zit verder met zijn kruin tegen het plafond. De beenruimte achterin is wel weer riant, zoals de bagageruimte met minimaal 381- en maximaal 1.274 liter ook keurig valt te noemen.

In de elektrische ruimtewagen zijn dunnere stoelen gemonteerd dan normaal. Die zitten goed, maar stevig. Je neemt er eerder óp, dan ín plaats. We vermoeden dat kosten hier een rol spelen, want zo'n grote batterij kost nu eenmaal geld. Zo is er ook beknibbeld op de afwerking van het interieur, dat is opgetrokken uit harde plastics.

Navigeren met je smartphone

Zorgelijker is het ontbreken van een navigatiesysteem, dat ook optioneel niet leverbaar is. Je weg vinden doe je met behulp van jouw smartphone, die je met behulp van een USB-kabel aan de Ampera-e kunt koppelen. Leuk wanneer je muziek wilt streamen of achter het stuur een tekstberichtje moet versturen, maar zodra je voor de navigatie van je telefoon afhankelijk bent, gaan zaken als bereik en datakosten een prominente en onwelkome rol spelen.

Lees meer over elektrisch rijden